• 1
  • 2
2011-09-27, 22:11
Medlem
Hejsan gott folk,

Såg precis en stjärna som lös upp ganska rejält (kanske fem gånger starkare än den ursprungliga styrkan) i någon sekund och sedan gick den inte att observera med blotta ögat längre. Är det något vanligt fenomen jag fick äran att skåda?
Citera
2011-09-27, 22:12
Medlem
0n0ffs avatar
Troligtvis inget vanligt men antagligen inget övernaturligt.. Google is your friend.
Citera
2011-09-27, 22:17
Medlem
Har läst någonstans att det dör ca 30 stjärnor per år i Vintergatan och ca 10 000/sekund i hela universum så det är inte direkt superovanligt
Citera
2011-09-27, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0n0ff
Troligtvis inget vanligt men antagligen inget övernaturligt.. Google is your friend.

Lugna puckar, jag tror inte på sådant. Vet inte om det var menat som en pik men det är väl klart att jag googlade innan jag startade tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Har läst någonstans att det dör ca 30 stjärnor per år i Vintergatan och ca 10 000/sekund i hela universum så det är inte direkt superovanligt

Jag har för mig att stjärnor dör ut långsamt och inte i ett "bom" som denna stjärnan såg ut att göra.

Fascinerande värld vi lever i.
Citera
2011-09-27, 22:35
Medlem
cammos avatar
Det var ingen stjärna du såg.
Citera
2011-09-27, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Det var ingen stjärna du såg.

Jag tror bestämt det var en stjärna jag såg. Har du några alternativ?
Citera
2011-09-27, 22:41
Medlem
Zenon.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frinka
Hejsan gott folk,

Såg precis en stjärna som lös upp ganska rejält (kanske fem gånger starkare än den ursprungliga styrkan) i någon sekund och sedan gick den inte att observera med blotta ögat längre. Är det något vanligt fenomen jag fick äran att skåda?

Det var förmodligen ett stjärnfall, d.v.s. sten/grus som kom in i atmosfären och brann upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken

Om vi kan observera stjärnor som dör med blotta ögat från jorden, så rör det sig om supernovor. Den senaste supernovan small i Vintergatan 1604.
Citera
2011-09-27, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zenon.
Det var förmodligen ett stjärnfall, d.v.s. sten/grus som kom in i atmosfären och brann upp.

Asch, det har jag sett tillräckligt många gånger för att kunna avfärda.

Min hund hade hittat något intressant att nosa rundor kring så därför stod jag stilla en lång stund och observerade himlavalvet. Tittade på stjärnan kanske 10 sekunder innan den lös upp.

Citat:
Om vi kan observera stjärnor som dör med blotta ögat från jorden, så rör det sig om supernovor. Den senaste supernovan small i Vintergatan 1604.

Jo, därför jag blev så konfunderad och tyckte det var värt en tråd.
Senast redigerad av Frinka 2011-09-27 kl. 23:25.
Citera
2011-09-27, 23:04
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Det kan ju ha varit en flare från en satellit också.
Citera
2011-09-28, 09:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Det kan ju ha varit en flare från en satellit också.

Det som händer är att solen reflekteras i satellitens solpaneler vilket ger en stark reflex inom ett begränsat område på jorden och pga framförallt jordens rotation så varar inte detta sken så länge.
Citera
2011-09-28, 09:24
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det som händer är att solen reflekteras i satellitens solpaneler vilket ger en stark reflex inom ett begränsat område på jorden och pga framförallt jordens rotation så varar inte detta sken så länge.
Jo jag vet det. Men det lät lite som att det skulle kunna vara just det när jag läste TS inlägg.
Citera
2011-09-28, 10:26
Medlem
Men om det är ett sjärnfall som av en slump är på väg mot en utan synlig rörelse, som sedan flammar och försvinner, skulle inte det kunna misstas för en stjärna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in