2011-09-27, 17:21
Medlem
Mongosyrrans avatar
Jag sitter för närvarande in Singapore och saknar den "svenska" maten. Just nu är jag otroligt sugen på spagetti och köttfärssås men problemet är att jag inte har någon spis. Är det möjligt att tillaga detta med endast en micro och en ugn? Hur skulle ni göra?

Tips på andra klassiska maträtter som fungerar i ugn mottages gärna.
Citera
2011-09-27, 17:38
Medlem
Du skulle ju kunna göra en slags lasagne men istället för plattorna så lägger du dit spaghetti.
Citera
2011-09-27, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongosyrran
Jag sitter för närvarande in Singapore och saknar den "svenska" maten. Just nu är jag otroligt sugen på spagetti och köttfärssås men problemet är att jag inte har någon spis. Är det möjligt att tillaga detta med endast en micro och en ugn? Hur skulle ni göra?

Tips på andra klassiska maträtter som fungerar i ugn mottages gärna.

Ah Singapore.... har för mig att det finns något "Swedish Fika Café" där, ifall du nu skulle sakna Sverige jättemycket.

(Titta vad jag hitta! http://www.fikacafe.com/)

Det där med "lasagne" fast med spaghetti istället för pastaplattor funkar bra. Problemet är bara när man ska försteka köttfärsen, vilket jag rekommenderar dig att göra. Och sen blir det svårt att göra det till sås med. Kolla om du kan hitta färdig bolognese-sås i nån mataffär, då kan du använda det.

Däremot så går köttfärslimpa hur bra som helst att ordna! Lite lök, köttfärs och ströbröd

Kassler i ugn? Om man kan hitta något som liknar kassler tillräckligt mycket. Där kan du lägga tomat och ananas emellan för att få till den riktiga "svenskheten" i maträtten Det funkar med ris, och det borde inte vara för svårt att få tag på där borta :P
Citera
2011-09-27, 19:19
Medlem
Mongosyrrans avatar
Tack för tipsen. Fika stället blir det absolut ett besök på nån gång när abstinensen blir för stor (om någon annan som befinner sig i Singapore läser detta är svenska kyrkans grillbuffé på söndagar också ett måste).

Blir att experimentera lite med ugnen imorgon.
Citera
2011-09-27, 21:11
Medlem
christerys avatar
Har aldrig testat men går det inte att koka i ugn? ställ en gryta utan plasthantag på en ugnsform (för att ta upp ev överkok) och gör som vanligt med ugnen på en 125-150 i början i alla fall.

Lite experimenterande med bara vatten kanske inte är så dumt.

Think outside of the the box.

Eller, lysande idé: det finns inte att köpa en singelplatta med stickpropp du kan använda.
Var ett tag sen jag såg nåt sånt i Sverige, men tidigare har det funnits.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in