2011-09-27, 12:27
Medlem
vasaduellers avatar
Köpte nyligen en ny dator:
i7
Asus Z68
Corsair Force3 SSD systemdisk
Caviar Black lagringsdisk
Fractal låda och trafo (extra fläktar)
Inget grafikkort

Har uppdaterat BIOS och drivers enligt tillverkarens (ASUS) rekommendationer, men jag får ändå inte Intel SmartStore att fungera. När jag ställer HD mode till RAID i BIOS, så startar inte datorn.

För övrigt så kraschar dator ibland, och hittar inte SSD´n när den bootar om. Vid dessa tillfällen så får jag stänga av och vänta ett par minuter, innan den fungerar igen.

Vad gör jag för fel?

Kan det vara fel på min SSD, eller någon annan hårdvara?
Citera
2011-09-27, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Köpte nyligen en ny dator:
i7
Asus Z68
Corsair Force3 SSD systemdisk
Caviar Black lagringsdisk
Fractal låda och trafo (extra fläktar)
Inget grafikkort

Har uppdaterat BIOS och drivers enligt tillverkarens (ASUS) rekommendationer, men jag får ändå inte Intel SmartStore att fungera. När jag ställer HD mode till RAID i BIOS, så startar inte datorn.

För övrigt så kraschar dator ibland, och hittar inte SSD´n när den bootar om. Vid dessa tillfällen så får jag stänga av och vänta ett par minuter, innan den fungerar igen.

Vad gör jag för fel?

Kan det vara fel på min SSD, eller någon annan hårdvara?

HEHE VI HAR SAMMA DATOR.
Men antagligen så är det din SSD. finns massa kända problem med dom små jävlarna!
Citera
2011-09-27, 16:00
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematicum
HEHE VI HAR SAMMA DATOR.

Ok, gissar att du har bra koll och tolkar det som att jag hade tur i mitt val.

Citat:
Men antagligen så är det din SSD. finns massa kända problem med dom små jävlarna!

Det är väl den förklaring som jag själv mest lutat åt. Jag läste på en hel del innan köpet. Många skrev att det endast var Intel som tillverkar ok SSD, och att det var mycket problem med Corsair och andra tillverkares modeller. Dock så läste jag även att Force3 skulle vara ett undantag från detta, och att den generationen skulle sakna de tidigare problemen. Därför valde jag denna (plus för att den var såpass snabb).

Har det visat sig att Force3 också har problem?
Vad kan jag göra för att ta reda på om det verkligen är SSD´n som är problemet? Tester etc.?
Citera
2011-09-27, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Ok, gissar att du har bra koll och tolkar det som att jag hade tur i mitt val.

Det är väl den förklaring som jag själv mest lutat åt. Jag läste på en hel del innan köpet. Många skrev att det endast var Intel som tillverkar ok SSD, och att det var mycket problem med Corsair och andra tillverkares modeller. Dock så läste jag även att Force3 skulle vara ett undantag från detta, och att den generationen skulle sakna de tidigare problemen. Därför valde jag denna (plus för att den var såpass snabb).

Har det visat sig att Force3 också har problem?
Vad kan jag göra för att ta reda på om det verkligen är SSD´n som är problemet? Tester etc.?

Det finns problem med alla SSD:s även intels... men det beror ofta från ex till ex.
Det är med 100% SSD:n om det bara är den som krånglar... om du t.ex. kan köra Windows osv med vanlig hårddisk.

m4 Crucial och intels SSD:er brukar anses "stadigast".. men Force 3 har också relativt bra rykte.

Om du inte får det att fungera så är det bara o skicka in o kräva en ny.
Citera
2011-09-28, 16:52
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Det finns problem med alla SSD:s även intels... men det beror ofta från ex till ex.
Det är med 100% SSD:n om det bara är den som krånglar... om du t.ex. kan köra Windows osv med vanlig hårddisk.

m4 Crucial och intels SSD:er brukar anses "stadigast".. men Force 3 har också relativt bra rykte.

Om du inte får det att fungera så är det bara o skicka in o kräva en ny.

Ok. Tack så mycket för hjälpen. Ska kontakta inet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in