• 1
  • 2
2012-03-13, 09:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Kan man torka tomater sjlv med gott resultat? Antingen i solen under sommaren eller i ugn?
Jag har torkat tomater i ugn. Det gr alldeles utmrkt men krver en del frberedelser. Bland annat s br de ligga p ngot som inte resulterar i att de klibbar ihop med underlaget.

~Paul~
Citera
2012-03-13, 13:17
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag har torkat tomater i ugn. Det gr alldeles utmrkt men krver en del frberedelser. Bland annat s br de ligga p ngot som inte resulterar i att de klibbar ihop med underlaget.

~Paul~

Bakpltspapper bde vl fungera? Eller om man penslar lite olivolja p plten/bakpltspappret under? Kan tnka mig att det tar ganska lng tid att torka tomater...
Citera
2012-03-13, 13:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Bakpltspapper bde vl fungera? Eller om man penslar lite olivolja p plten/bakpltspappret under? Kan tnka mig att det tar ganska lng tid att torka tomater...
Det tar inte s lng tid som man kan tro. Det beror frsts p vilken vrme du har men i mitt fall s krde jag p det lgsta i ugnen och det tog ca 4h. Man vill ju inte heller att de skall vara helt uttorkade eftersom det inte smakar vidare gott i samband med inlggningen.

Jag skulle inte anvnda olja eftersom smaken pverkas. Det fastnar tyvrr ven p bakpltspapper. Jag kr p ett ganska ttt "hnsnt".

~Paul~
Citera
2012-03-13, 19:16
Medlem
Herr Lindholms avatar
Blir de lika salta som de i butik?
Citera
2012-03-14, 13:22
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det tar inte s lng tid som man kan tro. Det beror frsts p vilken vrme du har men i mitt fall s krde jag p det lgsta i ugnen och det tog ca 4h. Man vill ju inte heller att de skall vara helt uttorkade eftersom det inte smakar vidare gott i samband med inlggningen.

Jag skulle inte anvnda olja eftersom smaken pverkas. Det fastnar tyvrr ven p bakpltspapper. Jag kr p ett ganska ttt "hnsnt".

~Paul~

D ska jag ta och prova sjlv. Har tidigare torkat chili, vitlk och paprika med bra resultat.

Jag sg ett program med Heston Blumenthal dr han gjorde egna ugnstorkade tomater med vitlk och basilika. Kan bli s att jag provar det med.
Citera
2012-03-17, 02:32
Medlem
Sugarpops avatar
Frsk att hitta en grossist-affr som vill slja till dig. Nr min kra mor hade eget s fick jag tillgng till hennes "kreditkort" som tillt henne att handla p grossist-affrer. Kpte alltid 1L-burkar med soltorkade tomater, billiga men framfr allt DYNGOA!
Citera
2012-03-17, 13:37
Medlem
christerys avatar
Kan inte hlla mig, men varfr soltorkade tomater? Smaken... Konsistensen eller vad.
Tror jag tit rtter med detta i, men r det ett lyft fr rtten eller skulle det gtt lika bra med en vanlig tomatss eller nt.

Och, nej. Jag har inte kpt och tit bara soltorkade tomater fr att smaka. Det r nog enklare att frga.

Varfr jag frgar, funderar p om man skall ha med lite till stugan nr jag nd bunkrar fr en tripp dit. Kanske nt att snra p muurikkan med lite svamp och kinablandning till souvasen som jag hade tnkt kka nn dag om solen vill komma fram.
Citera
2012-08-20, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sugarpop
Frsk att hitta en grossist-affr som vill slja till dig. Nr min kra mor hade eget s fick jag tillgng till hennes "kreditkort" som tillt henne att handla p grossist-affrer. Kpte alltid 1L-burkar med soltorkade tomater, billiga men framfr allt DYNGOA!

Jag har kpt soltorkade tomater frn en grossist hr i stan och de var inte lika goda som Riddherheims.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in