2019-05-10, 14:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Idag är det Overshoot Day som inträffar tidigare och tidigare varje år. Hur beräknar man jordens tillgångar?
Var fick du det ifrån att det skulle ha varit igår? På https://www.overshootday.org/ kan man fortfarande gissa när det kommer att inträffa för i år och tidigare har det bara flyttats tillbaka någon dag i taget och inträffat i början av augusti.

Det där kan såklart inte beräknas exakt på dagen men man vet i alla fall hyfsat noga hur mycket av olika resurser som förbrukas och i vilken takt de kan förnyas.

Egentligen kan väl inte icke förnybara resurser vara med i detta överhuvudtaget så vi borde nog skippa snacket om olja. Ska man ha en Overshoot Day för olja baserad på nuvarande konsumtion och den mikroskopiska nybildningstakten så hamnar man på ungefär en minut efter midnatt på nyårsafton, så stor är vår konsumtion av olja. Vi förbrukar olja ungefär en halv miljon gånger fortare än den hinner nybildas.
Citera
2019-05-12, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om du har en miljon spänn på kontot, tjänar 500 000 om året men gör av med 600 000 om året så är det väl inte så djävla svårt att räkna ut att det förvisso funkar en begränsad tid men inte i längden. Tror du att man kan fortsätta pumpa upp över 30 miljarder fat olja om året i all evighet eller? Du är bluffen här.

Så det handlar alltså om peak oil? När skulle den inträffa, var det inte 2015 eller nåt...

Tror inte att det är jag som är bluffen.

Men ge mer pengar till företaget Greenpeace om det får dig att känna dig duktig.
Citera
2019-05-12, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Haze
Det här finns det säkerligen enkla lösningar på och jag tror faktiskt inte att det är något allvarligt problem även om artikeln kanske får det att låta så. Bara en sak som att sluta producera chips, där har vi mängder av potatis att spara in om det skulle bli kris på mat, bara ett exempel.
Sluta producera chips? Potatisindustrin ska satsa på det som är lönsammast. Vi vill ha marknadsekonomi.
Citera
2019-05-12, 22:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Så det handlar alltså om peak oil? När skulle den inträffa, var det inte 2015 eller nåt...

Tror inte att det är jag som är bluffen.

Men ge mer pengar till företaget Greenpeace om det får dig att känna dig duktig.
Hur länge kan man fortsätta med nuvarande utvinningstakt för olja då?
Citera
2019-05-13, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hur länge kan man fortsätta med nuvarande utvinningstakt för olja då?

Jag vet inte. Det gör ingen annan heller. 15 år, 150 år 1500 år? Det sker hela tiden utvecklingar både i hur man tar upp oljan (t.ex. fracking) och hur man hittar den och hur man utnyttjar den. OLjan i Venezuela utnyttjas inte alls.

Men jag är helt för att utveckla andra bränslen.

Att påstå att vi har utnyttjat allt för detta år är bara ett propagandatrick från miljömupparna och andra parasiter.
Citera
2019-05-13, 17:34
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Jag vet inte. Det gör ingen annan heller.
Du, öh, verkar inte förstå frågan. Frågan är "Hur länge kan vi göra det innan naturen förstörs så mycket så att vår civilisation går under?" (ungefär).

https://www.theguardian.com/environment/2018/oct/08/global-warming-must-not-exceed-15c-warns-landmark-un-report

För det finns inte mycket som tyder på att den traditionella bensindrivna bilen, där bara 1% av energin används till att flytta en människa, finns kvar som ett "genomförbart" (ekonomiskt eller annat) transportationssätt om 20 år.
Citera
2019-05-13, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Du, öh, verkar inte förstå frågan. Frågan är "Hur länge kan vi göra det innan naturen förstörs så mycket så att vår civilisation går under?" (ungefär).

https://www.theguardian.com/environment/2018/oct/08/global-warming-must-not-exceed-15c-warns-landmark-un-report

För det finns inte mycket som tyder på att den traditionella bensindrivna bilen, där bara 1% av energin används till att flytta en människa, finns kvar som ett "genomförbart" (ekonomiskt eller annat) transportationssätt om 20 år.

Det är nog du,öh, som inte förstår mig.
Varför skulle oljan ta kol (hahaha) på vår civilisation? Är det klimatbluffen du menar så tror jag inte på den. Är det något annat?

Varför skulle bilen, eller lastbilen som ju är mycket viktigare, vara oekonomisk om 20 år? Men bra att du skrev en bestämd tidpunkt.
Citera
2019-05-13, 17:57
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Det är nog du,öh, som inte förstår mig.
Varför skulle oljan ta kol (hahaha) på vår civilisation? Är det klimatbluffen du menar så tror jag inte på den. Är det något annat?

Varför skulle bilen, eller lastbilen som ju är mycket viktigare, vara oekonomisk om 20 år? Men bra att du skrev en bestämd tidpunkt.
Jag skickade en länk. Läs den.
Citera
2019-05-13, 18:14
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:

Citat:
The world’s leading climate scientists have warned there is only a dozen years for global warming to be kept to a maximum of 1.5C, beyond which even half a degree will significantly worsen the risks of drought, floods, extreme heat and poverty for hundreds of millions of people
.

Jorden går under. LOL.
Citera
2019-05-13, 18:22
Medlem
Citat:
Jag skickade en länk. Läs den.
OK så det var alltså klimatbluffen det handlade om. Den här tråden handlar om något annat.
Citera
2019-05-13, 18:48
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
.

Jorden går under. LOL.

Citat:
OK så det var alltså klimatbluffen det handlade om. Den här tråden handlar om något annat.
Mm, försök övertyga världen om det: https://www.reddit.com/r/worldnews/comments/bo3qo3/we_dont_know_a_planet_like_this_co2_levels_hit/

Tusentals kommentarer som inte bara tror på problemen, utan tar dem på allvar. Tiotusentals "upvotes" på bara några timmar, för nyheten som jag inte ens börjat ta upp än (högsta CO2-halten på 3 miljoner+ år).
Citera
2019-05-13, 19:12
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Mm, försök övertyga världen om det: https://www.reddit.com/r/worldnews/comments/bo3qo3/we_dont_know_a_planet_like_this_co2_levels_hit/

Tusentals kommentarer som inte bara tror på problemen, utan tar dem på allvar. Tiotusentals "upvotes" på bara några timmar, för nyheten som jag inte ens börjat ta upp än (högsta CO2-halten på 3 miljoner+ år).

en dag med 415 ppm på en mätstation i världen och jorden går under?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in