2011-09-27, 11:40
Medlem
G11.s avatar
http://svt.se/2.22620/1.2546671/i_dag_tar_jordens_resurser_slut

Citat:
Vi har ätit god mat, druckit mjölk, kört bil till Berlin, flugit till Thailand, byggt nya skyskrapor, brutit järnmalm, fiskat torsk, utvunnit energi...
Men nu borde det vara slut för i år. I dag har vi nämligen överskridit jordens resurser - tre månader innan året är slut. Och tre dagar tidigare än förra året, då dagen inträffade den 1 oktober.

Detta får mig att undra, hur ska vi överleva i framtiden? Om I-länder blir större och större (Sverige har t.ex. sin invandringspolitik), hur ska djuren överleva?

Hur kan världsledarna acceptera att vi kastar bort framtiden, i onödan?

Jag ursäktar om ämne redan finns eller om ni anser att jag har postat i fel forumdel.
Citera
2011-09-27, 11:49
Medlem
Det här finns det säkerligen enkla lösningar på och jag tror faktiskt inte att det är något allvarligt problem även om artikeln kanske får det att låta så. Bara en sak som att sluta producera chips, där har vi mängder av potatis att spara in om det skulle bli kris på mat, bara ett exempel.
Citera
2011-09-27, 11:55
Medlem
C.Malloys avatar
Jag tror att ett Tredje världskrig, följt av ett Fjärde hade varit nyttigt för denna planet. Först hade det brutit ner en hel del av miljön när kriget rasat. Men efter det när allt lagt sig hade förmodligen planeten frodats, i alla fall ett tag, innan vi hade hamnat på samma ställe som vi är idag.

EDIT: Poängen är alltså att befolknings-antalet hade minskat drastiskt.
Citera
2011-09-27, 11:56
Medlem
twinpeaks avatar
Jag får ont i magen och ångest av
sådan fakta...
Citera
2011-09-27, 11:56
Medlem
Proclaimers avatar
Det där löser sig när oljan tar slut om tjugo år. Då kommer det bli ganska svårt, för att inte säga omöjligt, att upprätthålla det konsumtionssamhälle vi har idag. Bara att härda ut!
Citera
2011-09-27, 12:41
Avslutad
Sluta importera smuts och låt afrikanerna klara sig själva... Väldigt bitter och tråkig sanning, men man föder inte 10 barn som man inte själv kan försörja...
Citera
2011-09-27, 12:46
Medlem
Bramms avatar
Problematiken grundar sig i kapitalismen. Eftersom alla strävar efter att tjäna så mycket pengar som möjligt så produceras halvdanna produkter som går sönder efter ett par år, så att kunden måste köpa nytt. Detta leder till det slit och släng samhälle vi har idag.

Om pengar inte var den enda drivkraften så skulle man istället se till att göra produkter som höll så länge som möjligt och med så mycket utbytbara delar som möjligt så att man inte behövde slänga en hel produkt så fort den gick sönder.

Som någon annan skrev tidigare så kan jag också tänka mig att när väl oljan är slut tvingas förhoppningsvis även makthavarna att inse att något måste göras.
Citera
2011-09-27, 13:27
Medlem
Kan man inte sluta med det här tramset att vi har "överskridit jordens resurser". Bevisligen inte va?
"Om alla skulle leva som vi svenskar skulle vi behöva 3 jordklot". I got news for you: Vi har inte tre jordklot, alltså kan vi inte konsumera "3 jordklot"... Det blir då en fråga om efterfrågan och tillgång. Om tillgången är konstant och efterfrågan ökar stiger priset. Vanlig enkel logik. Så snälla, sluta tjata om 3, 4, 5 jordklot. De finns inte!!
Citera
2011-09-27, 13:32
Medlem
Då genmanipulerar vi fram supergrödor, gärna fenomenala co2slukare.
Denna planet är så jävla kärringkörd att man blir förbannad.
Citera
2011-09-27, 14:02
Medlem
om vi fortsätter leva som i västvärlden så kommer det kräva 3 jordar om alla ska leva som vi. vi får helt enkelt anpassa oss efter den enklare livsstilen istället för tvärtom.
Citera
2011-09-27, 14:05
Medlem
deppig info jävla nanting. synd att vi bara har oss själva att skylla!
Citera
2011-09-27, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaBling
Kan man inte sluta med det här tramset att vi har "överskridit jordens resurser". Bevisligen inte va?
"Om alla skulle leva som vi svenskar skulle vi behöva 3 jordklot". I got news for you: Vi har inte tre jordklot, alltså kan vi inte konsumera "3 jordklot"... Det blir då en fråga om efterfrågan och tillgång. Om tillgången är konstant och efterfrågan ökar stiger priset. Vanlig enkel logik. Så snälla, sluta tjata om 3, 4, 5 jordklot. De finns inte!!

Är tillgången på olja, mineraler etc konstant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in