• 1
  • 2
2011-09-27, 08:13
Medlem
En sak jag har funderat mycket på är när man sitter med någon vännina och dricker lite eller vid en tjejkväll, så händer det ofta att mellan 4 ögon eller i en mindre grupp så kommer det fram att många av dom har blivit våldtagna vid nåt tillfälle. hur kommer det sig? finns det så många rötägg som våldtar eller är gränsen mellan att inte våga säga nej och våldtäkt samma för många tjejer?

Menar vill jag inte så är det ett nej oavsett hur berusad jag är, har aldrig varit så att jag varit tyst om jag inte vill?

Eller somnar ni pgr av druckit för mkt och får veta allt efteråt? Många gånger tror jag att det här kommer upp efteråt för att många tjejer lider av att "dom vill man ska tycka synd om dom" men jag är osäker. Jag har då aldrig blivit våldtagen och aldrig i närheten heller men kanske för att man vet vad man gör när man dricker
Citera
2011-09-27, 08:29
Medlem
ZyClaves avatar
Jag tror att många tjejer som tror att dem blivit utsatta för något, när dem inte har det.

Det är extremt stor skillnad mellan att bli våldtagen, och att ångra sig dagen efter sex.
Det är också extremt stor skillnad mellan att inte vilja ha sex, men att gå med på det, än det är att inte vilja ha det och också säga det.

Tyvärr uppfattar vissa de exemplen ovan som våldtäkt - det är det inte ...

Men din/a vänner kanske har blivit utsatta för något på riktigt, har inte alltför mycket information att gå efter i din kompis specifika fall

Känner då själv bara en tjej som har blivit våldtagen (och berättat det för mig ... ), och det var en 'riktig' sådan ...
Citera
2011-09-27, 08:30
Medlem
MrJackssons avatar
Jag tror absolut att det är vanligare än man tror. Det skulle inte förvåna mig om ett par avsvimmade tjejer har vaknat upp med en kuk i sig och sedan inte anser det värt att anmäla. Alla våldtäkter är inte brutala överfallsvåldtäkter. Jag kan inte tänka mig att det krävs speciellt mycket styrka för att övermanna en femtonårig tjej, vilket är anledningen till att dessa fega fittor ger sig på dem.

EDIT: Ovanstående skribent har självklart också en poäng.
EDIT 2: Personligen så har jag sedan mina unga tonår varit i kontakt med minst fyra tjejer som har blivit våldtagna. Endast en anmälan har gjorts.
Senast redigerad av MrJacksson 2011-09-27 kl. 08:32.
Citera
2011-09-27, 08:34
Medlem
Men om man nu skulle bli utsatt för det? varför inte våga anmäla? visst jag kan tänka mig att ibland kan man tex när man var yngre druckit för mycket som man inte vill föräldrar ska få veta osv, men ändå en våldtäkt är en våldtäkt och ska i så fall anmälas.
Citera
2011-09-27, 08:36
Medlem
evelin733s avatar
Jag tror att det ganska ofta handlar om gränsen mellan att inte våga säga nej och att ha blivit våldtagegn som ibland flyter ihop för vissa. Fast jag tror även att det finns ett stort mörkertal när det gäller våldtäkter, man glömmer och går vidare hellre än att anmäla. Alla vet ju hur svårt man har att få rätt vid en anmälan ändå. Och säkert en del åt andra hållet oxå, påhittade våldtäkter för att man ångrar sexet typ.

Jag har iaf aldrig blivit våldtagen på riktigt.

Däremot har jag många gånger gått med på vad som helst frivilligt för att jag känt att situationen varit obehaglig, typ följt med någon hem och sen har han börjat prata om konstiga saker han gjort och tjejer han misshandlat. Då har jag hellre spelat med och gått hem dagen efter än att börja krångla och kanske bli våldtagen eller något ännu värre. Men jag skulle aldrig komma på att kalla såna saker för våldtäkt. Killen kan ju inte veta att jag kanske inte ville om jag håller käft, och han kanske inte alls var farlig eller konstig på något sätt alls, allt kanske var nojor i min skalle bara.

Andra gånger har kanske gränsen till våldtäkt varit närmare och killen kanske har med fysisk styrka "tvingat" sig till sex. Fast jag har samtidigt låtit honom göra det. Inte testat vad som skulle hänt om jag verkligen hade försökt säga nej på riktigt istället för halvhjärtat. Och då får man ju skyllla sig själv.

Jag skulle aldrig komma på att kalla något av detta för våldtäkter
Citera
2011-09-27, 08:39
Medlem
MrJackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johansson1001
Men om man nu skulle bli utsatt för det? varför inte våga anmäla? visst jag kan tänka mig att ibland kan man tex när man var yngre druckit för mycket som man inte vill föräldrar ska få veta osv, men ändå en våldtäkt är en våldtäkt och ska i så fall anmälas.
Det är lätt för dig att säga, men systemet är inte direkt anpassade efter dessa offer. Det kan ta ett jävla tag, och allt de kan tänka på är att det ska vara över. Jag håller självklart med dig - eller egentligen så förespråkar jag att man hänger våldtäktsmännen publikt - men faktum är att dessa tjejer räds för att gå igenom en process och kanske tvingas se våldtäktsmannen i ögonen; tvingas återberätta händelsen, etc. Att ingen ska tro dem är också en tanke som kan slå dem hårt.
Citera
2011-09-27, 08:42
Medlem
persbrandt2ks avatar
Jag tror faktiskt det är över hälften utav alla våldtäkter som inte är våldtäkt utan mer att tjejerna inte vill men säger ingenting. Dessa tjejer får skylla sig själv och ska inte behandlas som ett våldtäkts offer. Såg en studie om våldtäkter, visserligen handlade detta om USAs militär men antar att det är liknande här, där över hälften av tjejer som anmälde för våldtäkt faktiskt inte blivit våldtagna utan ångrade sig. Riktigt skrämmande hur mycket makt en fitta egentligen har i denna värld.
Citera
2011-09-27, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johansson1001

För ett par månader sedan berättade en väninna till mig att hon hade blivit våldtagen.
Hon berättade att killen *var* en god vän till henne och därför hade inte velat anmäla honom till polisen.
Den här tjejen var 19 år när våldtäkten inträffade.

Det finns antagligen väldigt många mörkerfall där en ung kvinna råkar ut för våldtäckter och vågar tala ut om det först efter ett tag till någon de vet kan lite på dem.
Men det är ju klart att många unga också söker sig till sympati hos andra kvinnor därför att det är vanligare för kvinnor att bli utsatta än hos män.
Citera
2011-09-27, 08:45
Medlem
Pallevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJacksson
Jag tror absolut att det är vanligare än man tror. Det skulle inte förvåna mig om ett par avsvimmade tjejer har vaknat upp med en kuk i sig och sedan inte anser det värt att anmäla. Alla våldtäkter är inte brutala överfallsvåldtäkter. Jag kan inte tänka mig att det krävs speciellt mycket styrka för att övermanna en femtonårig tjej, vilket är anledningen till att dessa fega fittor ger sig på dem.

EDIT: Ovanstående skribent har självklart också en poäng.
EDIT 2: Personligen så har jag sedan mina unga tonår varit i kontakt med minst fyra tjejer som har blivit våldtagna. Endast en anmälan har gjorts.
Jag skulle vilja gå så långt att säga att överfallsvåldtäkterna förmodligen står för en väldigt liten del av vad som skulle kunna klassas som våldtäkt.
Citera
2011-09-27, 09:02
Medlem
Sinnes avatar
Med all respekt, jag skulle kallat det våldtäkt. Det handlar om makt. Att skrämma någon genom att indirekt hota med sin förmåga att skada är maktspråk. Skulle du inte kalla det rån om en kille går fram till en annan på gatan, säger till honom att ge honom plånboken och berättar att han brukar använda kniv mot folk som inte gör som han vill? Det är rån även om offret inte kämpar emot, det är utpressning även om offret inte kämpar emot, det är klart det är våldtäkt även om offret inte vågar kämpa emot.

Förresten låter det som att du borde ta hand om dig bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av evelin733
Jag tror att det ganska ofta handlar om gränsen mellan att inte våga säga nej och att ha blivit våldtagegn som ibland flyter ihop för vissa. Fast jag tror även att det finns ett stort mörkertal när det gäller våldtäkter, man glömmer och går vidare hellre än att anmäla. Alla vet ju hur svårt man har att få rätt vid en anmälan ändå. Och säkert en del åt andra hållet oxå, påhittade våldtäkter för att man ångrar sexet typ.

Jag har iaf aldrig blivit våldtagen på riktigt.

Däremot har jag många gånger gått med på vad som helst frivilligt för att jag känt att situationen varit obehaglig, typ följt med någon hem och sen har han börjat prata om konstiga saker han gjort och tjejer han misshandlat. Då har jag hellre spelat med och gått hem dagen efter än att börja krångla och kanske bli våldtagen eller något ännu värre. Men jag skulle aldrig komma på att kalla såna saker för våldtäkt. Killen kan ju inte veta att jag kanske inte ville om jag håller käft, och han kanske inte alls var farlig eller konstig på något sätt alls, allt kanske var nojor i min skalle bara.

Andra gånger har kanske gränsen till våldtäkt varit närmare och killen kanske har med fysisk styrka "tvingat" sig till sex. Fast jag har samtidigt låtit honom göra det. Inte testat vad som skulle hänt om jag verkligen hade försökt säga nej på riktigt istället för halvhjärtat. Och då får man ju skyllla sig själv.

Jag skulle aldrig komma på att kalla något av detta för våldtäkter
Senast redigerad av Sinne 2011-09-27 kl. 09:09.
Citera
2011-09-27, 09:12
Medlem
Tänk såhär: Varför blir alla trådar om våldtäkt/våldtäkter så populära på flashback?

Självklart är det vanligare än vi tror.
Citera
2011-09-27, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollet-
Tänk såhär: Varför blir alla trådar om våldtäkt/våldtäkter så populära på flashback?

Självklart är det vanligare än vi tror.

Kan kanske vara nåt som skrämmer många? Zombie filmer är baserad på nåt som inte finns men ändå populära
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in