• 2
  • 3
2019-09-24, 20:55
Bannlyst
Lilla Saluhallen i Östersund serverar en helt fantastisk räkmacka.
Inte helt klassisk, men riktigt smarrig.

https://m.facebook.com/lillasaluhall...pe=3&source=48
Citera
2019-09-24, 21:30
Medlem
Flintkolas avatar
En stor stark + en jägershot samt en räkmacka på Eckerölinjen är ruskigt gott. Minns inte vad den kostar men billigt är det.

Citera
2019-09-24, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flintkola
En stor stark + en jägershot samt en räkmacka på Eckerölinjen är ruskigt gott. Minns inte vad den kostar men billigt är det.

På Eckerölinjen använder dom inte handskalade räkor, så självklart blir det billigt.
Citera
2019-09-25, 09:00
Medlem
Gothia towers räckmacka är ett skämt.

Färdigköpt bröd, köpemajo, färdigkokta ägg på hink och lite fryst amerikansk löjrom.

Och det tar man typ 245kr för..
Citera
2019-09-25, 11:08
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugabelover
Gothia towers räckmacka är ett skämt.

Färdigköpt bröd, köpemajo, färdigkokta ägg på hink och lite fryst amerikansk löjrom.

Och det tar man typ 245kr för..

Jag kan känna en viss tacksamhet över att äggen är färdigkokta...!!

Hur vet du resten av allt du hävdar?

,
Citera
2019-09-25, 20:08
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Vet inte hur det står sig mot övriga Sverige, men i Värmland är det definitivt i Värmskog iaf. Det stället är endast känt för sina räkmackor.

http://www.varmskogscafe.se/

Lunedet i Karlskoga slår Värmskog både gällande smak och storlek senast jag testade i.a.f.
Senast redigerad av JerryCotton 2019-09-25 kl. 20:10.
Citera
2019-09-26, 14:19
Medlem
DoktorNos avatar
Bästa räkmackorna som jag har ätit fanns att hitta på två hederliga långtradarfik. Dels Nalles i Arboga, dels Hummelstabaren, en mil väster om Enköping. Inget av ställena finns kvar.

Hamnkrogen i Gränna, där Visingsöfärjan lägger till hade också en mycket god räksmörgås. Men det var sisådär 20 år sen jag käkade där så det kan ju ha ändrats.
Citera
2019-09-28, 07:14
Medlem
Gävle! Finns 1 bra där minns ej namnet
Citera
2019-09-28, 12:11
Medlem
Intressant frågeställning. Den bästa "räkmackan"(det var ett smörrebröd) jag någonsin ätit åt jag på en numera nedlagd smörrebrödsrestaurang i Köpenhamnsstadsdelen Österbro som jag dessvärre inte kommer ihåg namnet på. Den var smakperfektion avrundad med en perfekt mängd chilipulver på äggen, har jag för mig.

I Sverige vet jag inte. Tycker att det ofta varierar mellan "dåligt", "inte så märkvärdigt" och "helt okej".
Ett fel många gör är att man använder för ljust bröd(eller i allra värsta fall styggelsen "Polarkaka"). Ett annat fel många gör är att man använder för mycket majonnäs. Ett ytterligare fel många gör är, av någon outgrundlig anledning, att använda för mycket citronpeppar eller peppar i största allmänhet. Nu är jag i allmänhet ett ganska stort fan av särskilt svartpeppar, men i kombination med räkor ska den inte förekomma. Då måste man sakna egna smaklökar. Ett ytterligare fel en del gör är att man går over the top med hälsotrams och har på typ groddar eller använder något "jättenyttigt" bröd som ändå inte är klassiskt rågbröd(som bör användas och som ju faktiskt också är nyttigt).

På temat besökte jag i somras Skärets krog i Smögen som på en skylt hävdade att de "uppfann" räkmackan. Omdömet om denna blev att det var sommarens bästa "räkmacka" i konkurrens med kanske fyra ytterligare, men absolut inte i närheten av den bästa jag har ätit.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in