2004-12-10, 13:47
Medlem
Spaders avatar
Skogsfest/Utomhusfest/"Tomt lager"-fest till musikstilar som Trance, Hardcore, Gabber, Techno, Happy Hardcore, Psytrance och Goa. Förekomst av ecstasy och hallucinogena droger. Timmar med dans. Mest folk med den livsstilen/klädstilen som är där

/Spader
Citera
2004-12-10, 16:36
Medlem
Nemesis1s avatar
De två huvudpelarna är väl dans och elektronisk dansmusik... Sen läggs ljuseffekter och droger även till för att höja upplevelsen...
Citera
2004-12-10, 21:15
Medlem
Citat:
Vad är innebär ett rave enligt er?
fula kläder, dålig musik, knark, dåliga människor och ful dans.
Citera
2004-12-10, 21:39
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jol
EDM?
Vad ska man tanka om man vill höra på musiken som spelas?

Låt nu denna tråden inte spåra ur som den jag startade, hoppades att man skulle tänka på reklamfilmen, le litegrann och sen skriva något relaterat till frågeställningen...men men.

Spelas på stora event (typ Trance Energy/Sensation):
Rank 1 - Airwave

Skogsfester:
Infected Mushroom - Bust A Move
Citera
2004-12-10, 22:36
Medlem
knasentomas-sers avatar
orka med den musiken... enformigt så in i helvete.
eftersom jag inte har varit på någon ravefest så kan jag inte säga hur det är men jag kan räkna upp mina fördommar.
*människor som är uppe flera dygn och rör sig som zombies.
*nästan alla som är på ravefester tar E för att oorka vara upp så länge. jag har aldring hört talas om jolt-cola på ravefester.
*taskig musiksmak.

EBBA
Citera
2004-12-10, 22:56
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasentomas-ser
eftersom jag inte har varit på någon ravefest så kan jag inte säga hur det är men jag kan räkna upp mina fördommar.
*nästan alla som är på ravefester tar E för att oorka vara upp så länge. jag har aldring hört talas om jolt-cola på ravefester.
*taskig musiksmak.

EBBA

Ett tips, ladda ner låten Rank 1 - Airwave och lyssna på den. Säger du fortfarande att det är enformigt så OK. Men lyssna först.

Red Bull e.dyl. är vanligt förekommande.
Citera
2004-12-11, 00:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av knasentomas-ser
*taskig musiksmak.

EBBA

Jahapp.
Jag kan ha fel nu men tar man E för att vara uppe länge? Är inte det tjack man tar?
Musiksmak är ju personlig. Du gillar din kunna-massa-ord-som-kan-förknippas-med-hur-man-kan-styra-ett-land-på-värsta-sätt-och-sedan-skriva-en -låt-om-det-musik.

Peace.

Jag har börjat sova till Astral Projection och har fått så sköna drömmar av det. Tihi
Citera
2004-12-11, 06:33
Medlem
Bråkmakarns avatar
Rave.. Då tänker jag på Kilsbergen, docklands, Gudrun Schyman (tyvär), samt några jag gick i skola med
Det var dom första orden som kom upp i huvudet på mig

Jag har aldrig varit på nåt raveparty.. Behöver jag skriva det?
Citera
2004-12-11, 11:25
Medlem
Draugs Hargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jol
EDM?
Vad ska man tanka om man vill höra på musiken som spelas?

Låt nu denna tråden inte spåra ur som den jag startade, hoppades att man skulle tänka på reklamfilmen, le litegrann och sen skriva något relaterat till frågeställningen...men men.

Kan tänka mig att EDM står för Electronic Dance Music, eller så är jag helt borta.
Citera
2004-12-11, 12:21
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draugs Harg
Kan tänka mig att EDM står för Electronic Dance Music, eller så är jag helt borta.
Låter troligt!
Citera
2004-12-11, 12:35
Medlem
iglos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Anledningen till att folk går till rave är pga att uppnå en slags trans till musiken. Dvs man ska låtan kroppen röra sig automatiskt till musiken på något sätt. Detta ger dem som dansar ett otroligt rus som inte kan beskrivas om man inte upplevt det.

Det är ett skämt att folk skulle gå på "rave", rättare sagt, trance fester för att uppnå ett trans liknande tillstånd utav att dansa.
Den stora massan går på så kallade rave fester för att trycka i sig droger och träffa folk som dom tycker är roligt att göra det ihop med. Det handlar inte så mycket om musiken och dansen längre. Det är mer en bisak. Man kan säga att det är något som kommer med paketet. Precis som man på samma sätt t.ex tar en kaffe när man går på ett fik och fikar med någon. Dom enda festerna som fortfarande är något att ha är dom små, väldigt intima festerna som man arrangerar åt med ett fåtal kompisar. Runt 20 pers. Då alla har samma inställning till musiken och hela scenen och hoppas på att den en dag ska bli den samma som den en gång i tiden har varit.
Detta är inget jag bara häver ur mig. Detta skriver jag för att jag under en lång tid av arrangerande av fester och även deltagande på fester har sett hur hela trance/rave scenen har förstörts till ett stort komersiellt jippo utan dess like. Utan någon som hellst eftertanke till varför man egentligen deltar eller arrangerar en rave fest.

--Peace Out
Citera
2004-12-11, 12:40
Medlem
iglos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
De två huvudpelarna är väl dans och elektronisk dansmusik... Sen läggs ljuseffekter och droger även till för att höja upplevelsen...

Här har vi en kille som har fattat vad det handlar om i varje fall.
Något som det är få förunnat.
Känns det som i alle fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in