• 1
  • 2
2011-09-26, 19:07
Medlem
Tja sitter i Saint petersburg och r hr en eller tv ntter till fr att sedan dra vidare mot moskva. Och undrar om ni har tips p bra fest och mat turistllen i och p vgen :)

Ska ven till kazakstan om dom slpper in oss och sen vidare mot china om allt gr som de ska :) s om nn har erfarenhet s sg grna till!! :)

Kan tillgga att vi har alla visum och papper :)
Citera
2011-09-26, 19:12
Medlem
Bildbevis kan fixas imorrn eftersom ni r trtta p troll...

Typ dagens tidning plus bilen
Citera
2011-09-28, 00:58
Medlem
Snapcounts avatar
Ta grna o bertta lite om vad fr bil, vilka papper osv som behvs

Har ni verkligen tillstnd fr att kra i Kina ?
(o bilder r ju alltid trevligt)
Citera
2011-09-28, 15:41
Medlem
Jag sitter i Almaty i Kazakhstan, ett av vrldens bsta lnder alla kategorier. S k hit, fr all del.

Visum kan fixas/kpas p flygplatsen, 95 dollar plus ett passfoto. Men - ni behver en inbjudan fr att f visum. Det fixar ni ganska enkelt genom en touragency (tex min http://www.turanasia.kz/ ).

Lycka till -
Citera
2011-09-28, 21:50
Medlem
Vi ker en golf 3 frn 94, de r en bensinare men r sjukt billigt hr typ 5,50 svenska kronor.
Till bilen har vi med regpapper, kopia p frskringen och ett greencard.

Sen fr oss har vi visum i alla 3 lnder, kpte inbjudan till Ryssland s inga boende r bokade fre vi kommer till platsen. Till Kazakstan fick vi privat visa istllet fr turist s slapp boka boende dr med. Visumet fixa vi p plats i oslo.

Vi har tyvrr inget krtillstnd i Kina och vet inte hur vi ska gra med det s vi kte nd

Planen r att vi ska till almaty verkar sjukt sknt dr jag

Ska frska f upp bilder om intresset finns sitter p en iphone i Moskva nu
Citera
2011-09-28, 22:33
Medlem
Snapcounts avatar
Ja, krng upp lite bilder

Ta grna och beskriv lite erfarenheter med diverse myndigheter (o andra upplevelser givetvis) p resans gng, likas i vilket skick vgntet r ? Det r i slutet p september.., varfr drog ni ivg nu ?, blir ju surare vder framt hst o vinter..

Vill nu inte vara den som kommer med dliga nyheter.., men bila i Kina.., om jag har frsttt det rtt sen tidigare s gr det inte "bara s dr"... Har inte bilat dr sjlv och hoppas fr er del att det lser sig..

Om jag inte minns fel s str det om "kina-bilande" p : http://www.dreamtrip.se/index_.php

Hur mnga r ni ?
Citera
2011-09-28, 23:03
Medlem
Ska frska lsa ntt sett att f upp bilder inom snart

Anledningen till att vi drog nu r att vi hade fullt med jobb innan och sen tog de en stund med visum och s.

Erfarenheter hitills r att pass kontrollen till Ryssland r hrd och jobbig, men killen bakom oss kunde engelska och lste de som tur var, och att poliserna r vldig olika. Ftt fartbter p 220skr vilket r billigt. Men fick kpa tillbaka kompisens krkort fr 780skr av en annan fr att vi krde fel ut frn en bensinstation xD

Vi r 2 som ker och rknar inte med att f kra i Kina utan kollar mjligheter att bli av med bilen i Kazakstan och g ver grnsen. Men allt r som sagt s att vi testar hur lngt vi kan komma

Kpte bilen fr 3500 och Kazakstan visum fr 435kr och Ryssland fr 1100 (visum+inbjudan) och china 220kr

Vandrar hemmet i Saint Petersburg kosta 56kr natten per person, och frsta natten i Moskva kostar 150kr per person egentligen men pruta sista minuten till 96kr

Frjan till Finland som vi kte igenom kosta 533 fr hela bilen (riktigt bra deal)

Skriver grna mer ifall intresse finns fick ju smaka p peppar spray frsta ute natten d vi hitta ett stort stlle som heter Metro club som hade student kvll och killen brevid tyka med vakterna och s blev han bde nersprayad och sparkad
Citera
2011-09-28, 23:07
Medlem
Glmde nmna att dom kr som stressade biltjuvar och att vgarna r delvis vrdelsa och fr de mesta helt ojmna, har ngra bra strckor med fina vgar men bara ngra f som sagt
Citera
2011-09-29, 00:02
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheySay
Skriver grna mer ifall intresse finns fick ju smaka p peppar spray frsta ute natten d vi hitta ett stort stlle som heter Metro club som hade student kvll och killen brevid tyka med vakterna och s blev han bde nersprayad och sparkad

Intresse finns, men stressa inte, njut av er resa istllet fr att knna press fr att uppdatera. Det r inte varje dag man tar en liknande resa. Kvalitet framfr kvantitet

Ser fram emot trista/vardagliga/gnlliga/lngdragna/problefyllda berttelser, finns ju ven av de p en lngresa
Citera
2011-10-03, 15:32
Medlem
Tja igen!

r nu i Samara, vilket verkar va en trkig stad verlag men vi r hr som stop p vgen bara.
Tvtta klder str p priolistan ;( men vi bor p ett sjukt najjs hostel som heter "hostel JK".
Som kostat oss 700 rubel pers per natt allts runt 150skr. Helt okey!

S priset hlls nere rtt hrt p resan. Spenderade ju natten i bilen d vi krt de 106mil frn moskva.
Och gick rtt fint s hller verkligen inte med alla som sger att man inte ska kra p natten. De r ju enklare med mindre trafik Men andra risker kar ju som ifall bilen pajjar eller ntt.

Men kulturen hr r helt olik ngot annat jag sett! Skulle tanka och kpa varmkorv red Bull, s ber vakten brevid att plocka en ur kylen t mig. S han vnder sig om och i min chock fick jag se att att han hade ju fan ett automatvapen p skuldran utav gammal model (vldigt likt de i gamla Goa cod).

Samma sak p nsta tap (fick inte tankat s m). Nr jag kliver ur bilen s kommer en militr kldd man fram och vill tanka bilen t mig medans jag betalar, visst tnkte jag s gick in och snacka lite ingen stress kompisen sov ju! Men goo chock han fick nr han vakna av att militren stig och ryckte i bilen och svrde fr att f upp tanklocket

Drog ven in p Ikea idag och fick i oss kttbullar och mos med flder saft

Ska fixa upp nn bild ikvll men nu ska vi leta localfood
Citera
2011-10-04, 02:05
Medlem
Snapcounts avatar
Trevligt att hra att resan framskrider, hur upplever ni lokalbefolkningen ?
(o terigen.., lite bilder.., ni lr ju plta rtt hrt p en sdan resa)
Citera
2011-10-04, 21:20
Medlem
fiskmasen99s avatar
Lter onekligen nice. Synd att man pluggar s att man inte kan dra ivg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in