2011-09-25, 18:08
Medlem
Slammertaskans avatar
Hej!

Skall steka några riktiga hamburgare till kvällens herrskap. Dessvärre är tidsrymden begränsad så jag måste göra klart hamburgarna en stund innan ätdags (20-30 minuter).

Hur gör jag detta bäst? Skål med folie och lock och sedan in i ugnen? Och i sådana fall hur många grader?

Er Slammertaska
Citera
2011-09-25, 18:13
Medlem
Ostkroks avatar
Du ska hålla maten vid 60 grader vid värmehållning.
Som du sa, beroende på mängd så ha det i en passande plåt/form och täck med folie.
Citera
2011-09-25, 18:14
Medlem
Om man tänker logiskt så borde allt över 37'C kännas varmt.

Men som ovanstående sa, 60C, hade kört på det.
Citera
2011-09-25, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slammertaskan
Hej!

Skall steka några riktiga hamburgare till kvällens herrskap. Dessvärre är tidsrymden begränsad så jag måste göra klart hamburgarna en stund innan ätdags (20-30 minuter).

Hur gör jag detta bäst? Skål med folie och lock och sedan in i ugnen? Och i sådana fall hur många grader?

Er Slammertaska

Mat skall lagas på minuten och serveras direkt..

Varmhållning kommer alltid att ge sämre resultat. Men häll i gästerna lite alkohol så märker dom inte skillnaden...

.
Citera
2011-09-25, 19:19
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilleFresh
Om man tänker logiskt så borde allt över 37'C kännas varmt.
Varmare än kallt, ja. Men inte varmt.
Citera
2011-09-25, 19:21
Medlem
dePauls avatar
Det är ganska viktigt att slå in burgarna i aluminiumfolie om du tänker värmehålla dem en längre stund. Tyvärr blir skorpan lidande, men det är inget att göra åt. Bättre än att servera gästerna en uttorkad skosuleliknande skapelse. En variant är förstås om man har tillgång till ångugn. Tyvärr är dock inte detta något som folk i gemen har i sina hemkök.

~Paul~
Citera
2011-09-26, 20:00
Medlem
christerys avatar
Jag tycker det låter som en dålig idé att varmhålla burgare. BK, donken och andra gör ju det och dom smakar.... inget vidare. Det är värt att vänta på mat som smakar som den skall.
Citera
2011-09-26, 20:01
Medlem
ZlatanManias avatar
Skulle gissa på runt 40 grader så blir det nog klockrent
Citera
2011-09-26, 23:28
Medlem
60 ca. inge snack.
Citera
2011-09-27, 01:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag tycker det låter som en dålig idé att varmhålla burgare. BK, donken och andra gör ju det och dom smakar.... inget vidare. Det är värt att vänta på mat som smakar som den skall.
Men det är ju bröd och hela faderullan ju, svårt att jämföra.
Skulle kört folie och offrat stekytan, tycker det är bättre med saftiga burgare.

@Wheelgunner
Visst ska den det, kör efter den principen också, men ibland kan man inte följa sina principer tyvärr.
Och då får man vara kreativ, och kompromissa.
Citera
2011-09-27, 17:46
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men det är ju bröd och hela faderullan ju, svårt att jämföra.
Skulle kört folie och offrat stekytan, tycker det är bättre med saftiga burgare.

@Wheelgunner
Visst ska den det, kör efter den principen också, men ibland kan man inte följa sina principer tyvärr.
Och då får man vara kreativ, och kompromissa.

Ojdå, jag tänkte automatiskt på hela burgaren

Men köttet går ju att varmhålla som tidigare inlägg redan sagt i en 50-60 grader insvepta. Får en känsla av att jag skulle se till att dom ligger en och en, alltså inte på varann. Men jag vet inte riktigt varför. Har inte gjort det så det är bara en känsla jag får. Skosulerisken finns ju i alla fall. Kanske ett galler i en ugnsform och alufolie över... Bah, bara ideér... Inga testade lösningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in