2011-09-25, 17:14
Medlem
Jag och min pojkvän ska i början på nästa månad flytta ihop. Vi pluggar båda två och tar för närvarande fullt studielån. Nu har jag fått extrajobb och funderar på att dra ned lånedelen med några tusen.

Jag har läst trådar här på flashback att om man ska ta lån ska man ta hela och låta pengarna växa eller spara för att kunna lägga kontantinsats till lägenhet etc.

Är ingen hejare på aktier/fonder/you name it. Men skulle jag ta hela skulle pengarna åka in på sparkonto givetvis (med iaf liten ränta).

Nu får ni experter hjälpa mig! Är det vettigt att spara pengar för att sedan tex. kunna lägga det som del i kontantinsats för lägenhet i framtiden (det är ju trots allt ett förmånligt lån)? Eller bör jag dra ned lånedelen helt enkelt? Ett lån är ju trots allt ett lån och det är pengar som ska tillbaka.

Tack på förhand!
Citera
2011-09-25, 17:24
Medlem
Celenos avatar
Visst är det ett förmånligt lån och är man väldigt disciplinerad (inte super upp dem) och har konkreta planer (tex lägenhet) på hur pengarna skall användas så är det väl bara att låna.

Jag vet bara att jag har ett rejält lån som jag ångrar att jag tog (levde hur gott som helst när jag var student) och som äter nästan 2000 spänn av min lön varje månad. Jag skulle kunna betala av det rakt av men då tar jag av mina investeringar och det vill jag inte heller.

Ett lån är ett lån. Jag hatar lån.
Citera
2011-09-25, 17:48
Medlem
Det är där man inte vill hamna. Tror också att det är lätt att när man har pengar gör man av med dom, så det gäller verkligen att vara diciplinerad. Och som sagt är lån alltid ett lån.

Jag kan ju inte spara hela lånet heller, men kanske 4000 i månaden.
Citera
2011-09-27, 14:23
Medlem
Bump bump.

Behöver goda råd för att bli nå klokare.
Ingen annan med en åsikt? Så kluven.
Citera
2011-09-27, 18:45
Medlem
Jag tog inget lån när jag var student och det är inget jag ångrar. Jag är glad över att jag aldrig har haft några räkningar från csn att betala. Studiebidraget täckte hyran för ett studentrum. Jag jobbade på somrarna och ibland under terminerna.
Min utbildning var så lättsam att om jag hade tagit lån hade det känts som att ta lån för att åka på charterresa, och det gör man bara inte.
Citera
2011-09-27, 21:47
Medlem
Diablo1118s avatar
Jag tog fullt lån första året för att jag var osäker på hur det var att studera på högskola. Jag fokusera fullt på studierna och hade mycket ledig tid.

De två följande åren jobbade jag 150% på sommrarna och ca 80-120h under terminerna. Då tog jag inga lån eller bidrag.
Fick jobb direkt efter studierna och betalade av lånet på fyra månader.

Så här i efterhand var det inte riktigt värt att jobba så mycket då jag aldrig var ledig. Skulle jag gjort om det idag hade jag nog jobbat lite mindre och tagit mer lån. Det är dock mycket skönt att idag inte ha några lån. Nu är jag också lite äldre och har noll intresse för studentfester och sådana jippo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in