Flashback bygger pepparkakshus!
2011-09-25, 17:01
Medlem
Dr.Brauns avatar
Hello boys n' girls! Satt med datorn som vanligt och surfare då jag fick upp ett meddelande om att jag hade uppdateringar att installera. Jag gjorde så och det tog en stund och efter det så startades datorn om. När den startats om så fortsatte den några minuter till med att installera uppdateringarna innan jag skulle komma in på Windows igen. MEN... När uppdateringarna var färdiga så kom det istället en svartskärm där det står att Windows inte kan starta..?? Det stog att filen "winload.exe" inte kan startas, en fil som ligger i mappen "system 32" och att jag måste kontakta "systemadministrarör". Hur fasen kunde detta ske? Har googlat lite snabbt på det i min lilla bärbara dator och läst något om att jag kan få igång Windows igen via att boota igång det via ett Usb-minne med någon fil i. Exakt hur ska jag gå till väga med detta?? Har Windows Vista Professional.
Citera
2011-09-25, 17:17
Medlem
TorrentLovers avatar
Vad som egentligen hände:
  • Du fick in en trojan
  • Trojanen meddelade dig om uppdatering
  • Du brydde dig inte om att kolla Windows Update eller så såg du ingen skillnad
  • Trojanen laddade ned mer virus
  • Viktiga filer i mappen system32 togs bort
  • Windows kraschade och kan nu inte starta
Ta bootCD'n och installera om allt, ta bort alla partitioner också, och skapa nya.
Citera
2011-09-25, 17:23
Medlem
Dr.Brauns avatar
Men kan det verkligen vara så? Det har alltid sett ut på samma sätt varje gång jag uppdaterat. Såg likadant ut nu med och den fortatte konfigurera INNAN jag var inne i själva Windows med skrivbord och allt. Alltså INNAN jag kom in där, som den alltid gjort som alla andra gånger och allt såg ut att vara äkta. Har ingen bootcd till datorn. Några andra förslag?
Citera
2011-09-25, 17:30
Medlem
Dr.Brauns avatar
Jag såg tydligt att det var från Windows update, ett litet popup meddelande i aktivitetsfältet som det alltid vart alla tusen fungerande gånger innan och sen klickar man upp det och så kan man dra igång installationen och även välja om man vill att det ska ske i bakgrunden eller om man vill se det. Allt såg äkta ut och det var från Windows update, ikonen för den var det som visade mig de, nere till höger -Windows update. Någon? Jag har ett Usb-minne, hur kan jag kicka igång Windows via det?
Citera
2011-09-25, 17:59
Medlem
TorrentLovers avatar
Om du inte har nån boot så blir det svårt...
Citera
2011-09-25, 18:18
Medlem
Dr.Brauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Om du inte har nån boot så blir det svårt...
Okej men jag kan inte få igång det via ett Usb minne med någon fil i?
Citera
2011-09-25, 18:34
Medlem
TorrentLovers avatar
Om du har OS:et på en USB, så visst. Boota om den från USB om du har möjlighet.
Citera
2011-09-25, 20:51
Medlem
Run3s avatar
Bärbara datorer brukar ha en recovery partition på hårddisken. Testa att starta datorn och klicka F8, så att du får upp en meny där du bl.a. kan välja att starta datorn i felsäkert läge. Om datorn har en recovery partition borde fler val finnas i listan. Möjligtvis reparering eller liknande - ta något passande.
Citera
2011-09-25, 21:01
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Testa att starta datorn och klicka F8, så att du får upp en meny där du bl.a. kan välja att starta datorn i felsäkert läge. Om datorn har en recovery partition borde fler val finnas i listan.
F8-menyn är enbart Windowsrelaterad. Eventuell recoverypartition kommer man åt med andra tangentsekvenser, beroende på tillverkare av maskinen.

Brukar gå lätt att googla fram vad som gäller för en specifik dator, till exempel F11 för HP/Compaq, F9 för Asus osv.
Citera
2011-09-25, 21:10
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
F8-menyn är enbart Windowsrelaterad. Eventuell recoverypartition kommer man åt med andra tangentsekvenser, beroende på tillverkare av maskinen.

Brukar gå lätt att googla fram vad som gäller för en specifik dator, till exempel F11 för HP/Compaq, F9 för Asus osv.
Ah, okej. Är rätt säker på att jag på någon burk fick fler alternativ. Men jag kanske bara blandar ihop F8-menyerna på Windows 7 och XP eller liknande.
Citera
2011-09-25, 22:35
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Men jag kanske bara blandar ihop F8-menyerna på Windows 7 och XP
F8-menyn har i stort sett i grunden sett likadan ut sedan Windows 95, det är alltså en feature som ingår i själva operativsystemet när det väl är installerat.

Möjligt att det finns någon "Custom OEM-version" där man har implementerat "utanför-funktioner" i Windows F8-meny, men det är inget jag någonsin har kommit i kontakt med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in