2011-09-25, 17:01
Medlem
Dr.Brauns avatar
Hello boys n' girls! Satt med datorn som vanligt och surfare d jag fick upp ett meddelande om att jag hade uppdateringar att installera. Jag gjorde s och det tog en stund och efter det s startades datorn om. Nr den startats om s fortsatte den ngra minuter till med att installera uppdateringarna innan jag skulle komma in p Windows igen. MEN... Nr uppdateringarna var frdiga s kom det istllet en svartskrm dr det str att Windows inte kan starta..?? Det stog att filen "winload.exe" inte kan startas, en fil som ligger i mappen "system 32" och att jag mste kontakta "systemadministrarr". Hur fasen kunde detta ske? Har googlat lite snabbt p det i min lilla brbara dator och lst ngot om att jag kan f igng Windows igen via att boota igng det via ett Usb-minne med ngon fil i. Exakt hur ska jag g till vga med detta?? Har Windows Vista Professional.
Citera
2011-09-25, 17:17
Medlem
TorrentLovers avatar
Vad som egentligen hnde:
  • Du fick in en trojan
  • Trojanen meddelade dig om uppdatering
  • Du brydde dig inte om att kolla Windows Update eller s sg du ingen skillnad
  • Trojanen laddade ned mer virus
  • Viktiga filer i mappen system32 togs bort
  • Windows kraschade och kan nu inte starta
Ta bootCD'n och installera om allt, ta bort alla partitioner ocks, och skapa nya.
Citera
2011-09-25, 17:23
Medlem
Dr.Brauns avatar
Men kan det verkligen vara s? Det har alltid sett ut p samma stt varje gng jag uppdaterat. Sg likadant ut nu med och den fortatte konfigurera INNAN jag var inne i sjlva Windows med skrivbord och allt. Allts INNAN jag kom in dr, som den alltid gjort som alla andra gnger och allt sg ut att vara kta. Har ingen bootcd till datorn. Ngra andra frslag?
Citera
2011-09-25, 17:30
Medlem
Dr.Brauns avatar
Jag sg tydligt att det var frn Windows update, ett litet popup meddelande i aktivitetsfltet som det alltid vart alla tusen fungerande gnger innan och sen klickar man upp det och s kan man dra igng installationen och ven vlja om man vill att det ska ske i bakgrunden eller om man vill se det. Allt sg kta ut och det var frn Windows update, ikonen fr den var det som visade mig de, nere till hger -Windows update. Ngon? Jag har ett Usb-minne, hur kan jag kicka igng Windows via det?
Citera
2011-09-25, 17:59
Medlem
TorrentLovers avatar
Om du inte har nn boot s blir det svrt...
Citera
2011-09-25, 18:18
Medlem
Dr.Brauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Om du inte har nn boot s blir det svrt...
Okej men jag kan inte f igng det via ett Usb minne med ngon fil i?
Citera
2011-09-25, 18:34
Medlem
TorrentLovers avatar
Om du har OS:et p en USB, s visst. Boota om den frn USB om du har mjlighet.
Citera
2011-09-25, 20:51
Medlem
Run3s avatar
Brbara datorer brukar ha en recovery partition p hrddisken. Testa att starta datorn och klicka F8, s att du fr upp en meny dr du bl.a. kan vlja att starta datorn i felskert lge. Om datorn har en recovery partition borde fler val finnas i listan. Mjligtvis reparering eller liknande - ta ngot passande.
Citera
2011-09-25, 21:01
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Testa att starta datorn och klicka F8, s att du fr upp en meny dr du bl.a. kan vlja att starta datorn i felskert lge. Om datorn har en recovery partition borde fler val finnas i listan.
F8-menyn r enbart Windowsrelaterad. Eventuell recoverypartition kommer man t med andra tangentsekvenser, beroende p tillverkare av maskinen.

Brukar g ltt att googla fram vad som gller fr en specifik dator, till exempel F11 fr HP/Compaq, F9 fr Asus osv.
Citera
2011-09-25, 21:10
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
F8-menyn r enbart Windowsrelaterad. Eventuell recoverypartition kommer man t med andra tangentsekvenser, beroende p tillverkare av maskinen.

Brukar g ltt att googla fram vad som gller fr en specifik dator, till exempel F11 fr HP/Compaq, F9 fr Asus osv.
Ah, okej. r rtt sker p att jag p ngon burk fick fler alternativ. Men jag kanske bara blandar ihop F8-menyerna p Windows 7 och XP eller liknande.
Citera
2011-09-25, 22:35
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Men jag kanske bara blandar ihop F8-menyerna p Windows 7 och XP
F8-menyn har i stort sett i grunden sett likadan ut sedan Windows 95, det r allts en feature som ingr i sjlva operativsystemet nr det vl r installerat.

Mjligt att det finns ngon "Custom OEM-version" dr man har implementerat "utanfr-funktioner" i Windows F8-meny, men det r inget jag ngonsin har kommit i kontakt med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in