2011-09-25, 14:42
Medlem
Retroflexs avatar
När människan gör ingrepp i naturen handlar det oftast om att göra det bättre för sig själv, dvs. förändra naturen så att den passar våra behöv bättre. Att börja utrota människor för det syftet ödelägger det lite på samma gång.

Sen så är vi ju likväl individer och agerar inte på gruppnivå, utan har olika motstridiga intressen. Men vi är ju ändå moraliska varelser och de flesta har ett visst intresse av hela gruppens lycka.
Citera
2011-09-25, 14:44
Medlem
Blodvites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retroflex
När människan gör ingrepp i naturen handlar det oftast om att göra det bättre för sig själv, dvs. förändra naturen så att den passar våra behöv bättre. Att börja utrota människor för det syftet ödelägger det lite på samma gång.

Sen så är vi ju likväl individer och agerar inte på gruppnivå, utan har olika motstridiga intressen. Men vi är ju ändå moraliska varelser och de flesta har ett visst intresse av hela gruppens lycka.

Då är det väl det perspektivet jag saknar, vilket nog stämmer bra när jag tänker efter.

EDIT: Vid närmare eftertanke så har jag ju så klart ett intresse av att "gruppen" (löst begrepp) lyckas. Skillnaden tycks ligga i vilka individer vi väljer att bjuda in i vår "grupp". Jag skäms inte för att säga att min grupp består av de jag bryr mig om av olika anledningar. Jag stoppar inte in hela mänskligheten i "gruppen", vilket tycks vara godhetsnormen av i dag.
Senast redigerad av Blodvite 2011-09-25 kl. 14:47. Anledning: Tillägg
Citera
2011-09-25, 14:48
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodvite
Jag vet vilken film du menar, och den är både rolig och skrämmande.

Nu kanske jag är lite dålig på att komma till kärnan i mitt resonemang, men i naturen är ju denna kamp alltjämt rådande. Varför ska vi vara förskonade från den?

Sen har jag inte sagt att man ska utrota människor från andra sidan jorden, jag tog upp dem som ett exempel i frågan om empati och sympati. Jag säger inte att någon särskild människoras ska utrotas, inte heller någon särskild etnicitet. Gallringen skulle givetvis ske efter andra premisser, vilka inte är upp till mig att slå fast (eftersom jag inte verkar i riktning mot det scenario jag målar upp).

Jag tror nog att det är som du säger - vi ser oss själva som högre stående. Vi har en självklar rätt till jorden, naturen, alla tillgånger och att utöva makt över allt som inte är människor. Även inom rasen/arten pågår det ju en ständig maktkamp, men där är det inte lika självklart vem som vinner eftersom vi alla är av samma djurart. Vi är bättre än resten.

Sedan kan man ju diskutera om vi är det egentligen. Rent vetenskapligt och teknologiskt leder vi stort. Frågan är om vi är klokare/lyckligare än en apa som sitter och runkar och kastar bajs hela dagarna.

När jag gick i skolan fick man lära sig att vi var 4,5 miljarder människor i världen. Nu är vi 7. Det är inte så länge sen som man kan tro, vilket är ganska oroväckande. Om ytterligare 20 år, hur många är vi då? Vad ska alla äta? Var ska alla bo?

När detta problem blir uppenbart för oss högre stående varelser kommer din problemställning att uppmärksammas, diskuteras och på ett eller annat sätt genomföras. Antagligen genom krig och att civilisationer utplånas, men man kan ju hoppas att det sker på ett mer genomtänkt sätt. Ett sätt som inte ser till nationalitet eller etnicitet utan snarare beaktar förmåga att göra något för rasens (mänsklighetens) fortlevnad. Kan man inte det fyller man ingen funktion och är överflödig.
Citera
2011-09-25, 16:52
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Men syftet har ju varit allt annat (i de flesta fall!) än att säkra planeten Jordens och mänsklighetens fortlevnad.

Utförandet är däremot likadant mer eller mindre, kanske skulle vara mera förintelsen men men...
Citera
2011-09-25, 17:33
Medlem
Blodvites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
Utförandet är däremot likadant mer eller mindre, kanske skulle vara mera förintelsen men men...

Jo, nog skulle det likna förintelsen alltid, därav liknelsen med Herr Adolf i TS.
Citera
2011-09-25, 17:43
Medlem
Blodvites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Jag tror nog att det är som du säger - vi ser oss själva som högre stående. Vi har en självklar rätt till jorden, naturen, alla tillgånger och att utöva makt över allt som inte är människor. Även inom rasen/arten pågår det ju en ständig maktkamp, men där är det inte lika självklart vem som vinner eftersom vi alla är av samma djurart. Vi är bättre än resten.

Sedan kan man ju diskutera om vi är det egentligen. Rent vetenskapligt och teknologiskt leder vi stort. Frågan är om vi är klokare/lyckligare än en apa som sitter och runkar och kastar bajs hela dagarna.

När jag gick i skolan fick man lära sig att vi var 4,5 miljarder människor i världen. Nu är vi 7. Det är inte så länge sen som man kan tro, vilket är ganska oroväckande. Om ytterligare 20 år, hur många är vi då? Vad ska alla äta? Var ska alla bo?

När detta problem blir uppenbart för oss högre stående varelser kommer din problemställning att uppmärksammas, diskuteras och på ett eller annat sätt genomföras. Antagligen genom krig och att civilisationer utplånas, men man kan ju hoppas att det sker på ett mer genomtänkt sätt. Ett sätt som inte ser till nationalitet eller etnicitet utan snarare beaktar förmåga att göra något för rasens (mänsklighetens) fortlevnad. Kan man inte det fyller man ingen funktion och är överflödig.

Det är lite vad jag menar. Att utgöra toppen av pyramiden innebär ett visst ansvar gentemot de som i pyramiden befinner sig under oss. Att vi tar ansvar, eller i alla fall har ambitionerna, tycker jag står klart. Vi skjuter av älgar för att skydda naturen. Vi diskuterar vargars vara eller icke vara för att vi värnar om balansen i naturen. Vi har fridlysta djur och växter. Så långt allt gott. Människan själv däremot förökar sig som en illasinnad bakterie och skövlar Jordens resurser i en allt högre takt. Jag tror personligen inte att vi på fredlig väg kommer att få bukt med överbefolkningen (och dess konsekvenser), utan som du säger - saken kommer att i en förhållandevis nära framtid ställas på sin spets. Alternativet är undergång, och vem tjänar på det?

Jag törs påstå att de allra flesta jägare inte jagar för att de tycker om att skada och avliva (faktiskt) oskyldiga varelser, de gör det för den goda sakens skull. De ser saken ur ett vidare perspektiv och hänger inte upp sig vid ett individperspektiv, vilket tycks vara det som anammas av alla som vurmar för ditt och datt. De förstår alltså att detta är någonting som måste göras för att behålla någon form av balans.
Citera
2011-09-25, 17:46
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Jo, nog skulle det likna förintelsen alltid, därav liknelsen med Herr Adolf i TS.

Fast beror väl på om de som ska utrotas gör motstånd eller inte, då skulle det snarare likna krig... eller tja...antar att man bara skulle kunna släppa en massa bomber eller något...
Citera
2011-09-25, 17:54
Medlem
Blodvites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
Fast beror väl på om de som ska utrotas gör motstånd eller inte, då skulle det snarare likna krig... eller tja...antar att man bara skulle kunna släppa en massa bomber eller något...

Jag tänker mig inte att jägarförbunden runt om i världen utvecklar nya riktlinjer direkt. Detta måste komma från högre ort.

Bah. Frågan hur det skulle genomföras rent praktiskt är inte av vikt anser jag. Men, för diskussionens skull, vi förutsätter att en grupp människor/ledare lyckas tillskansa sig sådan makt att de kan göra lite som de vill utan repressalier. Detta scenario är dock svårt att föreställa sig med tanke på alla kärnvapen som finns i världen, men strunt samma.

Har ni ingen fantasi? Har ni inte läst 1984?

Det är dock inte det praktiska jag söker diskussion kring, utan händelserna som leder fram till det rent konkreta.
Citera
2011-09-25, 18:38
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Det är lite vad jag menar. Att utgöra toppen av pyramiden innebär ett visst ansvar gentemot de som i pyramiden befinner sig under oss. Att vi tar ansvar, eller i alla fall har ambitionerna, tycker jag står klart. Vi skjuter av älgar för att skydda naturen. Vi diskuterar vargars vara eller icke vara för att vi värnar om balansen i naturen. Vi har fridlysta djur och växter. Så långt allt gott. Människan själv däremot förökar sig som en illasinnad bakterie och skövlar Jordens resurser i en allt högre takt. Jag tror personligen inte att vi på fredlig väg kommer att få bukt med överbefolkningen (och dess konsekvenser), utan som du säger - saken kommer att i en förhållandevis nära framtid ställas på sin spets. Alternativet är undergång, och vem tjänar på det?

Jag törs påstå att de allra flesta jägare inte jagar för att de tycker om att skada och avliva (faktiskt) oskyldiga varelser, de gör det för den goda sakens skull. De ser saken ur ett vidare perspektiv och hänger inte upp sig vid ett individperspektiv, vilket tycks vara det som anammas av alla som vurmar för ditt och datt. De förstår alltså att detta är någonting som måste göras för att behålla någon form av balans.

Nä, precis - vem tjänar på det? Men det är väl precis som med människor, det är väldigt lätt att se fel, brister och problem hos andra men desto svårare att se dem hos sig själv. Det gäller kanske även raser. Även om vi diskuterar att vi blir fler och fler diskuteras det sällan som ett problem, vilket det borde. Istället konstateras det att befolkningen växer, varpå det i nästa andetag rapporteras om att vi föder för få barn och måste öka invandringen så att vi hela tiden växer. (Jag försöker inte vrida det här till någon slags integrationstråd.) Precis som man gör när man själv får något som gör lite ont i ryggen - hoppas att det ska gå över av sig själv och drar sig för att gå till en läkare - gör vi med befolkningsökningsproblemet. Genom att inte se det stora perspektivet skapar man på sikt enorma problem för individen. Svält är nog inte särskilt kul att uppleva.

Jag tror att vi tycker ganska likadant, du och jag. Men jag vet inte vad man kan göra för att förändra människors tänkande runt det här, för de flesta resonerar nog inte ens om det.

Under en period bodde jag i ett land i f.d. Sovjetunionen. Något som slog mig där var bristen på säkerhet överallt och vad den förde med sig. Hela landet var darwinism-in-action. Det fanns inga bommar vid tågstationerna som fälldes ner när man inte fick gå över - var man så dum att man gav sig ut på rälsen när tåget kom fick man skylla sig själv. Jag kan ge mängder av liknande exempel. Det här, tror jag som är uppvuxen i säkra Sverige, gjorde att människor fick en mer pragmatisk inställning till livet. Det gäller att vara uppmärksam och smart, för annars dör man eller skadar sig. Och skulle det hända så är det ens eget fel. Ett gäng människor dog sannolikt i olyckor med tåg varje år - vilket på individnivå är hemskt - men dessa människor var uppenbarligen inte tillräckligt smarta för att klara sig i samhället.

Vi har genom sjukhus, läkemedel och vetenskap bråkat med det naturliga urvalet under en alltför lång tid. På kort sikt är det bra, för det innebär att vi kan leva längre. På lång sikt är det uselt, för det innebär att vi som art kommer att leva kortare.
Citera
2011-09-26, 00:06
Medlem
baconyoghurts avatar
Citat:

Nu skjuter vi inte av älgarna för att skydda skogen eftersom vi tycker så synd om granarna som får sina nya skott uppätna. Vi skjuter älgarna för att de orsakar ekonomisk skada för skogsägarna.

På 60-talet fick skolbarnen lära sig att maten aldrig skulle räcka till alla kineser och att svält var ofrånkomligt.

På 80-talet fick man höra att jorden skulle gå under om kineserna skaffade kylskåp och bil.

Idag har kineserna både bil och kylskåp, och skyskrapor och världens modernaste tågnät därtill. Och vad jag vet råder det ingen matbrist där.

Människan har en tendens att se undergång i allt. Jorden befolkning kommer troligtvis att stabilisera sig runt nio miljarder, och sannolikheten är stor för att det kommer att finnas mat och resurser till alla. Du resonerar som alla andra massmördare i historien: "Mitt massmord är berättigat eftersom alternativet är undergång". Hitler trodde att den vita rasen skulle gå under om man inte hade ihjäl alla judar och fördrev bolsjevikerna. Stalin och Pol Pot resonerade på liknande sätt när de hade ihjäl intellektuella, jordägande bönder och inbillade fiender.
Citera
2011-09-26, 19:43
Medlem
Silverridges avatar
Naturen gör ju redan detta åt oss iom sjukdomar och liknande, dessvärre så har vi ju envisats med att införa sjukvård så gott som överallt vilket förhindrar att våran art hålls på en rimlig nivå.
Citera
2011-09-27, 15:43
Medlem
dammens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baconyoghurt
Nu skjuter vi inte av älgarna för att skydda skogen eftersom vi tycker så synd om granarna som får sina nya skott uppätna. Vi skjuter älgarna för att de orsakar ekonomisk skada för skogsägarna.

På 60-talet fick skolbarnen lära sig att maten aldrig skulle räcka till alla kineser och att svält var ofrånkomligt.

På 80-talet fick man höra att jorden skulle gå under om kineserna skaffade kylskåp och bil.

Idag har kineserna både bil och kylskåp, och skyskrapor och världens modernaste tågnät därtill. Och vad jag vet råder det ingen matbrist där.

Människan har en tendens att se undergång i allt. Jorden befolkning kommer troligtvis att stabilisera sig runt nio miljarder, och sannolikheten är stor för att det kommer att finnas mat och resurser till alla. Du resonerar som alla andra massmördare i historien: "Mitt massmord är berättigat eftersom alternativet är undergång". Hitler trodde att den vita rasen skulle gå under om man inte hade ihjäl alla judar och fördrev bolsjevikerna. Stalin och Pol Pot resonerade på liknande sätt när de hade ihjäl intellektuella, jordägande bönder och inbillade fiender.

Att västvärldens levnadsstandard var bra mycket högre på 60-talet, är det väl knappast någon som kan orda om. Dagens ungdomar som växer upp är den första generationen, på väldigt länge, som inte går en mer ljusnande framtid till mötes än sina föräldrar.
Vad beror då detta på? TS har en poäng när h*n är inne på överbefolkning. Jag tror också att kulturmarxism, multikulturism och rasblandning kan vara en tongivande anledning.
Vad kan man då göra åt saken? Att skjuta av planetens negerpopulation är absolut en intressant och lockande (t.o.m. önskvärd?) tanke. Men för att verkligen göra jorden till en behaglig plats, bör man nog göra sig av med allt vad batikhäxor, PK-iter, rasblandare och rasfrämlingar mm. heter.

Möjligheten finns, men ingen (förutom herr Breivik) kommer att ha bollar nog att göra något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in