2011-09-25, 11:54
Bannlyst
I Skåne där jag bor finns det många hemlösa som säljer något dom kallar för hemlösas tidning, dom står typ i ett hörn i stan och säger hemlösas tidning och håller tidningen i handen när man går förbi och ska handla eller liknande.

Jag har ofta velat säga, nej tack jag är inte hemlös när dom säger det men inte vågat hittills.

Nu till min fråga, jag har aldrig sett en asiat, dvs kines, japan, sydkorean eller liknande sälja hemlösas tidning. Och jag skulle gissa att inte heller araber, albaner, iranier och liknande säljer hemlösas tidning trots att dessa grupper hålls utanför arbetsmarknaden av många exempelvis med egna företag som vill ha "rena och fina" anställda. Pressbyrån brukar ju ofta vara privatägda butiker där ser man ju sällan blattar anställda.

Men min fråga rörande ekonomin är hur kommer det sig att man aldrig ser asiater sälja hemlösas tidning? Och albaner, iranier och araber har jag heller aldrig sett, är dom för stolta eller handlar det om att dom är bra på att sno och kineserna bra på att leva på nudlar och inte behöver pengar till droger mm som dom hemlösa antagligen spenderar sina intjänade pengar på?
Citera
2011-09-25, 12:14
Medlem
DanteAlighieris avatar
Asiater ser till att skaffa jobb. De är ofta inte värdelösa och kommer med någon slags utbildning. Albaner kanske har för mycket stolthet för att stå och sälja sådant, det vet jag faktiskt inte. Det som är säkert är att de som säljer hemlösas tidning säkert inte har begåvning att få något annat jobb.
Citera
2011-09-25, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Asiater ser till att skaffa jobb. De är ofta inte värdelösa och kommer med någon slags utbildning. Albaner kanske har för mycket stolthet för att stå och sälja sådant, det vet jag faktiskt inte. Det som är säkert är att de som säljer hemlösas tidning säkert inte har begåvning att få något annat jobb.

Ja det är sant, har mest märkt knarkare/alkoholister och då oftast svenskar och tycker mig också se att en hel del latinamerikaner/spanjorer också säljer hemlösas tidning då dessa sällan har någon heder heller.

Har heller aldrig sett en neger sälja hemlösas tidning vilket jag finner chockerande då dom ändå måste anses som det minst produktiva folket, om man kollar medel-iq och hur fattiga dom är i afrika som dom ofta är i västerländska länder också.
Citera
2011-09-25, 12:56
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Menar du nu likt Situation Stockholm..?

However, verkar finnas liknande tidningar överallt. Här är det också mest svenska a-lagare (som inte är a-lagare eftersom det är krav på att vara alkoholfri) samt en del turkar och annat pack.
Citera
2011-09-25, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Menar du nu likt Situation Stockholm..?

However, verkar finnas liknande tidningar överallt. Här är det också mest svenska a-lagare (som inte är a-lagare eftersom det är krav på att vara alkoholfri) samt en del turkar och annat pack.

Ja hemlösas tidning passar bättre som namn, men som jag förstått det är det samma som Situation Stockholm.

Shit ja alltså, vilken tur ändå att man inte är hemlös, för här i Skåne tycker jag som sagt standarden på folk som säljer den här tidningen blir högre. Typ känns som många som säljer tidningen i vissa fall haft otur och hamnat på gatan.

Men såg en dokumentär om dom som säljer situation stockholm och det var ju en hel del nerbrutna pundare med hiv och liknande, i Skåne känns det som det är ganska hög standard på uteliggarna ibland, självklart inte alla men vissa såg faktiskt en uteliggare med nya puma skor och modéjeans häromdagen som sålde.
Citera
2011-09-25, 13:55
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri

Undrar om journalist-Patrik skulle se den där generaliseringen som nedvärderande. Antagligen.

Min teori är att det finns ett annat grupptänk hos de de invandrare du refererar till. De tar hand om varandra i främmande land. Personer som hamnar på gatan i Sverige har sällan familj eller släkt att vända sig till, och även om de har det är det inte säkert att de får hjälp. Man förväntas klara sig själv, och gör man inte det så är det statens jobb att ta hand om en i Sverige.

Men det här är som sagt svepande generaliseringar och jag är antagligen rasist nu.
Citera
2011-09-25, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Undrar om journalist-Patrik skulle se den där generaliseringen som nedvärderande. Antagligen.

Min teori är att det finns ett annat grupptänk hos de de invandrare du refererar till. De tar hand om varandra i främmande land. Personer som hamnar på gatan i Sverige har sällan familj eller släkt att vända sig till, och även om de har det är det inte säkert att de får hjälp. Man förväntas klara sig själv, och gör man inte det så är det statens jobb att ta hand om en i Sverige.

Men det här är som sagt svepande generaliseringar och jag är antagligen rasist nu.

Rasister är vi allihopa, men det stämmer att vissa invandrargrupper som man ser som andra klassens medborgare då snackar jag i första hand om albaner men även iranier och araber, dessa har ofta starka familjeband. Och man ställer upp på varandra, sen kan det nog va så att exempelvis albanerna är duktiga på att skaffa fram bilstereo och liknande om det skulle vara kärvt i familjekassan det tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in