2011-09-24, 22:52
Medlem
Snackade med en utländsk kompis om mat en gång, från England. Han säger gång på gång att våra svenska stormarknader är otroligt dåliga i jämförelse med de engelska. Han säger också att vissa av grejerna skulle de inte ens ge sina djur. Nu tycker jag det är lite komiskt med tanke på att det kommer från en engelsman, deras matkultur är väl inte direkt den mest högt ansedda. Samma person säger också att svenska ostar är värdelösa, visst, det kanske de är, men han kan samtidigt stoppa i sig eldorado gratängost på vitt rostbröd, så ja, jag har svårt att ta honom seriöst vad gäller mat

Men stämmer det att våra livsmedel är så oerhört dåliga?
Finns det något som är bra jämfört mot andra länder?

Om nu allt är så jävla dåligt. Inser vi inte att det är dåligt, eller är det något annat som skiljer engelska och svenska stormarknader som jag har missat, och därmed gör hela grejen "dålig"?

Om man nu vill handla bra grejer, var handlar man då? Eller ska man ut och jaga?
Senast redigerad av Sarajevo 2011-09-24 kl. 22:55.
Citera
2011-09-24, 23:02
Medlem
Harkeleights avatar
Till viss del ja.
Citera
2011-09-24, 23:24
Medlem
Itons avatar
det beror helt o hållet vad din vän jämför med; land, typ av stormarknad etc. Mitt svar är nej, så dåliga är inte de svenska stormarknaderna. Tänk på hur mkt olika typer av mat du kan hitta...basvaror, italienskt, thailändskt. Så jag säger: nej. De svenska stormarknaderna har en väldig bredd vill jag tom påstå..
Citera
2011-09-24, 23:36
Medlem
Itons avatar
läste återigen ditt inlägg, TS o såg att jag misuppfattat frågan ngt men det ändrar inte mitt svar. Det är som så att det går att hitta bättre varor i de länder där de produceras. Persikor o nektariner är bättre i Italien än i Sverige men samtidigt är svenska sensommaråplen helt fantastiska i Sverige. Övriga, fabriksproducerade varor håller hög kvalitet även om de kan variera från märke till märke. Men summa summarum: din vän har fel.

PS Höjden av engelsk matkultur...

http://www.google.com/imgres?q=engli...0&tx=65&ty=103

Hur fan kan man känna skillnad mellan smakerna av ngt av det där?! ser ut som om det redan ätits..

En svensk motsvarighet:

http://www.google.com/imgres?q=svens...:0&tx=91&ty=68

Italiensk:

http://www.google.com/imgres?q=colaz...0&tx=104&ty=46

Hur många röstar på det engelska alternativet?
Citera
2011-09-25, 03:26
Medlem
När jag är ute och reser utomlands så brukar jag bo på vandrarhem (som ofta har kök och matlagningsmöjligheter). Vilket innebär att jag även köper mat från en stormarknad/matbutik. Så stor skillnad är det inte. Visst finns det variationer i utbudet. Precis som det är olika utbud på Netto och Ica Maxi om man vill jämföra dem istället. Jag menar, det är nog bara i Brno som jag var såg att man kunde köpa en liter rödvin i pappersförpackning inne på Tesco. Sedan vad man tyckte om vinet, det är en annan historia

Så länder har i allmänhet olika utbud, inte så jättestora skillnader egentligen. Det där med rödvinet var ett exempel. Men alla stormarknader har godis, mjölk, pasta, kryddor etc. Sedan vad man tycker om livsmedel som säljs, det beror ju på vilket märke man köper. Precis som här i Sverige. Lite skillnad är det ju ändå på samma vara från tex Euroshopper och Findus.

En kräsen engelsman skulle kanske säga att svenska livsmedel och stormarknader är helt värdelösa och dåliga i jämförelse med England/Storbritannien. Men jag tror nog att det mest handlar om gammal vana. Att personen ifråga är mer van vid hur stormarknader är uppbyggda och dess struktur samt typiskt brittiska märken. För svenska stormarknader rent generellt är inte så dåligt jämfört med utlandet.
Citera
2011-09-25, 03:37
Medlem
Nej, svenska stormarknader är inte allmänt sämre än brittiska. Skillnaden ligger i att Britterna har större spridning på utbudet, och i lågprissegmentet kan man nog påstå att TESCO och Asda slår Willys och LIDL. Och så har de Waitrose och Marks & Spencer, storkedjor med "upmarket"-profil av ett slag som inte riktigt finns i Sverige (utom hos specifika ICA-handlare i fina områden o.dyl). I mellansegmentet är den enda skillnaden mellan ICA/Coop samt Sainsbury/Morrisons egentligen bara att de senare säljer vin och sprit.
Citera
2011-09-25, 08:35
Medlem
christerys avatar
Kan väl vara så att han är "hemmablind". Det är inte som i England, alltså är det sämre.

Itons förslag på en Engelsk frukost skulle jag gärna ta till lunch, kanske inte blodkorven då. Men resten såg väl ok ut. Jag brukar steka mitt sidfläsk lite mer, men man kan ju inte få allt.

"Vin" i lösvikt har jag ju provat i Spanien eller Grekland... Château glykol eller vad det nu skulle kunna kallas - men billigt var det. Fanns rött vitt och rosé, jag ger mig sjutton på att rosén var en blandning av rött+vitt.
Citera
2011-09-25, 08:59
Medlem
Dirges avatar
Efter en del resor i europa och då i forna östländer så kan man konstatera att dom har ett bra mycket större utbud än vad vi har i Sverige i alla fall, det är bra mycket roligare att botanisera i dessa butiker. Det är bara att hoppas att vi kommer ifatt kvantitets mässigt i alla fall.
Citera
2011-09-25, 12:14
Medlem
christerys avatar
Intressant, jag har nån förlegad idé om att dom forna öststaterna skulle vara "efter". Jag kanske får lägga en semester på nån av dessa länder och bilda sig en verklig uppfattning istället för att sitta hemma och tro.

Problemet utomlands är ju att man har ju bara en gissning om vad som finns i paketet (kollar bilden) .

Värst är det på apotek, skulle ha tag i samarin... Hittade nåt paket med tysk text på i alla fall som går att begripa, tja allt löser sig.
Citera
2011-09-25, 14:31
Medlem
Har alltid tyckt att Sverige har bra mataffärer/Stormarknad. Bredden på sortimentet är nog oftast bättre i Sverige. Nu jämför jag mest med Ica Kvantum där vi storhandlar mest. Kom precis hem från södra Frankrike och var lite besviken på deras affärer. Hade en romantisk dröm om att varje affär var som i himmelriket :-) även de större affärerna hade enligt mig ett ganska smalt utbud. Tex färsk chili gick inte att få tag på då jag skulle göra ngr spett på stora räkor, inlagt dragon eller dragonvinäger hittade jag inte heller. Sen var ju de manuella diskarna helt underbara med mkt färsk fisk, kött i långa rader en del färdigknutna med späckskivor. Vinet som en del har tagit upp är ju en skillnad mot Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in