2011-09-24, 21:38
Medlem
Jag blir inte klok på det här med sjukdomar. Ta progeria till exempel. Bär du på denna sjukdom tillhör du en exklusiv skara på 40 personer. Det finns alltså endast 40 individer i hela världen som har progeria. Jag tycker att det är en hisnande tanke.

Om vi sedan tittar på andra sjukdomar, funktionsnedsättningar osv är de betydligt vanligare. Tänk på alla unga pojkar med trång förhud, varför har de inte progeria istället? Trång förhud har var och varannan samhällsmedlem. Jag förstår inte varför progerian inte är lika "stor" som den trånga förhuden. Eller cancer. Varför är cancer vanligare än progeria? Varför finns det fler mongoloider än progerianer?

Varför är vissa sjukdomar vanligare än andra?
Citera
2011-09-24, 21:41
Medlem
Kungensbordells avatar
Progeria är väl en nyare genetisk defekt än andra sjukdomar.

Ungefär som att fråga varför det finns svarta och vita enligt mig.
Citera
2011-09-24, 21:44
Medlem
även för cancer krävs det att mer än en gen är förändrad, troligtvis är det fler/mer ovanliga kombinationer av mutationer som krävs för t.ex. progeria
Citera
2011-09-24, 21:48
Medlem
Evolutionen kanske? Just sayin'.

Survival of the fittest, som en rätt så känd man en gång ponerade.
Citera
2011-09-24, 22:40
Medlem
Enligt Wikipedia är progeria en sjukdom som inträffar "de novo", i detta fall en punktmutation i en specifik gen som inte är betingad av ärftligt sjukdomsanlag i den genen hos föräldern.

http://en.wikipedia.org/wiki/Progeria

Sjukdomars vanlighet eller ovanlighet måste bero på många saker, om de är ärftliga eller ej. Många sjukdomar får man nog se som polygena, dvs har flera gener som spelar in för risken att få en sjukdom. Somliga sjukdomar är livsstilsrelaterade, till exempel många blodsmittor, STD. Även övervikt och följdsjukdomar, med diabetes, högt blodtryck, risken för hjärtinfarkt, stroke, följdsjukdomar av alkohol och rökning osv.

Så prevalensen, förekomsten, av en sjukdom vid en given tidpunkt påverkas dels av diagnostiken, hur dödlig sjukdomen är, om sjukdomen kan botas eller ej och för smittsamma sjukdomar en rad faktorer. Många cancersjukdomar tror jag man får betrakta som inneboende för en människas livscykel, en fråga om tid bara, medan somliga cancertyper kan åtminstone till dels kopplas till livsstil (t ex rökning, radon, asbest, i förhållande till majoriteten av fallen lungcancer, och papillomavirusexponeringens betydelse för livmoderhalscancer).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in