• 1
  • 2
2011-09-24, 20:49
Medlem
Lantbruks avatar
I nästan alla religioner, polyteistiska som monoteistiska, och i alla kulturer, förekommer konceptet om ett helvete, en tanke om att människor ska bestraffas efter döden.

Jag fylls med vämjelse varje gång en människa önskar att någon annan människa ska brinna i helvetet. Hur kan man önska en medmänniska något sådant, oavsett om människan ifråga kanske betett sig vidrigt i jordelivet? Jag menar, att brinna, torteras, plågas, i all evighet, hur grym får man vara om man hoppas att en annan människa tilldelas ett sådant fruktansvärt öde? Jag önskar inte min värsta fiende ett sådant öde, långtifrån.

Jag läste någonstans om ett s.k. gem-test, där man först frågar en person vilka allmänna användningsområden ett gem kan användas för, för att sedan fråga samma person hur många sätt samma gem kan användas för att tortera en annan människa på. Gem-testet bevisar att människan är en i grunden vidrig varelse, som är väldigt fantasifull när det kommer till att plåga andra människor.

Helvetet är en reflektion av människans mörka inre; missunnsamhet i dess värsta, ondskefullaste form.

Människan är en vidrig varelse. Vad symboliserar helvetet för er?
Senast redigerad av Lantbruk 2011-09-24 kl. 21:29.
Citera
2011-09-24, 21:04
Medlem
berjers avatar
helvetet har alltid varit baserad på det väder som religionen i fråga finns vid.
alltstå i norden var vikingarnas bild av helvetet en konstant extrem dagg-kyla som "äter" upp en inifrån med typ 50 minusgrader, en kyla som aldrig försvann. medan i mellanöstern var det eld, lågor, brinnande ting etc. ja den bilden som många tänker sig helvetet idag. den bilden har smittat av sig till omvärlden. exakt varför det blev just den bilden utav helvetet vet jag ej.
Citera
2011-09-24, 21:09
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Helvetet innebär för mej maktlöshet.

Maktlösheten som ett misshandlat barn känner, ett mobbingoffer, en felaktigt dömd, maktlösheten ett våldtäktsoffer känner osv....

Och sen har vi byggt in oss i en föreställning om att ifall vi avslutar vårat liv i förväg pga maktlösheten så kommer vi antingen till helvetet med mer maktlöshet eller så återföds vi som barn och samma visa börjar om....

Om vi tror på det så betyder det att vi aldrig kan komma ut våran situation på något sätt.

Jag börjar ifrågasätta det.
Om det nu finns någon högre makt, varför skulle den vara så sadistisk ?
Citera
2011-09-25, 09:02
Medlem
Kanske-Ingens avatar
Helvetet är ett påtrycknings/skrämselmedel för att få andra att göra som man vill/att de agerar på ett visst sätt .
...Paradiset också ,fast där lockar man med fina grejor istället.
Citera
2011-09-25, 13:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
I nästan alla religioner, polyteistiska som monoteistiska, och i alla kulturer, förekommer konceptet om ett helvete, en tanke om att människor ska bestraffas efter döden.

Jag fylls med vämjelse varje gång en människa önskar att någon annan människa ska brinna i helvetet. Hur kan man önska en medmänniska något sådant, oavsett om människan ifråga kanske betett sig vidrigt i jordelivet? Jag menar, att brinna, torteras, plågas, i all evighet, hur grym får man vara om man hoppas att en annan människa tilldelas ett sådant fruktansvärt öde? Jag önskar inte min värsta fiende ett sådant öde, långtifrån.

Jag läste någonstans om ett s.k. gem-test, där man först frågar en person vilka allmänna användningsområden ett gem kan användas för, för att sedan fråga samma person hur många sätt samma gem kan användas för att tortera en annan människa på. Gem-testet bevisar att människan är en i grunden vidrig varelse, som är väldigt fantasifull när det kommer till att plåga andra människor.

Helvetet är en reflektion av människans mörka inre; missunnsamhet i dess värsta, ondskefullaste form.

Helvetet är en gemensamt ord för dåligt eller illa. Det är ett vardagsord vi använder trots att helvete är väldigt abstrakt och okännlig sak. Har inget med vidrighet att göra, utan hur man framlägger något.
Citera
2011-09-25, 15:19
Bannlyst
Citat:

Alla människor är goda och onda utav sig.
Citera
2011-09-25, 20:11
Bannlyst
Citat:
att du tycker så bevisar att människan inte är vidrig.

men vi var förstås mer vidriga förut, när vi hade mindre kunskap om världen, så vi behövde idéer som helvetet för att göra oss goda.

Citat:
Ursprungligen postat av berjer
exakt varför det blev just den bilden utav helvetet vet jag ej.
det beror på att eld är starkare än kyla.
Citera
2011-09-26, 14:46
Medlem
Janos avatar
Finns ett antal personer som jag önskar skulle brinna i helvetet och plågas i all evighet. Synd bara att helvetet är en påhittad plats.

Vet inte riktigt vad deffinitionen av helvete för mig är eftersom det finns så många olika saker för olika situationer som passar in.
Citera
2011-09-26, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jano
Finns ett antal personer som jag önskar skulle brinna i helvetet och plågas i all evighet. Synd bara att helvetet är en påhittad plats.
jag önskar att alla människor skulle befinna sig i himlens ljus, inklusive hitler och stalin. de var goda människor, precis som jesus och buddha. synd bara att icke-existensen där ingen skulle lida är en påhittad plats.
Senast redigerad av ikosaedri 2011-09-26 kl. 18:04.
Citera
2011-10-03, 15:13
Medlem
Roxanas avatar
Frågan är om Helvetet verkligen är så fruktansvärt och eländigt.

Rätt person kanske festar ordentligt och lever loppan där nere?
Medan Himlen är fylld av skitnödiga Bror Duktig människor.

Jag umgås hellre bevingade demoner än män med gloria och nattlinne.
Citera
2011-10-03, 16:24
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana
Frågan är om Helvetet verkligen är så fruktansvärt och eländigt.

Rätt person kanske festar ordentligt och lever loppan där nere?
Medan Himlen är fylld av skitnödiga Bror Duktig människor.

Jag umgås hellre bevingade demoner än män med gloria och nattlinne.

Jag skulle tippa att i helvetet är du rätt ensam..(om de nu fanns)

Jag föreställer mig helvetet som såhär:

låt säga att du vill umgås med någon, då får du inte det.
om du inte vill umgås med någon och bara vara ifred, då kommer någon.
Om du vill äta mat, finns det ingen mat, om du är mätt så finns det asmycket mat.

etc etc etc etc.. Sen ska man ju givetvis vara döv blind och stum och bara kunna tänka sig till alla dessa saker i en total ensamhet.
Citera
2011-10-03, 17:17
Medlem
Roxanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Jag skulle tippa att i helvetet är du rätt ensam..(om de nu fanns)

Jag föreställer mig helvetet som såhär:

låt säga att du vill umgås med någon, då får du inte det.
om du inte vill umgås med någon och bara vara ifred, då kommer någon.
Om du vill äta mat, finns det ingen mat, om du är mätt så finns det asmycket mat.

etc etc etc etc.. Sen ska man ju givetvis vara döv blind och stum och bara kunna tänka sig till alla dessa saker i en total ensamhet.

Jag ser mer Helvetet som en jäkligt deluxe nattklubb där enbart vi som har varit stygga får komma in.

Ett slags paradis där lättja, dekadens, lust osv tillfredställs precis som du vill ha det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in