2023-08-30, 20:28
Medlem
Isnatts avatar
Jag har kört med samma basparfym i 30 år - fahrenheit! Luktar gott och tjejer gillar den.
Köper andra parfymer också men återkommer alltid till fahrenheit.
Blir nog lätt så att man gillar det man hade när man hade sin 'peak', Hugo Boss elements aqua var också en favorit.

Minns att far hade en flaska Aramis i badrumsskåpet när jag växte upp. Den fick jag skvätta på mig när jag skulle på mitt första riktiga disco. Luktade kraftigt, men jag gillade den.
Hur är aramis? Doftar den gott och är den så kraftig som jag minns att den var?
Citera
2023-08-30, 20:37
Medlem
Tullamores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Har haft svårt att uppskatta Tdh, kanske sån som växer på en?
Kan vara det. För mig klickade det direkt. Annars kanske Fahrenheit Le Parfum
Citera
2023-08-30, 20:41
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har kört med samma basparfym i 30 år - fahrenheit! Luktar gott och tjejer gillar den.
Blir nog lätt så att man gillar det man hade när man hade sin 'peak', Hugo Boss elements aqua var också en favorit.

Minns att far hade en flaska Aramis i badrumsskåpet när jag växte upp. Den fick jag skvätta på mig när jag skulle på mitt första riktiga disco. Luktade kraftigt, men jag gillade den.
Kan nog sätta en slant på att du även hade Roma och CK escape

Fan nu blev jag nostalgisk. Roma finns på notino 550kr för 125ml.
Citera
2023-08-30, 20:41
Medlem
Tullamores avatar
Citat:

Minns inte hur den doftar men helt klart en riktig klassiker. Själv mörsade jag på med farsans Kouros till en skoldans i början/mitten av 80-talet. Hela plugget måste ha luktat. Var ju krut i grejerna på den tiden
Citera
2023-08-30, 20:45
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullamore
Minns inte hur den doftar men helt klart en riktig klassiker. Själv mörsade jag på med farsans Kouros till en skoldans i början/mitten av 80-talet. Hela plugget måste ha luktat. Var ju krut i grejerna på den tiden
På den tiden fanns det inget som hette "overspray" köööör bara Minns att jag slaktade, Lancome Miracle. Satan vad fin den var, inte påträngande doft alls så fanns utrymme att spraya på.
Citera
2023-08-30, 20:52
Medlem
Tullamores avatar
Citat:
På den tiden fanns det inget som hette "overspray" köööör bara Minns att jag slaktade, Lancome Miracle. Satan vad fin den var, inte påträngande doft alls så fanns utrymme att spraya på.
Those were the days!
Citera
2023-08-30, 23:21
Medlem
coonbandits avatar
Citat:
Nisch har jag lyckats pricka fantastiskt bra, enda plumpen är väl Side Effect som är en god doft men inte fantastisk prestanda, dock helt ok. Inget jag köper igen iaf.

Nu går jag i tankarna att köpa något inför hösten/vintern. Tips på ngt gubbigt?

Tobacco oud från Tom Ford. Den luktar rep, å det är väl ganska gubbigt. Även Oud immortel från Byredo. Den luktar smörkniv gjord i slöjden. Bägge är väldigt trevliga på hösten tycker jag.
Citera
2023-08-31, 05:36
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:

Aramis en riktig klassiker, den luktar verkligen starkt och gubbe. Min pappas favorit rakvatten. Satan vad den luktade mycket minns jag. Kan inte säga att jag gillar den och skulle själv aldrig använda den men Aramis ger mig gamla minnen eftersom jag associerar Aramis med farsan.

Fahrenheit tycker jag inte alls om. Kommer ihåg när den var som mest poppis alla sprang omkring med Fahrenheit på den tiden men hypen av den har inte hållt ut som många andra populära edt som kom på den tiden. Inte alls min typ av doft. Jag köpte davidoff cool water och Aqua dio gio på två olika resor efter det var jag såld på dom. Gillar man fräscha dofter med djup så är det svårt att byta. Framförallt Aqua di gio har varenda tjej jag träffat sagt "vad gott du luktar" den kan aldrig gå fel, tidlös doft som aldrig kommer att bli utdaterad. Kan lova om 20år så kommer fortfarande Aqua dio gio vara en av de mest populära edt på marknaden. Den har alltid legat i princip topp 5 av alla edt genom alla år.

Medans cool water är mer Aqua marine och kryddig är Aqua dio gio mer citrus, söt och varm. Två fräscha dofter men fräscha på olika sätt. Båda funkar året om även om jag tycker Aqua di gio är fräschare och inte lika kryddig så den funkar bäst på vår och sommar medans cool water en bra allround som funkar vid de flesta tillfällen.

Måste köpt min första Aqua di gio i slutet av 90-talet. Kollade upp Fahrenheit satan den släpptes 1988! Trodde också den kom mitten av 90-talet. Tror dock Fahrenheit var poppis en bra bit in på 2000-talet så den var nog trots allt poppis längre än jag trodde eftersom den släpptes 1988.
Citera
2023-08-31, 05:47
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Nisch har jag lyckats pricka fantastiskt bra, enda plumpen är väl Side Effect som är en god doft men inte fantastisk prestanda, dock helt ok. Inget jag köper igen iaf.

Aramis, old spice, kouros och även Lagerfeld classic till viss del. Där har du gubbe på flaska 😁
Citera
2023-08-31, 08:00
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:

Gubbigt eller hårt maskulint?

Gubbigt så får man väl gå på dom klassiska Paco Rabanne PH, Azzaro PH, Aramis (i div former), Halston Z14 eller kungen Kouros. Vet inte om jag tycker nån av dom är direkt just höst/vinter. Mer allround kanske.

Über-maskulin niche, Masque Milano - Montecristo.
Gentleman, Miller Harris - feuilles de Tabac
Designer, Fahrenheit

Sen tycker jag Tauer LDDM och Musc Ravageur är lite udda pärlor för vintern.
Maya Njie - Tobak är också ett tips att titta på.

Citat:

Klassiker som är grym för höst och vinter! Kör den själv mycket.
Citera
2023-08-31, 18:34
Medlem
Kumhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Måste köpt min första Aqua di gio i slutet av 90-talet. Kollade upp Fahrenheit satan den släpptes 1988! Trodde också den kom mitten av 90-talet. Tror dock Fahrenheit var poppis en bra bit in på 2000-talet så den var nog trots allt poppis längre än jag trodde eftersom den släpptes 1988.

Fick en Fahrenheit av min far, tillverkad lagom till lanseringen. Han använde den knappt så jag får väl börja använda den istället nu när man snart är gubbe, iallafall säger barnen det. Fantastiskt doft.
Citera
2023-08-31, 18:52
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Gubbigt eller hårt maskulint?

Gubbigt så får man väl gå på dom klassiska Paco Rabanne PH, Azzaro PH, Aramis (i div former), Halston Z14 eller kungen Kouros. Vet inte om jag tycker nån av dom är direkt just höst/vinter. Mer allround kanske.

Über-maskulin niche, Masque Milano - Montecristo.
Gentleman, Miller Harris - feuilles de Tabac
Designer, Fahrenheit

Sen tycker jag Tauer LDDM och Musc Ravageur är lite udda pärlor för vintern.
Maya Njie - Tobak är också ett tips att titta på.

Klassiker som är grym för höst och vinter! Kör den själv mycket.
Har sneglat på Musk Ravageur tidigare faktiskt, får se hur det blir med saken då jag inte vill köpa en hel flaska utan att ha testat. Kan bli så att jag behöver ta in ett sample först.
Senast redigerad av Masinga 2023-08-31 kl. 19:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in