• 1
  • 2
2004-12-10, 01:25
Medlem
Meric, jag skulle vilja påstå att alla vi som fortfarande bryr oss om att kommunicera med hjälp av språket tror på möjligheten att beskriva verkligheten med detsamma.

Att en filosofisk idé inte skulle kunna förmedlas i sin helhet pga av att språket inte räcker till är nog inte särskilt vanligt i filosoferande kretsar. Vanligare är det i så fall att en idé inte lyckas kommuniceras pga av mottagarens ovilja att ta den till sig. Ett låtsat missförstånd, pga av språket inte räcker till hos avsändaren eller hos mottagaren, brukar då användas som ursäkt.
Citera
2004-12-10, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Webcasher
Meric, jag skulle vilja påstå att alla vi som fortfarande bryr oss om att kommunicera med hjälp av språket tror på möjligheten att beskriva verkligheten med detsamma.

Att en filosofisk idé inte skulle kunna förmedlas i sin helhet pga av att språket inte räcker till är nog inte särskilt vanligt i filosoferande kretsar. Vanligare är det i så fall att en idé inte lyckas kommuniceras pga av mottagarens ovilja att ta den till sig. Ett låtsat missförstånd, pga av språket inte räcker till hos avsändaren eller hos mottagaren, brukar då användas som ursäkt.

Nej, läs om 'E-prime' och 'General semantics' så ser du nog lite mer av vart jag vill komma. Det är saker som jag tycker vara sånt som man skall vara medveten om och som kanske t o m kan läras ut i grundskolan.
Citera
2004-12-10, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myokardiet
”Sköldpaddan avskyr gräl, det är därför den går omkring med sitt hus på ryggen.”

Vörda din fiendes moders grät med list, ty blodspillo redan brukats: Skräcken har stora ögon. Gediget ofruktbar, i ett dunkelt oväder, strövandes från norr till söder: Orden är läkare för ett sinne som lider.

Sannolikheten att orden bidragit till lidandet är nog rätt så stor också.
Citera
2004-12-10, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myokardiet
”Sköldpaddan avskyr gräl, det är därför den går omkring med sitt hus på ryggen.”

Vörda din fiendes moders grät med list, ty blodspillo redan brukats: Skräcken har stora ögon. Gediget ofruktbar, i ett dunkelt oväder, strövandes från norr till söder: Orden är läkare för ett sinne som lider.

orden är tomma för ett sinne som lider skulle jag vilja säga.
Citera
2004-12-10, 14:57
Medlem
Meric, ge mig ett kort intro till E-prime och General semantics. Bara några meningar, kärnpunkterna i teorierna.
Citera
2004-12-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Webcasher
Meric, ge mig ett kort intro till E-prime och General semantics. Bara några meningar, kärnpunkterna i teorierna.

Jag känner att jag inte orkar det just nu, kolla upp det, googla det eller nåt. Om jag får tid och lust senare så skall jag erhålla er länkar.
Citera
2004-12-13, 01:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av meric
Sannolikheten att orden bidragit till lidandet är nog rätt så stor också.

”Ett ord är som ett bi; det har honung och gadd”.

Det döda barn som vaggas utav sin moders gestalt, i takt med tidens skede, gråter glädjetårar förbipasserad av dess vanheders blodspillo: Babianer slåss om födan, men de hjälper varandra i farans stund.
Citera
2004-12-13, 01:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
orden är tomma för ett sinne som lider skulle jag vilja säga.

”Den, som lever i galopp, får rida i trav till helvetet.”

Förmånligt erbjudande i ett gemytligt lyckorus; brunstiga läten i ett sagolikt herravälde… pålitligt motstridig i den stundande tystnad. Vem tycks du, oförmodades och äcklig, ge strid åt, en balsamerad tiger utan päls? Känn dig blåst du vedervärdiga underhuggare, kastlös och sönderslagen: Lidelse gör blind.
Citera
2004-12-13, 05:37
Medlem
Eh, ordlekar.
Citera
2004-12-13, 08:09
Medlem
tintin-toes avatar
En ordbeklädd tanke, en verifierad lögn
Citera
  • 1
  • 2