[quote=Finn Fröst][quote=meric]Detta då filosoferande ofta sker till största delen med hjälp av språket så är ju språkets begränsningar och svagheter likaså filosoferandets svagheter och begränsningar.
Vad jag här främst syftar på är filosofens språkmedvetande. Alltså, medvetandet om sitt eget sätt att tänka, sitt eget förhållande till språket, och sin specifika språks generella egenskaper såsom grammatik och semantik med mera. Kolla upp om 'general semantics'. Alfred Korzybski är vad jag förstått upphovsmannen till denna disciplin. Kolla även upp 'E-prime'. De är närbesläktade. Sedan är det inte långt till andra språkliga discipliner. Finns hur mycket som helst som jag finner vara av yttersta värde för en seriöst ambitiös filosof inom den språkliga dimensionen. Jag finner bristen på språklig och psykologisk insikt vara en av filosofins största svagheter historiskt sett.
Det finns de som säger att språket formar mycket av människan och dess idévärld, och om man skall tro dem så kan effektiv och korrekt språkbruk vara den allra viktigaste dimensionen av effektiv filosoferande.