2011-09-23, 23:53
Medlem
Ja, ni som har kvalsterallergi: hur yttrar det sig för er?

Är intresserad eftersom jag själv nyss fått veta och jag har det. Det enda jag upplever är nästäppa på morgonen/natten. Har fått en uppfattning om att detta är det vanligaste symptomet, men när jag läser runt på olika sidor står det även att rinnsnuva, eksem och klåda i ögonen är vanligt förekommande.

Nå?
Citera
2011-09-24, 04:30
Medlem
Funderade på att göra en liknande tråd häromdagen men gjorde inte det av någon anledning.
Själv så har jag besvär med torra ögon, täppt näsa, torr mun och halsbränna, värst är det på morgonen. Jag trodde först att det var kvalsterallergi men testen var negativa.

Egentligen så har jag dessa problem även med kläder och andra diverse tyger, så jag vet inte om jag kan ha någon bomullsallergi eller någon annan allergi mot något färgmedel i tygerna eller något sånt om man kan ha det. Dock så blir det ju värst när man sover i det och ligger och andas emot det. Det har blivit värre på sistonde så jag har börjat sova på golvet istället, hoppas man kan få bättre hjälp av den nya läkaren jag bytte till.

Jag blev också fundersam när jag läste mer om allergier på internet, om hur det brukar vara mer rinnigt än tort, hoppas någon mer kunnig kan kommentera på om allergierna kanske kan visa sig på olika sätt eller om problemen har en annan källa.
Citera
2011-09-24, 12:14
Medlem
prodigy123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freedomsurfer
Ja, ni som har kvalsterallergi: hur yttrar det sig för er?

Är intresserad eftersom jag själv nyss fått veta och jag har det. Det enda jag upplever är nästäppa på morgonen/natten. Har fått en uppfattning om att detta är det vanligaste symptomet, men när jag läser runt på olika sidor står det även att rinnsnuva, eksem och klåda i ögonen är vanligt förekommande.

Nå?

Hur fick du reda på att du hade kvalsterallergi? Jag undrade själv nämligen om jag hade något liknande, och fick göra ett pricktest på vc, men sköterskan där sa att man inte kunde kolla det genom pricktestetet, så vetifan varför de skickade mig dit
Citera
2011-09-24, 12:25
Medlem
tomtetomte:
Testat med oparfymerade tvättmedel för dina sängkläder för att se om det blir bättre? Kan vara överkänslighet mot parfym.

Ta en allergi-tablett om dagen, det gör ingen skada.
Kortison-spray i näsan kan hjälpa mot täppa (dvs inte förkylningsspray...utan spray med kortison i) men den får man vara försiktig med då kortison är blodförtunnande och det kan göra att man får näsblod om man använder det för mkt.
Citera
2011-09-25, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needspace
tomtetomte:
Testat med oparfymerade tvättmedel för dina sängkläder för att se om det blir bättre? Kan vara överkänslighet mot parfym.

Ta en allergi-tablett om dagen, det gör ingen skada.
Kortison-spray i näsan kan hjälpa mot täppa (dvs inte förkylningsspray...utan spray med kortison i) men den får man vara försiktig med då kortison är blodförtunnande och det kan göra att man får näsblod om man använder det för mkt.
Jo jag har testat med lite olika tvättmedel, just nu kör jag till och med med sånna där "tvättnötter". Jag vet att jag är känslig mot tvättmedel, men även om jag tvättar med nötterna så har jag ändå mycket besvär så jag antar att det är något annat också. Jag har tagit allergitabletter förut av andra anledningar men det har inte hjälp för det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in