Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-09-23, 22:16
I någon kriminalkrönika för längesen läste jag om ett mord i Sverige, där en ung tjej tagit livet av en liten pojke. Hon hade lurat honom att ställa sig intill en lina som var spänd mellan två träd, och sedan lagt linan runt hans hals och dragit åt tills han ströps. Minns att det var en bild på skogsdungen med de två träden...
Någon som vet mer?
Citera
2011-09-23, 22:39
Medlem
RockEnds avatar
Shit vilken cool brud.
Där snackar jag överlevnadsinstinkt. Pojken skulle säkert våldta henne. Det är så förklaringarna brukar se ut.
Citera
2011-09-24, 00:40
Bannlyst
samhället kanske inte har blivit så mycket sjukare
Citera
2011-09-24, 13:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dalarna 1949.

Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
I någon kriminalkrönika för längesen läste jag om ett mord i Sverige, där en ung tjej tagit livet av en liten pojke. Hon hade lurat honom att ställa sig intill en lina som var spänd mellan två träd, och sedan lagt linan runt hans hals och dragit åt tills han ströps. Minns att det var en bild på skogsdungen med de två träden...
Någon som vet mer?

Det du tänker på måste vara fallet med en tonårstjej och en liten 5-årig pojke vid namn Tore. Har för mig att detta utspelade sig i Dalarna (i trakterna av Falun) 1949.

Den här tjejen lockade med sig den lille pojken ut i skogen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-09-24 kl. 13:13.
Citera
2011-09-24, 14:23
Ja, Skaraborg, det är säkert det fallet. Jag minns inga detaljer, mer än att det gick kalla kårar längs ryggen när jag såg bilden på träden och läste om hur det hade gått till. Det var så kallblodigt utstuderat på något sätt. Man undrar ju vad det blev av tjejen ifråga efteråt...
Citera
2011-09-24, 14:45
Medlem
Zahs avatar
Någon som vet var man kan läsa mer om detta?
Citera
2011-09-24, 15:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Varför?

Citat:
Ja, Skaraborg, det är säkert det fallet. Jag minns inga detaljer, mer än att det gick kalla kårar längs ryggen när jag såg bilden på träden och läste om hur det hade gått till. Det var så kallblodigt utstuderat på något sätt. Man undrar ju vad det blev av tjejen ifråga efteråt...

Det tror jag också. Har läst en del om detta fall vad media skrev från denna tid på mikrofilm. Det finns också omnänmt i någon av "de stora böckerna" - ev. Bernhardsson.

Om jag nu minns rätt så var inte den här tonårstjejen, ca 15 år, ensam när Tore blev stypt i skogen. De andra som var med, en eller två, var också flickor men betydligt yngre.

Tore hade tydligen ingen önskan att gå till skogen med henne men hon tog hans hand och tvingade iväg honom.

Frågan som då uppstod och som kvarstår än i dag är: Varför?
Citera
2011-09-24, 17:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Brottets krönika, Bernhardsson.

Hittade till sist var detta finns beskrivet.

I Brottets krönika del 3, 1959 på sidorna 368 - 402. Avsnittet har rubriken Kurragömma.

Mordet på den lille pojken skedde inte i Falun utan i Borlänge, Kvarnsveden, måndag morgon den 8 augusti 1949.

Större delen av förhandlingarna skedde inom lyckta dörrar. Den 15-årigas flickans dom blev till sist att hon straffriförklarades och hamnade på sinnessjukhus, där hon 1959 fortfarande befann sig.

Det enda motivet till dådet enligt GK var "medlidande" med lille Tore.
Citera
2011-09-24, 20:50
Tack Skaraborg för info. Det måste ha varit den boken jag läste i en gång, på ett bibliotek.

Intressant att motivet skulle ha varit "medlidande"...var det något fel på pojken månntro?

Om hon satt hela 10 år (minst) på mentalsjukhus så var det nog rejält illa ställt med hennes psyke.
Citera
2011-09-25, 17:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Minst tio år på mentalsjukhus.

[quote=Alydar]Tack Skaraborg för info. Det måste ha varit den boken jag läste i en gång, på ett bibliotek.

Intressant att motivet skulle ha varit "medlidande"...var det något fel på pojken månntro?

Om hon satt hela 10 år (minst) på mentalsjukhus så var det nog rejält illa ställt med hennes psyke.[/QUOTE]

Troligtvis var det i den boken som du läste om detta otäcka fall. Har inte i något annat bokverk läst om denna händelse från 1949.

Nej det var inget fel mig veterligen. Den lille pojken blev tydligen trött av att gå omkring i skogen och började gråta.

Då, när boken kom ut, hade hon suttit tio år på mentalsjukhus. Med tanke på hennes psyke lär hon nog ha suttit ytterliagare ett antal år.
Citera
2011-09-25, 20:10
"Kurragömma" hette kapitlet sa du...
Man ser dem framför sig där i skogen...den lille pojken som gråter och vill gå hem...
Jädra ruskigt fall. Påminner om det engelska fallet med Mary Bell, 11-åringen som dödade två småpojkar.
Citera
2011-09-25, 21:09
Medlem
Citat:
"Kurragömma" hette kapitlet sa du...
Man ser dem framför sig där i skogen...den lille pojken som gråter och vill gå hem...
Jädra ruskigt fall. Påminner om det engelska fallet med Mary Bell, 11-åringen som dödade två småpojkar.

har för mig att Mary Bell endast mördade en pojke
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in