2023-03-27, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulo2000
Första gången jag tycker att riffandet avslöjar Iron Maiden-influensen hos Varg rakt av. Inte jättebra, men en kul grej att ha i fysiskt format för att fläska upp samlingen lite.

Absolut! tycker det ändå är ganska bra, kul att lyssna på och ha i samlingen iallafall.
Citera
2023-03-28, 11:02
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksabbath87
Mina top 5 favoriter av Burzum. Varg har gjort många bra skivor men jag gillar främst hans metalplattor.
Hur ser eran top 5 lista ut om ni plockar era favoriter?

1: Hvis Lyset Tar Oss (1994),
2: Filosofem (1996)
3: Belus (2010)
4: Burzum S/T (DEBUTEN) 1992.
5: Fallen (2011)
Belus i sin helhet är enligt mig ett av tidernas bästa album, alla kategorier. Man märker att han hade gott om tid på sig att utarbeta alla ideer
Citera
2023-03-29, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rytger-Stahlberg
Belus i sin helhet är enligt mig ett av tidernas bästa album, alla kategorier. Man märker att han hade gott om tid på sig att utarbeta alla ideer

Det är absolut en riktigt fin skiva! :-))
Citera
2023-05-03, 19:51
Medlem
Lyssnade igenom "Fallen" albumet nyligen, måste säga att det är nog top 3 av Burzum, bättre än tidigare Belus, välgjord skiva.
Citera
2023-07-23, 15:42
Medlem
HasseBanans avatar
Här är en tidig intervju med Greven från tidigt 90-tal, strax innan mordet på Eyronymous, från tidningen Close-Up. Kan ju vara kul som lite "nostalgi".

Du lär på zooma för att läsa.

https://imgur.com/YDhsCAq
https://imgur.com/orKJ9iP

Han kallar bl.a. Venom för "ett jävla gäng idioter och tattare".
Citera
2024-04-25, 17:33
Avslutad
Två nya låtar med Burzum. Kul att han har hittat tillbaka till Black Metal igen.

The Hidden Name
https://www.youtube.com/watch?v=0HALZ6rUh3o

The Magic of the Grave
https://www.youtube.com/watch?v=rDNlj7E1ztg
Citera
2024-11-09, 16:46
Medlem
Bum1s avatar
Synd att en sådan galning har gjort så bra musik. Kan man lyssna på musiken utan att skämmas eller bör man ha dåligt samvete?
Citera
2024-11-09, 16:59
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Synd att en sådan galning har gjort så bra musik. Kan man lyssna på musiken utan att skämmas eller bör man ha dåligt samvete?

Musikvärlden är full av idioter och galningar. Går inte ha moralhysteri när man väljer musik. Lyssna på det du gillar.
Sedan så är väl själva grejen med "tr00 blackmetal" att de SKA vara lite galna. Burzum hade aldrig blivit något om han inte var tokig mördarnazze liksom....det är ju det som är hela grejen med honom.

Lyssna och njut av det du gillar fan....sluta bry dig om var folk skall tro.
Citera
2024-11-09, 19:17
Medlem
AlucardaLuciferas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Musikvärlden är full av idioter och galningar. Går inte ha moralhysteri när man väljer musik. Lyssna på det du gillar.
Sedan så är väl själva grejen med "tr00 blackmetal" att de SKA vara lite galna. Burzum hade aldrig blivit något om han inte var tokig mördarnazze liksom....det är ju det som är hela grejen med honom.

Det var lite det som var hela grejen med den black metal scenen. Man skulle vara extrem helt enkelt och det var väl därför Euronymous tog foton på Deads lik och skickade ut bitar av hans skalle till dom som var sanna satanister. Och vill man ha mer bevis på extremismen så är det bara att kolla på Nattefrost, den människan har få spärrar när det gäller perversiteter och låtar som tex Preteen Deathfuck . Cold Murderous Music däremot är faktiskt rätt bra och den lyssnar jag på även om karln är helt rubbad.
Citera
2025-11-19, 04:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler

Verkade redan då, på 90-talet, som att folk gillade Burzum mer för att han var satanist och mördare, än för musiken, även om det är skön musik.
Citera
2025-11-19, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Verkade redan då, på 90-talet, som att folk gillade Burzum mer för att han var satanist och mördare, än för musiken, även om det är skön musik.

Detta var snarare fallet med Mayhem. Deathcrush är en ganska medelmåttig platta och står sig slätt när man jämför med tidiga Bathory och Sodom. De Mysteriis Dom Sathanas är visserligen ett mästerverk, men den släpptes efter allt drama och hype i media. Resten av diskografin kan man gott vara utan.
Citera
2025-11-22, 02:04
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Detta var snarare fallet med Mayhem. Deathcrush är en ganska medelmåttig platta och står sig slätt när man jämför med tidiga Bathory och Sodom. De Mysteriis Dom Sathanas är visserligen ett mästerverk, men den släpptes efter allt drama och hype i media. Resten av diskografin kan man gott vara utan.

I just Mayhems fall så tycker jag inte alls om De Mysteriis Dom Sathanas, deras senaste skivor är bättre, t.om deras punk tribut är bättre enligt mig. Buzum har bara gjort bra album hela tiden, även fast Varg inte ens verkar ha haft ambitionerna till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in