Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-12-08, 12:04
  #1
Medlem
Någon som vet var de har tagit sitt namn ifrån?
Råkade snubbla över att det är Orchernas, i sagan om ringen, ord för Mörker. Kommer det därifrån?
Citera
2004-12-08, 12:08
  #2
Medlem
kundvagns avatar
Ja det var därifrån han fick namnet.
Citera
2004-12-08, 12:18
  #3
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Någon som vet var de har tagit sitt namn ifrån?
Råkade snubbla över att det är Orchernas, i sagan om ringen, ord för Mörker. Kommer det därifrån?

Yes. Burz betyder mörk på svartiska. (Nej jag kan inte skitspråket men jag känner till just det ordet )
Citera
2004-12-08, 13:07
  #4
Medlem
Ok, tack.
Citera
2004-12-08, 13:32
  #5
Medlem
Capones avatar
Du kanske lagt märke till att Grishnack (som Burzum-mannen Varg Vikernes även kallar sig) också kommer från Sagan om Ringen. Det är nån orch inne i Mordor som heter så tror jag.
Citera
2004-12-08, 13:37
  #6
Medlem
von Schmerzs avatar
Jag har länge funderat över hur black metal-scenen skulle se ut om inte Tolkien skrivit sina böcker...
Citera
2004-12-08, 13:48
  #7
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Jag har länge funderat över hur black metal-scenen skulle se ut om inte Tolkien skrivit sina böcker...

Burzum skulle inte finnas, Gorgoroth skulle haft ett annat namn, likaså Isengard och Amon Amarth. Summoning skulle inte ha existerat alls.
Citera
2004-12-08, 13:56
  #8
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Burzum skulle inte finnas, Gorgoroth skulle haft ett annat namn, likaså Isengard och Amon Amarth. Summoning skulle inte ha existerat alls.

Ja, det är väl de mest påtagliga effekterna. Några av de banden är ju hyffsat inflytelserika, så hur hade de påverkat andra band om de tagit till sig andra namn och andra textämnen?
Framför allt Burzum och Summoning hade nog varit helt andra band utan Tolkien.
Citera
2004-12-08, 13:59
  #9
Medlem
Capones avatar
Finns ju även ett band som heter Moria förresten... vet iofs inte om de släppt nån platta. När jag såg dem i Falkenberg hade de bara släppt demos tror jag.

Sen finns ju även Orkblut, Morgul, Uruk-Hai etc, och Dismal Euphonys platta "Soria Moria Slott"...

Running Wild har en låt som heter "Mordor"
Citera
2004-12-08, 14:09
  #10
Medlem
kundvagns avatar
Men kan ju utan att överdriva säga att Herr Tolkien har influerat en hel del människor...
Citera
2004-12-08, 14:12
  #11
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Finns ju även ett band som heter Moria förresten... vet iofs inte om de släppt nån platta. När jag såg dem i Falkenberg hade de bara släppt demos tror jag.

Sen finns ju även Soria Moria Slott, Orkblut, Morgul, Uruk-Hai etc.

Running Wild har en låt som heter "Mordor"

Jag kan nog hitta några dussin Tolkieninspirerade låtar i min musiksamling. Det intressanta är väl hur scenen i stort har påverkats, inte bara enstaka låttexter.

Sagan om ringen påverkade fantasygenren väldigt starkt när den kom, och hur har den i sin tur påverkat musiken? Någon sorts brytpunkt kom väl efter NWOBHM, innan det var det väl ingen som bakade in fantasyelement i musiken?
Citera
2004-12-08, 14:28
  #12
Medlem
Onds avatar
edit: läste fel, tog bort mitt inlägg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback