Citat:
Ursprungligen postat av Glumurphonel
Precis vad jag hade på hjärnan.
Han har aldrig varit satanist (enligt han själv), det närmsta satanismen man kommer är hans låt Dominus Sathanas
Vikernes är en löjlig historirevisionist. Innan andra halvan av 1993 så kallade han sig djävulsdyrkare vid många tillfällen, bland annat i intervjun i
Bergens Tidene som ledde till att han åkte fast, men också i
Metal Hammer ("We are but servants of the one with horns") och kanske framför allt i en intervju med Gavin Baddeley från 1993, som senare trycktes i boken
Lucifer Rising: Sin, Devil Worship & Rock 'n Roll:
Citat:
Are you a Satanic band?
People think of Satanism as individualism, like with the Church of Satan. I don't want to be compared with those people. I really don't like the Christians, so we are Satanists of course, but I prefer to call it Devil-worship when I talk to others. I don't like the word Satanism, because we have a lot of stupid bands making it into a stupid word. Bands like Bathory and Venom [...] We believe what they pretended to believe.
What do you believe? Do you believe Satan exists? In what form?
He exists in a spiritual form. Like a big black shape, too black to be seen.
If you believe in Satan, do you then believe in God?
Of course - God is good, Satan is evil. They wage war upon each other.
And you serve Satan in this war?
Yes.
Han har långt senare försökt skyla över detta genom att säga att Satan såklart stod för Oden, och att han alltid varit hedning och odinist, men de intervjuer han gav ger inget stöd åt dylika påståenden.
Jag tror att han skäms över hur otroligt korkad och naiv han framstod - och säkert även var - i de gamla intervjuerna, och därför försöker få det att framstå som att han minsann alltid vetat vad han står för.
Personligen tycker jag att den gamla nazisten och hans musik är ett skämt.