• 1
  • 2
2011-09-23, 17:18
Medlem
[complex]s avatar
Hallå. Jag är nybörjare på win 7. Har knappt kikat igenom alla saker. Började smått nu och jag gick in på nätverksanslutningar, men nu stog det. Min dator >...multiple networks >--internet har ett rött kryss. Förmodligen pga jag kör vpn.

Jag klickade på multiple networks och fann detta inkl min dator som är i svart.
Bild:
http://imageshack.us/f/90/fcukt.jpg/

Jag är uppkopplad med vpn och tänkte att det är problemet? Jag har stängt av ipv6 eller vad det hette.
Kom inte in på nån annans dator. Men det går säkert på nått sätt?
Men det jag undrar mest över är ju att min dator gick att gå in på och det som jag tydligen sharar/delar med mig utav är mina bilder och saker jag laddat ner. Jag vill inte det. heh.
Inte säker på om jag gör det heller eftersom jag inte kan gå in på andras när jag klickar på deras dator namn.

Så hur stänger jag av skiten? Jag har suttit i xp under massa år och det kan jag utantill. Men det här är skumt. Är shares default på eller vad? kan nån komma med en massa tips om hur man säkrar upp sitt win 7 system? Eller är detta normalt?
Mvh
//C.
Senast redigerad av [complex] 2011-09-23 kl. 17:27.
Citera
2011-09-23, 17:22
Medlem
HarryKruts avatar
Hur fan får du detta till IT-Säkerhet? Vänd dig till Windows forumet.
Citera
2011-09-23, 17:23
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryKrut
Hur fan får du detta till IT-Säkerhet? Vänd dig till Windows forumet.

Jo, du kan ha rätt i det. Mod får gärna flytta. Tänkte ta det där först, men vet att det är många här som är kunniga med.
Jag stängde av network discovery och file sharing som tydligen var på. Vafan. Jag har inte delat ut nått. Det måste vara default.
Men jag ser fortfarande alla datorer i nätverket. Jag är för dålig på att förstå mig på datorer idag.
Måste plugga på inom win 7 lite denna helg.

Säkra upp. Hur man tar sig in osv osv.
Senast redigerad av [complex] 2011-09-23 kl. 17:25.
Citera
2011-09-23, 17:31
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
TS kan nog börja med routerns inställningar. Se efter där om du finner något som ser lustigt ut.

Hur ser nätverk och delningscenter ut hos dig?
Citera
2011-09-23, 17:43
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
TS kan nog börja med routerns inställningar. Se efter där om du finner något som ser lustigt ut.

Hur ser nätverk och delningscenter ut hos dig?

Tror inte det är routern. Kollat. Allt verkar ok...

Jag tog ett print screen på mitt nätverks och delningscenter.
http://imageshack.us/photo/my-images...ingcenter.jpg/

Hur ska det se ut?
Och detta var mer en tråd om hur man säkrar upp sitt win 7 system för oinbjudna gäster.
Men tack proton att du flyttade. Får säkert bra svar där med.
Senast redigerad av [complex] 2011-09-23 kl. 18:14.
Citera
2011-09-23, 17:43
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet -> Nätverk /Mod
Citera
2011-09-23, 19:15
Medlem
crillecrilles avatar
Det är för att din VPN är som att du är på LAn med övriga VPN-användare. Finns rätt många som sitter och jagar privata bilder i folks datorer.
Citera
2011-09-23, 19:20
Medlem
[complex]s avatar
Kan nån svara på varför jag ser multiple networks? Gör ni andra det med som kör vpn?
Jag kommer inte in på nån dator. Står att dom inte har printer and file sharing aktiverat...
Och det har inte jag heller...

Men varför syns dom i listan för? Är dom kopplade på samma subnät som min VPN?
Citera
2011-09-23, 19:23
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det är för att din VPN är som att du är på LAn med övriga VPN-användare. Finns rätt många som sitter och jagar privata bilder i folks datorer.

Oj, svarade innan att ha sett ditt svar.
Jo, jag gissade på att det var nått sånt. Blir som ett lan.
Men jag kommer inte åt nåns bilder där iallafall...

Och hoppas det är detsamma. Vill gärna inte att folk bara ska komma in och se allt i min download mapp även om det inte skulle vara så big deal. Men bilder och sånt..

Hur stänger jag av detta i win 7? Om jag nu inte redan gjort så...
Och hur kollar jag om det funkar.
Tack för svaret.
Citera
2011-09-23, 19:30
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
Oj, svarade innan att ha sett ditt svar.
Jo, jag gissade på att det var nått sånt. Blir som ett lan.
Men jag kommer inte åt nåns bilder där iallafall...

Och hoppas det är detsamma. Vill gärna inte att folk bara ska komma in och se allt i min download mapp även om det inte skulle vara så big deal. Men bilder och sånt..

Hur stänger jag av detta i win 7? Om jag nu inte redan gjort så...
Och hur kollar jag om det funkar.
Tack för svaret.
Stäng av all delning i nätverkscentret bara så är det lugnt.

Har för mig att det finns en tråd nånstans där det finns instruktioner för hur man lättast hittar "öppna" datorer, ganska kul att sitta och leka med om än lite tidsödande.
Citera
2011-09-23, 20:11
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Stäng av all delning i nätverkscentret bara så är det lugnt.

Har för mig att det finns en tråd nånstans där det finns instruktioner för hur man lättast hittar "öppna" datorer, ganska kul att sitta och leka med om än lite tidsödande.

Jo, jag gjorde det förut för nån timme sen. Men startade precis om och kopplade upp mig och nu ser jag inga datorer där...
Förutom min. Som det ska vara. Stängde av allt i home networks och public.

Skitsamma om nån nu varit inne på min dator i min download mapp med torrents, program osv och mina bilder. Det lilla som ev skulle vart share:at under en längre tid. Men jag vart bara lite chockad när jag såg en massa datorer.
Och jo, jag vet vilken tråd du menar. Man kan använda angry ip scannner och leka runt lite.

Men jag trodde det inte skulle fungera efter man stängt av ipv6, vilket jag gjort. Nu är det klart iallafall. Och jag kanske läser nån guide om hur man mer säkrar upp sitt system från gäster.

Inte så mycket mer man behöver tänka på i windows 7 inställningar va? Jag läser nån guide senare kanske. Men jag nöjjer mig med comodo firewall och nod32.
Tack för hjälpen btw.
Senast redigerad av [complex] 2011-09-23 kl. 20:47.
Citera
2011-09-23, 20:14
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
Inte så mycket mer man behöver tänka på i windows 7 inställningar va?
Tack för hjälpen btw.
Inte vad jag kan tänka mig i alla fall. Du kan känna dig säker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in