2011-09-23, 02:52
Medlem
FantaBurks avatar
Har velat göra en dominos cheese (margherita) pizza sedan jag smaka på en förra året i usa. Letat efter recept men den enda jag kunde hitta (för såsen) kräver en ingrediens som jag inte har tillgång till Vet även inte om det är rätt recept, så frågar här.

Receptet jag hitta var:
Dominos Pizza Sauce Recipe
2 cups Hunt's Angela-Mia pizza sauce ------- Vad kan man ta istället? Vad är det egentligen?
1/4 cup water
1 1/2 teaspoons sugar
1 teaspoon ground oregano
1/4 teaspoon black pepper
1/4 teaspoon garlic powder
1/8 teaspoon Accent (MSG) ------- Ska vara farligt, finns något annat man kan använda?
1/8 teaspoon salt

In a medium saucepan, pour in Hunt's basic sauce. Add water, and spices. Combine
well, stirring over medium heat until bubbling. Lower heat, cover, and cook 20-25 minutes,
stirring occasionally. Cool to room temperature. Store in an airtight container, refrigerated,
until needed. Makes 2 cups. Because the sauce base comes only in large #10 size cans,
store remaining Hunt's Angela-Mia sauce in 2 one quart jars in freezer, or fridge until
you make the next batch.

Hitta även att osten dom använder är en blandning av mozzarella, monterey Jack och vit cheddar, jämt. Vad är monterey Jack? Kan man ta något annat?

Sedan skrev en person att dom lägger smält smör i såsen eller liknande. Någon som vet hur man tillagar denna pizzan?
Citera
2011-09-23, 03:12
Medlem
Zelogaths avatar
"Angela Mia's Extra Heavy Pizza Sauce is made from California's vine-ripened tomatoes.
The extra thick and rich sauce is delicately flavored with basil.
Great as your best pizza sauce."

Jag skulle säga att det är krossade tomater med basilika helt enkelt, som man brukar ha på pizzan

"Accent - A seasoning also called MSG (Monosodium Glutamate). It is commonly used in Oriental cooking. It is not a favored seasoning or enhancer in the United States as many people are allergic to it. It is an optional seasoning and can very easily be left out of recipes.

MSG is the sodium salt of the amino acid glutamic acid and a form of glutamate. It is sold as a fine white crystal substance, similar in appearance to salt or sugar."

Som det låter så skulle jag gissa på att det helt enkelt är glutamat, "kinesiskt salt"-
Det ser lite ut som bakpulver men har samma konsistens som salt, (ser ut såhär: http://jeansnow.net/wp-content/uploa...-ajinomoto.jpg) används ofta i sötsur sås och borde enkelt hittas här i Sverige
I små doser är det inte alls farligt!
Googla glutamat för att läsa mer!

Du kan ersätta detta enkelt med något svenskt salt, helst havssalt
Citera
2011-09-23, 03:45
Medlem
FantaBurks avatar
Tack!!! Ska testa såsen och se om jag känner igen det. Annars kanske det blir en god pizza iallafall

Tack igen.
Citera
2011-09-23, 09:00
Medlem
Zelogaths avatar
Ingen orsak!
Det är svårt att få till en exakt kopia av en maträtt men som du säger så kan det säkert bli tillräckligt gott för att stilla dina smaklökar
Citera
2011-09-23, 14:05
Medlem
Schlags avatar
hittade annars denna som man verkar kunna beställa
http://tinyurl.com/3f9sc4k
då har man ju ett lager som borde räcka om man gör en stor batch
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto