Citat:
Ursprungligen postat av danishgold
Om man vill låna pengar från en bank, en summa på sådär 25.000:-
Är man alltid tvungen att välja minsta återbetalnings längd 2 år? för min tanke är att ta ett lån på 25.000:- till en bil och sedan betala tillbaka lånet under 2-3 månader.
Men anledningen till att 2 år är minimum är det för att banken ska tjäna på det?
Japp, betalar du tillbaka lånet på 2-3 månader kostar det mer än det smakar för banken.
Citat:
Och det där med ränta på 8% och effektiv ränta har jag ingen koll på alls men om det står att det totala kommer bli 29.500 om jag väljer 2 år att betala tillbaka på men sedan bara betalar tillbaka på 2-3 månader så är jag ändå tvungen betala 29.500 va? spelar ingen större roll för mig bara jag kan ta lånet och inte hamnar hos kronofogden sålänge jag sköter återbetalningen och försöker bli av med den så fort som möjligt.
eller?
I den effektiva räntan räknas alla andra kostnader förutom själva räntan också in, exempelvis uppläggningsavgifter, avi-avgifter och liknande. Tar du ett lån på 25.000 kronor till 8% ränta och du väljer att lösa lånet efter 3 månader betalar du inte 29 500kr. Utan du kommer endast betala räntan under de 3 månaderna. Blir i slutändan runt 25 500:- vid 8% ränta, om jag räknar rätt såhär på senheten. Om det inte finns några uppläggningsavgifter och liknande.
Citat:
Såg att man kunde ta lån speciellt som "bil-lån" men då var man tvungen att låna minst 50.000:- ?

Ofta brukar "bil-lån" vara lån där bilen står som säkerhet för lånet, då måste man köpa bilen via en bilfirma om jag inte helt missminner mig.
Som slutkläm känns det som att det vore bättre för dig att spara 2-3månader och köpa bilen kontant istället för att låna till den. Om det inte är absolut total-panik att du måste ha bilen NU.