2011-09-22, 22:30
Medlem
alseks avatar
Hej!

Undrar hur man p enklaste stt lser nedanstende uppgift, utan att gra alltfr avancerade berkningar.
Gissar p att jag sjlv krnglat till det en del.. men r ingen hjdare p detta!

Uppgift:
I en tillverkningsprocess anvnds en maskin som i genomsnitt producerar 1,3 % defekta enheter.
Defekterna intrffar slumpmssigt och oberoende av varandra.
Enheterna frpackas i askar om 100 enheter.
Vid leverans till frsljningsstllena frpackas ldor med 10 askar per lda.
Berkna sannolikheten att en sdan lda innehller hgst en ask med tre eller flera defekta enheter.

Sjlv rknade jag shr:
1. Sannolikheten fr att en ask innehller tre eller flera defekta enheter. (100 ; 0,013)

2. Sannolikheten fr att en lda innehller hgst en ask med tre eller flera defekta enheter. (10 ; 0,1419)

Jag fr allts 0,5745 som svar. Enligt facit r svaret 0,571.
Br jag vara njd?

Tackar i frhand fr eventuell hjlp!
Citera
2011-09-22, 23:44
Medlem
Fr jag frga, kommer uppgiften frn boken "Stokastik" av Sven Erick Alm och Tom Britton? Har nmligen ftt liknande svar som skiljer sig med ljligt sm decimaler frn facit(i den boken), men tillrckligt fr att man ska bli lite smtt osker Konstigt tycker jag..
Citera
2011-09-23, 00:59
Medlem
Jag tror felet r att du avrundar vid alla mellanliggande steg i utrkningen. Du fr d ett avrundningsfel som bara blir strre och strre. Dremot s fr jag ett annorlunda svar n facit ocks; jag fr

0.57469325998...

och jag undrar om inte facit gr avrundningsfel ocks?
Citera
2011-09-23, 12:42
Medlem
alseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av artikus
Fr jag frga, kommer uppgiften frn boken "Stokastik" av Sven Erick Alm och Tom Britton? Har nmligen ftt liknande svar som skiljer sig med ljligt sm decimaler frn facit(i den boken), men tillrckligt fr att man ska bli lite smtt osker Konstigt tycker jag..
Nej, den kommer frn Statistisk Dataanalys av Krner & Wahlgren

Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Jag tror felet r att du avrundar vid alla mellanliggande steg i utrkningen. Du fr d ett avrundningsfel som bara blir strre och strre. Dremot s fr jag ett annorlunda svar n facit ocks; jag fr

0.57469325998...

och jag undrar om inte facit gr avrundningsfel ocks?
Frhoppningsvis s r det fel p facit.. Eller s rknar de p ett annat stt, kanske med approximation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in