2011-09-22, 21:14
Medlem
JumpingJacks avatar
(Hoppas att jag lägger den här tråden på rätt ställe, annars vore det snällt om modsen flyttar den! Tack!)

Jag har en liten bärbar dator som reservdator här hemma. Den har fungerat felfritt till i eftermiddag när jag använde den. Helt plötsligt fungerade inte tangentbordet korrekt.
Här är de fel jag upptäckt:

Tangenterna A och Q fungerar inte alls, inget händer när jag trycker ner dom
Ctrl fungerar inte
När jag trycker PgDn blir det en apostrof
Det fungerar inte att hålla in deleteknappen så att den deletar en rad tecken, utan jag får klicka på den en gång för varje tecken som jag vill radera
När jag håller in ctrl + alt och trycker på en siffra så byts teckensnittet i word (?)
När jag trycker Alt i word hoppar det fram bokstver och siffror som liksom ligger ovanpå de olika menyerna (A på windowsknappen, 1 på spara, w på start etc)

Min känsla när jag försökt skriva på den är att tangentbordslayouten har ändrats på något sätt. Jag har dock svenskt tangentbord inställt.

Vad kan vara felet?
Citera
2011-09-22, 21:19
Medlem
fourthofjulys avatar
Testa att installera om drivrutinerna
Citera
2011-09-22, 21:22
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fourthofjuly
Testa att installera om drivrutinerna

Hur gör jag det?
Citera
2011-09-22, 21:26
Medlem
Flytande_argots avatar
Låter helt klart som om det kommit in fukt i tangentbordet eller som om det fått sig en jävla smäll.

Testa att starta om datorn i felsäkert läge (typ enbart med kommandopromt eller i VGA-läge) och testa tangentbordet. Funkar inte "a" och "q" i felsäkert läge med endast en dos prompter igång så sitter ju felet i tangentbordet.

Alternativ två är att du ansluter ett externt USB-tangentbord och testar? Funkar det som det ska så är det tyvärr fortfarande tangentbordet på den bärbara som det är fel på.

Vad är det för modell?
Citera
2011-09-22, 21:27
Medlem
fourthofjulys avatar
Högerklicka på Den här datorn och välj Hantera..
Sen kollar du i enhetshanteraren och där ser du vilka enheter du har i datorn.
Bör finnas någon som heter just tangentbord eller liknande.

Ta reda på vad hårdvaran heter och googla namnet + drivers.
Alternativt så googlar du på din datormodell + drivers
Citera
2011-09-22, 21:31
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fourthofjuly
Högerklicka på Den här datorn och välj Hantera..
Sen kollar du i enhetshanteraren och där ser du vilka enheter du har i datorn.
Bör finnas någon som heter just tangentbord eller liknande.

Ta reda på vad hårdvaran heter och googla namnet + drivers.
Alternativt så googlar du på din datormodell + drivers

Fast det är väl lättare att starta upp den i felsäkert läge? Funkar inte a och q i prompterläge hjälper det knappast att installera om drivrutinerna i Windows?
Citera
2011-09-22, 21:35
Medlem
fourthofjulys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Fast det är väl lättare att starta upp den i felsäkert läge? Funkar inte a och q i prompterläge hjälper det knappast att installera om drivrutinerna i Windows?

Jovisst, jag brukar bara försöka utesluta driverproblem innan jag kollar hårdvara när det gäller laptops.. men det är väl helt ok att gå den vägen också
Citera
2011-09-22, 21:36
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Låter helt klart som om det kommit in fukt i tangentbordet eller som om det fått sig en jävla smäll.

Testa att starta om datorn i felsäkert läge (typ enbart med kommandopromt eller i VGA-läge) och testa tangentbordet. Funkar inte "a" och "q" i felsäkert läge med endast en dos prompter igång så sitter ju felet i tangentbordet.

Alternativ två är att du ansluter ett externt USB-tangentbord och testar? Funkar det som det ska så är det tyvärr fortfarande tangentbordet på den bärbara som det är fel på.

Vad är det för modell?

Tack för svar! Det har inte kommit in fukt i den (som jag vet, jag har inte spillt på den eller så) och någon smäll har den heller inte fått. Den står på mitt skrivbord bara och jag har inte med den ute eller så.

Modellen är en Samsung N120, står en dekal "Intel Atom inside". Det är en liten billig sak som jag köpte för att ha som reserv bara, men det vore ändå bra om den fungerar. (Har tyvärr inget externt tangentbord att testa med nu...)

Jag testade att starta den i felsäkert läge och a och q fungerar fortfarande inte.
Det är själva tangentbordet som det är fel på då? Är det ens lönt att laga? OM det nu är fukt i den, vad kan man göra då?
Citera
2011-09-22, 22:10
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Tack för svar! Det har inte kommit in fukt i den (som jag vet, jag har inte spillt på den eller så) och någon smäll har den heller inte fått. Den står på mitt skrivbord bara och jag har inte med den ute eller så.

Modellen är en Samsung N120, står en dekal "Intel Atom inside". Det är en liten billig sak som jag köpte för att ha som reserv bara, men det vore ändå bra om den fungerar. (Har tyvärr inget externt tangentbord att testa med nu...)

Jag testade att starta den i felsäkert läge och a och q fungerar fortfarande inte.
Det är själva tangentbordet som det är fel på då? Är det ens lönt att laga? OM det nu är fukt i den, vad kan man göra då?

Börja med att testa att ansluta ett externt USB-tangentbord. Funkar inte a och q på det heller så är det nog rätt kört.

Men annars skulle jag försökt skruva upp datorn och kolla så att det faktiskt inte kommit in fukt eller smuts i tangentbordet och att tangentbordssladden sitter ordentligt ansluten.

Citat:
How to remove your Samsung N120 Keyboard?

Turn off the laptop if it is running. Removing the Samsung N120 keyboard while the laptop is running may cause accidents.
Remove those screws with a T-8 or Phillips screwdriver.
Turn the laptop back over and open it up. Check and see if the Samsung N120 keyboard is tucked under any plastic pieces. If so, find if those plastic pieces are screwed into anything, and unfasten them as well. If not, it probably uses clamps that can easily be removed.
Remove the plastic pieces carefully with a toothpick or plastic pick if there is any in the way.
Unscrew any screws at the top (if necessary) and remove the Samsung N120 keyboard itself from top to bottom. You'll notice that the keyboard is connected with a thin, but wide, data cable to the system board at the bottom.
Take that same pick and lift the plastic connectors that hold in this data cable in place. Carefully remove the data cable. Now the whole Samsung N120 keyboard should be free.

http://www.salebattery.co.uk/laptop-...0-keyboard.htm

Personligen skulle jag börja med att lägga datorn varmt och torrt i ett par dagar. Typ ovanpå ett element (alltså ett element med vattenburen värme - inte en elradiator som blir 80 grader varm). Funkar den ändå inte som den ska så skulle jag börja peta med en tandpetare under "q"-knappen (eftersom det är en tangent jag ändå nästan aldrig använder). I värsta fall skulle jag helt enkelt sprätta loss den och kolla hur det ser ut där under. Förmodligen hittar du ett gummi-membran och när du ser det så kan du ganska lätt avgöra statusen på resten av tangentbordet också.

Men kolla först så att du inte har garanti kvar!
Citera
2019-09-06, 04:57
Medlem
Din bärbara batterilivslängd fungerar inte, det rekommenderas att du byter ut ett nytt batteri. Du kan hänvisa till den här webbplatsen: http://www.all-laptopbattery.com
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in