2004-12-07, 21:30
Medlem
Jag sitter här och läser bland trådarna hur mkt man tappar efter vissa kurer osv. men enligt vad jag har lärt mig så har kroppen ett eget muskelminne. om tex en kille/tjej som har tränat upp sig till en viss mängd muskelmassa och styrka under ett par år plötsligt slutar träna ett bra tag.
När man sedan börjar träna igen så går ökningarna bra mkt snabbare upp till den max nivå där man låg innan avbrottet. Borde inte samma sak gälla efter kur när man fått tillbaks sin egna teso produktion igen?
Citera
2004-12-07, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dämez
Jag sitter här och läser bland trådarna hur mkt man tappar efter vissa kurer osv. men enligt vad jag har lärt mig så har kroppen ett eget muskelminne. om tex en kille/tjej som har tränat upp sig till en viss mängd muskelmassa och styrka under ett par år plötsligt slutar träna ett bra tag.
När man sedan börjar träna igen så går ökningarna bra mkt snabbare upp till den max nivå där man låg innan avbrottet. Borde inte samma sak gälla efter kur när man fått tillbaks sin egna teso produktion igen?

Beror på. Muskelminnet fungerar inte riktigt på samma sätt.
Sedan om du kollar på riktigt grova killar så är de tvungna att kura året om för att behålla massan.

En del av "massan" och styrkan under kur beror även på den mängd vätska man lägger på sig.
Citera
2004-12-07, 21:47
Medlem
Jo självklart får man bortse ifrån viktökningen/styrkeökningen som delvis består av vattenansamling. men det här med att riktiga byggare måste trycka teso nästan jämt för att behålla sin muskelmassa beror väl på att deras testo produktion är så pass nertryck kanske tom helt obefintlig.
Citera
2004-12-07, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dämez

Bra fråga! Jag har själv tänkt i samma banor som du!
Jag tror man kan säga att muskelminnet kommer att fungera delvis men inte helt och hållet, killen/tjejen kommer att ha höjt sin utgångsnivå men inte nödvändigtvis till den nivå man hamnat på efter kur och efter vätskeretentionen mm lagt sig.
detta baserar jag enbart på vad jag sett på kompisar som kurat och sedan ballat ur.
Min fabror vägde 120 kg för 15 år sedan efter några kurer, sen slutade han träna och satsade på andra saker och gick ned till 95 kg. Han började träna för ett år sedan och nu väger han 110. En sådan ökning på ett år kan bara bero på muskelminne.
Citera
2004-12-07, 23:01
Bannlyst
15 kilo på ett år är väll ingen omöjlighet!
äter rätt, sköter träning och sömn så skall detta inte vara omöjligt!
Samt ett högt proteinintag!
MVH J
Citera
2004-12-07, 23:05
Medlem
utan ass? tror inte det.
Citera
2004-12-07, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hemoglobin
MVH J

15 kg muskler på ett år är HELT OMÖJLIGT utan aas eller muskelminne.
särskilt när man är 40 år gammal.
läs på lite grabben
Citera
2004-12-08, 00:02
Medlem
mikkkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemoglobin
MVH J

Visst kan du gå upp 15kg på 1 år men då är nog 70% av detta fett. Vet själv för jag gick upp ca 10kg på 2 månader och då lovar jag dig att jag såg ut som en michelin gubbe
Citera
2004-12-09, 00:41
Medlem
Fan man skulle varit ett 130kg muskelberg i sitt förra liv så att man bara hade kunnat glida på sitt muskelminne nu
Citera
2004-12-09, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrWalker
15 kg muskler på ett år är HELT OMÖJLIGT utan aas eller muskelminne.
särskilt när man är 40 år gammal.
läs på lite grabben

Jo men var stod det att det var rena muskler, såg inte det i alla fall!
15 kilo med vatten,fett samt en del skelettmuskler är ju inget speciellt!
MVH J
Citera
2004-12-09, 14:46
Bannlyst
hans ökning består till större delen av muskler och vätskeretention i muskler och leder, han har rutor nu, för ett år sedan hade han feet mage.
Citera
2004-12-09, 18:49
Medlem
15kg muskel massa utan ass på ett år är nog inte så mkt muskelmassa..
nog svårt att få ur 15kg ren muskelmassa med ass åxå om man ska vara petig så är det nog lite mer än bara muskel massa man samlar på sig om man tränar med ass el inte..

du kan gå upp 30kg på ett år åxå om du äter wienerbröd varje dag åxå
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in