Citat:
Ursprungligen postat av Dämez
Jag sitter här och läser bland trådarna hur mkt man tappar efter vissa kurer osv. men enligt vad jag har lärt mig så har kroppen ett eget muskelminne. om tex en kille/tjej som har tränat upp sig till en viss mängd muskelmassa och styrka under ett par år plötsligt slutar träna ett bra tag.
När man sedan börjar träna igen så går ökningarna bra mkt snabbare upp till den max nivå där man låg innan avbrottet. Borde inte samma sak gälla efter kur när man fått tillbaks sin egna teso produktion igen?
Bra fråga! Jag har själv tänkt i samma banor som du!
Jag tror man kan säga att muskelminnet kommer att fungera delvis men inte helt och hållet, killen/tjejen kommer att ha höjt sin utgångsnivå men inte nödvändigtvis till den nivå man hamnat på efter kur och efter vätskeretentionen mm lagt sig.
detta baserar jag enbart på vad jag sett på kompisar som kurat och sedan ballat ur.
Min fabror vägde 120 kg för 15 år sedan efter några kurer, sen slutade han träna och satsade på andra saker och gick ned till 95 kg. Han började träna för ett år sedan och nu väger han 110. En sådan ökning på ett år kan bara bero på muskelminne.