2011-09-22, 15:49
Medlem
Hej!

Jag beräknade att tjäna ca 25,000 kr detta år, tyvärr så har jag nått den gränsen (90 kr under) nu
och jag har många arbetsdagar kvar..

Så kan jag höja "jämknings taket" eller vad ska jag göra?
Kommer jag behöva betala de resterande skatten som jag jämkade under hela året för att sedan få tillbaka de nästa år eller hur fungerar det?
Citera
2011-09-22, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsFunnyInAway
Hej!

Jag beräknade att tjäna ca 25,000 kr detta år, tyvärr så har jag nått den gränsen (90 kr under) nu
och jag har många arbetsdagar kvar..

Så kan jag höja "jämknings taket" eller vad ska jag göra?
Kommer jag behöva betala de resterande skatten som jag jämkade under hela året för att sedan få tillbaka de nästa år eller hur fungerar det?

fråga dom som vet, skatteverket!
det det gör är väl att fixa ett nytt jämkningsbeslut till dig där du får ange hur mycket du kommer tjäna under året åsså räknar dom ut en %-sats på dig som kommer framgå på beslutet.
Citera
2011-09-22, 18:53
Medlem
Skicka in en nya ansökan om jämkning till skatteverket med de nya uppdaterade uppgifterna. De kommer utifrån de fatta ett nytt beslut om jämkning och utifrån dina uppgifter se till att du betalar in rätt skatt under året. Uppdaterar du inte dina uppgifter uppmärksammas det i samband med nästa års deklaration och så får du ett fint inbetalningskort på posten.
Citera
2011-09-22, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheCake
Skicka in en nya ansökan om jämkning till skatteverket med de nya uppdaterade uppgifterna. De kommer utifrån de fatta ett nytt beslut om jämkning och utifrån dina uppgifter se till att du betalar in rätt skatt under året. Uppdaterar du inte dina uppgifter uppmärksammas det i samband med nästa års deklaration och så får du ett fint inbetalningskort på posten.

Precis!
Jag får jämka årligen, detta eftersom att jag har bolån med 3-mån ränta som ju ändras. Och dessutom har jag bundit en del av lånen.

Men det är inga problem, att man dessutom kan göra det elektroniskt förenklar mycket!
Citera
2011-09-23, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaux
fråga dom som vet, skatteverket!
det det gör är väl att fixa ett nytt jämkningsbeslut till dig där du får ange hur mycket du kommer tjäna under året åsså räknar dom ut en %-sats på dig som kommer framgå på beslutet.

Du kan tjäna dubbelt så mycket med samma %-sats i skatt. Ansöker du om ny jämkning och anger att du kommer att tjäna 50000 kr så kommer beslutet ändå att visa att du ska betala drygt 7% i skatt. Så du behöver egentligen inte göra någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in