• 1
  • 2
2011-09-24, 23:26
Medlem
LGM-30Gs avatar
Wow, jag trodde nästan jag var ensam om att gå omkring och grubbla över det här. Det har tagit upp väldigt mycket av min tankekraft och fantasi senaste året eller så och även givit svårt att sova. För vilken tanke - en ensam person i en rymdkapsel som är kvar däruppe. Så otroligt kusligt och samtidigt otroligt fascinerande!

Tack för länkarna! Har tidigare bara läst wikipediasidan.

Fy fan, tänk er, att sitta där i sin kapsel och kanske veta att man kom ut för snabbt för att hamna i omloppsbana och bara fortsätter ut i rymden, helt ensam och väl vetande att klockan tickar tills dess att man dör och ingen annan än de i kontrollrummet kommer veta vad som hänt.
Citera
2011-09-25, 13:39
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Säger ni emot om jag påstår att världshistorien sett helt annorlunda ut om Nedelnkatastrofen aldrig inträffat?
Visst strök det med ett väldigt gäng rakettekniker i katastrofen. Jag tror ändå inte att många av dem var så oersättliga att det spelade någon större roll för utvecklingen av rysk rymdteknik. Största historiska genomslaget hade väl varit om ryssarna slagit amerikanarna i månkapplöpningen och här kan man tänka sig en möjlig vändning i o m katastrofen. Mikhail Yangel som överlevde katastrofen var innan dess sugen på att sno Korolevs jobb som ledande hjärna i rymdprogrammet. Efter katastrofen beordrades han att fokusera just på den olycksaliga raketmodellen och fick inte chansen att ta över Korolevs jobb.

Korolev var inte så intresserad av att landa folk på månen. När han väl beordrades att fixa det så gick han och dog ett par år senare och ryssarnas månprogram fick en allvarlig knäck. (Inte för att de kommit så långt ändå.)

Tänkbar kedja då: Ingen katastrof, Yangel tar över som boss, ryssarna först på månen.

Kanske det, eller också inte och då spelade inte katastrofen så stor roll för världshistorien. Nog för att ryssarna gick ut starkt i början av rymdkapplöpningen men när det kom till den extrema högteknologi och enorma kassakista som krävdes för att få folk till månen så tror jag de var rätt chanslösa mot amerikanarna och hade nog inte grejat det. Inte på den tiden i alla fall.
Citera
2011-09-25, 14:08
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Nä, de där raketerna måste ställas upp och tankas ett helt dygn innan de kunde avfyras. USAF hade lätt skjutit bort dem allihop på sina startplattor. Det var hela anledningen till Kuba-krisen, att sovjet vill placera sina medeldistansmissiler där, för de hade inga militärt användbara ICBM. Och varje sovjetisk kärnvapenubåt hade hela tiden en amerikansk jaktubåt bakom sig. Sovjetiska flygplan hade kunnat nå Europa, men hade ingen chans alls att korsa Arktis eller Atlanten. Sovjet var en enda gigantisk charad. Deras "rymdprogram" var bara till för att generera rubriker, inte att verkligen förflyta nånting över himlen. Sputnik och Gagarin var hela syftet.

Nåja! Det var kanske nånting man fick ansöka om med tio års handläggningstid efter det att man fått sin tvättmaskin installerad, efter tio års väntetid för det. Sovjet var riktigt ordentligt utfattigt. Ett Afrika mitt i Eurasien. Många stora städer med byggnader som inte hade något värde. Hundra miljoner människor som inte skapade nånting av värde hela dagarna. Sovjet var ett land av fabriker som omvandlade mer värdefulla inputs till mindre värdefulla oututs. Hela nationen arbetade sig allt fattigare. Det enda av värde där kom från att de exporterade naturgas och olja till kapitalistiska ekonomier som visste hur att använda naturresurser på ett värdeskapande sätt. Det ock visst industrispionage i form av kopierade Apolloraketer, kopierade rymdfärjor och kopierade Concorde, inget av vilket flög. Utan väst så hade alla i Sovjet svultit ihjäl redan vintern 1917/1918.
Jag tror du grovt underskattar ryssarnas förmågor även om jag håller med om att de är och har varit efter på många områden. Även jänkarnas samtida ICBM tog lång tid att tanka och stod oskyddade utomhus. Det är inte sannolikt att jänkarna skulle kunna slå ut alla på marken med tanke på hur långt in i landet de stod. Det var inte lite jaktplan de hade till sitt förfogande och så dåliga var de inte heller utan de kunde motat bort ett anfall rätt effektivt. Och om ryssarna bestämt sig för att anfall först då? Då spelar det ingen roll om det tar lite tid att tanka raketerna.

Nog för att det lektes katt och råtta en hel del med atomubåtarna men att jänkarna hade häng på varenda rysk ubåt hela tiden tror jag inte på. Det får du belägga om du framhärdar. Så bra häng dessutom att man säkert slagit ut ryssen vid blotta misstanken om ett skarpt anfall? Troligen inte.

Långdistansbombaren Tu-95 flög första gången 1952 och är fortfarande i aktiv tjänst sedan 1956. Utan lufttankning kommer den 15 000 km och flög ett tag varje vecka non-stop Kolahalvön-Kuba bara för att tyka sig. De kunde alltså nå USA lika bra som B-52 kunnat nå ryssland. Ryssarna hade drygt 500 st så några hade nog penetrerat försvaret.

Någon rysk kopia av Apollo känner jag inte till. Däremot att den gamla Sojuz fortfarande flyger medan både Apollo och amerikanska rymdfärjan inte gör det. Den ryska rymdfärjan Buran må se väldigt mycket ut som den amerikanska och det förekom säkert en del otillbörligt snokande. Men tittar man nära så finns det mycket stora skillnader. Den ryska har t ex inga stora drivmotorer utan satt på en fet bärraket istället för bara en yttre bränsletank. Flög i rymden gjorde den också fast bara en gång och obemmanad. Att man inte fortsatte har mer ekonomiska än tekniska orsaker.

Tu-144 "Konkordski" flög också och t o m innan Concorde kom upp i luften. Dock blev det bara hundratalet kommersiella flygningar.
Citera
2011-09-25, 16:53
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
[Om Buran] Att man inte fortsatte har mer ekonomiska än tekniska orsaker.
Ska man vara petig så kan man säga att nu har det även tekniska orsaker eftersom det enda rymdvärdiga exemplaret blev totalförstört när taket på hangaren den stod i rasade in till följd av snö. Förbannat synd och kan väl ses som ett tecken på hur dålig ekonomin är där borta. Det rasar tak i Sverige med men på flygplanshangarer har jag inte hört talas om.
Citera
2011-09-25, 20:37
Medlem
skunkjobbs avatar
Som tillägg till mitt inlägg #14 så kan jag bre på med verkningarna på historieskrivningen det kunde fått. Om ryssarna kommit först till månen hade hela världen blivit så impad att alla skulle vilja ha kommunism och då snackar vi verkligen att historien skulle haft en annan gång.

Det var väl en rejäl överdrift men rätt många i USA såg det ungefär så allvarligt. Man använde uttryck som "red moon" för hur förnedrande det skulle vara om ryssarna vann. Det gällde inte vetenskap i första hand utan att visa vilket samhällssystem som var bäst.

Tänk vad en felaktig strömbrytare kan göra i alla fall Teknikern som vred på den ändrade kanske inte bara från "efter uppskjutning" till "före uppskjutning" (vilket fick hela skiten att explodera) utan ställde i förlängningen om den globala strömbrytaren med lägena kapitalism/kommunism.

Fast egentligen tror jag inte att fler länder skulle anammat kommunismen även om ryssarna hade vunnit månkapplöpningen.
Citera
2011-09-25, 22:26
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Som tillägg till mitt inlägg #14 så kan jag bre på med verkningarna på historieskrivningen det kunde fått. Om ryssarna kommit först till månen hade hela världen blivit så impad att alla skulle vilja ha kommunism och då snackar vi verkligen att historien skulle haft en annan gång.

Det var väl en rejäl överdrift men rätt många i USA såg det ungefär så allvarligt. Man använde uttryck som "red moon" för hur förnedrande det skulle vara om ryssarna vann. Det gällde inte vetenskap i första hand utan att visa vilket samhällssystem som var bäst.

Tänk vad en felaktig strömbrytare kan göra i alla fall Teknikern som vred på den ändrade kanske inte bara från "efter uppskjutning" till "före uppskjutning" (vilket fick hela skiten att explodera) utan ställde i förlängningen om den globala strömbrytaren med lägena kapitalism/kommunism.

Fast egentligen tror jag inte att fler länder skulle anammat kommunismen även om ryssarna hade vunnit månkapplöpningen.
Nej du kanske har rätt i att det inte skulle förändrat jättemycket. Eller...tja USA var ju vana vid att vara tvåa på bollen eller bara se sina raketer explodera efter start. Att även missa månen skulle väl inte gjort dem gladare.

Sedan kan man ju roa sig med tanken att om USA missat premiären på månen skulle de kanske satsat på att bli etta till mars.
Citera
2011-09-25, 23:14
Medlem
NocturnalLights avatar
För er som vill lyssna på vad radioamatörerna i Italien påstods fånga upp.

Nummer två listan.

http://listverse.com/2009/10/09/top-...ie-recordings/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här