2011-09-22, 10:00
Medlem
Besiktade bilen för ett tag sen. Blev ombesiktning p.g.a. handbromsen som tog dåligt. Det glömde jag totalt bort (nästan...det har väl funnits långt bak i skallen) och tiden har gått så nu har jag körförbud sen två veckor tillbaka.

Igår kväll körde jag och hämtade sonen från träningen. När jag sitter i bilen och väntar på grabben, så stannar en bil bakom mig och killen i bilen kommer fram och vill prata. Det visar sig att han är civilklädd polis. Han säger att han "slagit" på mitt registreringsnummer.

"Jävlar" säger jag som fattar vad han menar och känner mig som en idiot. Men han bara ler och säger "fixa det där" och går därifrån. Phew... Nu har jag i alla fall beställt tid hos en bilmekaniker....

Frågor:

Registreras sådana "tillsägelser" så att andra poliser kan se att jag blivit varnad?

Kunde killen se att körförbudet bara berodde på en halvtaskig handbroms och just därför tog ganska lätt på det?
Citera
2011-09-22, 10:53
Medlem
deadlycombos avatar
Dem ser att din bil ej är körduglig pga div saker just därför dem kan vara snälla ibland. Nej sådana saker registreras inte i något sorts register. För egentligen borde han göra en åtgärdan då du kör ett "olagligt" fordon. Men ibland kan poliserna skippa detta då han såg att du var en ordentlig person som skulle blir rädd av en tillsägelse och göra något åt det hela. Det blir ju en onödig procedur för polisen om han satt dit dig då han måste skriva en rapport om händelsen etc

Är lika dant som när mina polare och jag gick till krogen men öl burk i handen, Då kommer polisen fram till oss och häller ut det. Det borde kanske också anmälas då? Men dem hade inte orken att göra någon mer åtgärdan därför lät dem oss endast gå vidare..
Citera
2011-09-22, 11:12
Medlem
JoeDoughs avatar
[quote=deadlycombo]Dem ser att din bil ej är körduglig pga div saker just därför dem kan vara snälla ibland. [b] Nej sådana saker registreras inte i något sorts register

Jo, det görs det visst det (men sannolikt inte i det här fallet)

För egentligen borde han göra en åtgärdan då du kör ett "olagligt" fordon.

Det är inte olagligt att sitta i en bil med körförbud på en parkering. Olaglig är körningen till och från parkeringsplatsen.

Men ibland kan poliserna skippa detta då han såg att du var en ordentlig person som skulle blir rädd av en tillsägelse och göra något åt det hela.

Kan så vara. Kallas rapporteftergift men kan ju bara komma ifråga om ett brott begåtts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in