• 1
  • 2
2011-09-22, 09:08
Medlem
Kära FBs

För 2 månader sedan fick jag ett jobb i norge som ger bra med deg. Som prognoserna ser ut så bör jag utan några större problem kunna spara runt 250 000 svenska kronor till sommaren 2012. Då räknar jag in skatteåterbäringen, omvandling från norska till svenska kronor, och semesterersättning som jag inte kommer att nyttja (5 veckor semesterersättning per år).

Med dessa 250 000 kronor vill jag senare kunna investera och få en bra avkastning på. Nu till frågan, vilka typer av investeringar skulle nu göra? att lägga in dem på sparkonto är för noobs som har 0-koll på ekonomi, aktiemarknaden följer jag dagligen och anser inte den kommer vara stabil under kommande 3 åren, enligt farsan, som har fastigheter runt om i landet, kommer fastighetsmarknaden vara riskfylld under några års tid med. Så vad ska jag göra tycker ni?
Citera
2011-09-22, 09:13
Medlem
Pungspark..s avatar
Om du inte är en noob som har noll koll på ekonomi så vet du nog själv vad du ska göra..
Citera
2011-09-22, 09:20
Medlem
Jag hade köpt ett halvt kilo guld. Förmodligen stiger det inte i pris så fort som du vill, men det är iaf coolt att ha en tacka hemma!
Citera
2011-09-22, 09:44
Medlem
Investera i något lokalt företag ^^ Någon som kanske startar nytt företag som du känner.. Kräv 20-30% av alla aktier. Har du tur så kan du tjäna stora pengar
Citera
2011-09-22, 09:52
Medlem
allt på rött två ggr..
Citera
2011-09-22, 09:54
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tontonchoppa
Investera i något lokalt företag ^^ Någon som kanske startar nytt företag som du känner.. Kräv 20-30% av alla aktier. Har du tur så kan du tjäna stora pengar

20-30 % och alltså inte ha något inflytande alls? På så vis kan majoritetsägaren bestämma själv hur företagets vinst skall fördelas. Enda sättet att tjäna pengar då är om företagets värde ökar occh man sedan säljer aktierna till ett högre pris. Skulle avråda från detta.
Citera
2011-09-22, 10:02
Bannlyst
Börja med räntefonder och låt kapitalet växa. När världsekonomin börjar komma på fötter igen kan du börja placera i aktier eller aktiefonder.

Jag har ungefär samma mål som dig. Du kan följa mina strategier och idéer i min blogg: http://hurjagblirrik.blogspot.com/
Citera
2011-09-22, 10:31
Medlem
Core.s avatar
Först allt på rött, sen allt på svart.
Citera
2011-09-22, 10:32
Medlem
Markiemarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lol9000
att lägga in dem på sparkonto är för noobs som har 0-koll på ekonomi

Att du kommer här och frågar om råd visar ju att du inte verkar ha stenkoll heller.
Citera
2011-09-22, 10:57
Medlem
Mixans avatar
guld!
Citera
2011-09-22, 11:01
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lol9000
Med dessa 250 000 kronor vill jag senare kunna investera och få en bra avkastning på. Nu till frågan, vilka typer av investeringar skulle nu göra? att lägga in dem på sparkonto är för noobs som har 0-koll på ekonomi, aktiemarknaden följer jag dagligen och anser inte den kommer vara stabil under kommande 3 åren, enligt farsan, som har fastigheter runt om i landet, kommer fastighetsmarknaden vara riskfylld under några års tid med. Så vad ska jag göra tycker ni?

Vänta nu. Aktiemarknaden är ostabil. Fastigheter är inte att förlita sig på. Men, man är fortfarande "noob" och har "0-koll på ekonomi" om man lägger pengarna på ett sparkonto med garanterad avkastning?

Känns ju annars som om du är rätt färsk, eller vad grundar du ditt påstående om att aktiemarknaden kommer vara ostabil tre år framöver, på? Jag tror du har läst lite för mycket på DI.se.
Citera
2011-09-22, 11:35
Du låter för desperat för att göra ta genomtänkta beslut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in