2011-09-22, 02:44
Medlem
BenedictArnolds avatar
Tjo.

Ifall man är inomhus och tappar nåt på golvet, är det accepterat att säga att man tappa nåt på "backen"?
Citera
2011-09-22, 02:45
Medlem
Piskpluttens avatar
Rent teoretiskt och praktiskt så är det ju inte "backen" du tappar saken på, utan på golvet.
Senast redigerad av Piskplutten 2011-09-22 kl. 02:48.
Citera
Medlem
Gubbligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenedictArnold
Tjo.

Ifall man är inomhus och tappar nåt på golvet, är det accepterat att säga att man tappa nåt på "backen"?

Man säger att man tappa nått i golvet! inte backen
Citera
Medlem
Somalia22s avatar
Jag skulle säga att det är helt fel eftersom de hör till vanligt folkvett att man vet skillnaden på golv och backe! nu har jag sagt mitt.

Edit: Måste bara fråga började allt med ett enda popcorn?
Citera
2011-09-22, 02:47
Medlem
Gubbligans avatar
Citat:
Tjo.

En fråga har du ett lutande hus isåfall skulle man ju kunna ha en backe i huset ! då accepterar jag att du säger att du tappa nått i backen !
Citera
2011-09-22, 02:50
Medlem
Piskpluttens avatar
TS kanske bor i ett växthus
Citera
2011-09-22, 02:58
Medlem
Eller råkade ha en gammal ölback under sig.
Senast redigerad av choclate 2011-09-22 kl. 03:01.
Citera
2011-09-22, 06:11
Medlem
tempeZZts avatar
Sluta odla potatis i trossbotten, hörru...
Citera
2011-09-22, 08:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Tjo.

Det är fullt acceptabelt eftersom en av betydelserna för "backen" är, citerat från SAOB:

Citat:
...det lägst belägna planet, i sht ss. slutmålet l. gränsen för fallande l. nedåtgående rörelse.

Det "lägst belägna planet" finns i alla sammanhang både inom- och utomhus.
Citera
2011-09-22, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piskplutten
Rent teoretiskt och praktiskt så är det ju inte "backen" du tappar saken på, utan på golvet.
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbligan
En fråga har du ett lutande hus isåfall skulle man ju kunna ha en backe i huset ! då accepterar jag att du säger att du tappa nått i backen !
Ni har aldrig slagits av tanken att ord kan ha flera betydelser? Eller hört uttryck som exempelvis på bar backe där det är helt uppenbart att det inte nödvändigtvis är en sluttning?
Citera
2011-09-22, 12:37
Medlem
tempeZZts avatar
"Personen med koncentrationssvårigheter och nedsatt motorik snubblade och damp i backen."
Citera
2011-09-22, 13:11
Medlem
Fickludds avatar
I Road Wars och dess amerikanska motsvarigheter hör man ibland poliser skrikande uppmana: On the floor, trots att de är utomhus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in