• 1
  • 2
2011-09-21, 23:05
Medlem
Nu r det s att jag ska hoppa av min linje (gr p gymnasiet) och ifrn det fr jag ju underhll p ca 1400 :- i mnaden och sen studiebedrag p 1050 :-.
Nr jag hoppar av kommer jag ha noll i inkomst.
Kan jag ska till Soc fast att jag bor hemma och hur mycket kommer jag d f i mnaden?
Eller kan man ska ngot annat bidrag osv?

Nej, ska inte g p arbetsfrmedlingen fr 1000 kronor i mnaden och sen slava p praktik.
Citera
2011-09-21, 23:09
Medlem
GlansigPeruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NicolasCage
Nu r det s att jag ska hoppa av min linje (gr p gymnasiet) och ifrn det fr jag ju underhll p ca 1400 :- i mnaden och sen studiebedrag p 1050 :-.
Kan jag ska till Soc fast att jag bor hemma och hur mycket kommer jag d f i mnaden?

Nej, ska inte g p arbetsfrmedlingen fr 1000 kronor i mnaden och sen slava p praktik.

Hur gammal r du?
Citera
2011-09-21, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlansigPeruk
Hur gammal r du?

18
Citera
2011-09-21, 23:14
Medlem
Luriosans avatar
Om du r 18 tar du vl snart studenten? (om du inte gtt om ngot r vill sga)
Vad r det egentligen som gr att du vill hoppa av?
Citera
2011-09-21, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luriosan
Om du r 18 tar du vl snart studenten? (om du inte gtt om ngot r vill sga)
Vad r det egentligen som gr att du vill hoppa av?

Har gtt om. r fr skoltrtt. Tips p bidrag?
Citera
2011-09-21, 23:20
Medlem
Jag vet att du inte vill vara inskriven p Arbetsfrmedlingen och "slava". Men om du vill ha socialbidrag, s mste du st till arbetsmarknadens frfogande. Vilket bland annat innebr att du sker jobb och r inskriven p just Arbetsfrmedlingen. Ngot annat bidrag kan jag inte tnka mig att du r berttigad i och med att du bor hemma, r frisk och skoltrtt.
Citera
2011-09-21, 23:21
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:

Du har allts som ml att hoppa av skolan fr att leva p andras bekostnad? Vad sgs om att antingen lsa klart och ska jobb, eller hoppa av och ska jobb. Du kan inte ha som ml att brja g p bidrag nr du r 18 r fr helvete.
Citera
2011-09-21, 23:22
Medlem
Luriosans avatar
Citat:
Vilken linje gr du? Hur mnga r har du gtt om?
Hoppa av gymnasiet stnger mnga drrar och det kan bli svrt att f jobb sen. Bit ihop och ta tag i plugget istllet fr att leva p bidrag
Citera
2011-09-21, 23:23
Medlem
Citat:

har du jobbat frut? Alfa-kassa. (ungefr som a-kassa) fast mindre pengar och mindre krav p att f utbetalt.
Bostadsbidrag
Ungdomsgarantin p arbetsfrmedlingen. Ca 3000:- i mnaden.
Socialbidrag

Du kommer f g praktik genom soc ocks. Dom krver att du sker jobb och r aktiv p arbetsfrmedlingen.
Men det r i stort stt det som finns.
Citera
2011-09-21, 23:23
Medlem
rotten_88s avatar
P sin hjd kan du vl f 1050, men det krver att du gr p mten och annat p AF.
Citera
2011-09-21, 23:26
Medlem
Luriosans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
Du har allts som ml att hoppa av skolan fr att leva p andras bekostnad? Vad sgs om att antingen lsa klart och ska jobb, eller hoppa av och ska jobb. Du kan inte ha som ml att brja g p bidrag nr du r 18 r fr helvete.
Dr sa du sanningens ord! Det lter helt skadat att vilja leva p bidrag nr man bara r 18 r gammal, hur ska resten utav TS liv se ut egentligen?
Citera
2011-09-21, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkrid
har du jobbat frut? Alfa-kassa. (ungefr som a-kassa) fast mindre pengar och mindre krav p att f utbetalt.
Bostadsbidrag
Ungdomsgarantin p arbetsfrmedlingen. Ca 3000:- i mnaden.
Socialbidrag

Du kommer f g praktik genom soc ocks. Dom krver att du sker jobb och r aktiv p arbetsfrmedlingen.
Men det r i stort stt det som finns.

TS kommer inte f 3000 kr frn Arbetsfrmedlingen. En 18ring utan slutbetyg som r inskriven i Ungdomsgarantin fr 960 kr per mnad.

Tror knappast att TS r berttigad till bostadsbidrag d personen bor hemma, men fr all del jag kan ha fel. Skulle vl vara om h*n rknas som inneboende, men d mste denna ha ett hyreskontrakt, vilket h*n fr skriva tillsammans med frldrarna. Om TS inte betalar hyra p riktigt (som en inneboende) s blir det bidragsfusk. Bor de i hus, s r det nog krt.
Senast redigerad av Baltimora 2011-09-21 kl. 23:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in