• 1
  • 2
2011-09-21, 23:05
Medlem
Nu är det så att jag ska hoppa av min linje (går på gymnasiet) och ifrån det får jag ju underhåll på ca 1400 :- i månaden och sen studiebedrag på 1050 :-.
När jag hoppar av kommer jag ha noll i inkomst.
Kan jag söka till Soc fast att jag bor hemma och hur mycket kommer jag då få i månaden?
Eller kan man söka något annat bidrag osv?

Nej, ska inte gå på arbetsförmedlingen för 1000 kronor i månaden och sen slava på praktik.
Citera
2011-09-21, 23:09
Medlem
GlansigPeruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NicolasCage
Nu är det så att jag ska hoppa av min linje (går på gymnasiet) och ifrån det får jag ju underhåll på ca 1400 :- i månaden och sen studiebedrag på 1050 :-.
Kan jag söka till Soc fast att jag bor hemma och hur mycket kommer jag då få i månaden?

Nej, ska inte gå på arbetsförmedlingen för 1000 kronor i månaden och sen slava på praktik.

Hur gammal är du?
Citera
2011-09-21, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlansigPeruk
Hur gammal är du?

18
Citera
2011-09-21, 23:14
Medlem
Luriosans avatar
Om du är 18 tar du väl snart studenten? (om du inte gått om något år vill säga)
Vad är det egentligen som gör att du vill hoppa av?
Citera
2011-09-21, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luriosan
Om du är 18 tar du väl snart studenten? (om du inte gått om något år vill säga)
Vad är det egentligen som gör att du vill hoppa av?

Har gått om. Är för skoltrött. Tips på bidrag?
Citera
2011-09-21, 23:20
Medlem
Jag vet att du inte vill vara inskriven på Arbetsförmedlingen och "slava". Men om du vill ha socialbidrag, så måste du stå till arbetsmarknadens förfogande. Vilket bland annat innebär att du söker jobb och är inskriven på just Arbetsförmedlingen. Något annat bidrag kan jag inte tänka mig att du är berättigad i och med att du bor hemma, är frisk och skoltrött.
Citera
2011-09-21, 23:21
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:

Du har alltså som mål att hoppa av skolan för att leva på andras bekostnad? Vad sägs om att antingen läsa klart och söka jobb, eller hoppa av och söka jobb. Du kan inte ha som mål att börja gå på bidrag när du är 18 år för helvete.
Citera
2011-09-21, 23:22
Medlem
Luriosans avatar
Citat:
Vilken linje går du? Hur många år har du gått om?
Hoppa av gymnasiet stänger många dörrar och det kan bli svårt att få jobb sen. Bit ihop och ta tag i plugget istället för att leva på bidrag
Citera
2011-09-21, 23:23
Medlem
Citat:

har du jobbat förut? Alfa-kassa. (ungefär som a-kassa) fast mindre pengar och mindre krav på att få utbetalt.
Bostadsbidrag
Ungdomsgarantin på arbetsförmedlingen. Ca 3000:- i månaden.
Socialbidrag

Du kommer få gå praktik genom soc också. Dom kräver att du söker jobb och är aktiv på arbetsförmedlingen.
Men det är i stort sätt det som finns.
Citera
2011-09-21, 23:23
Medlem
rotten_88s avatar
På sin höjd kan du väl få 1050, men det kräver att du går på möten och annat på AF.
Citera
2011-09-21, 23:26
Medlem
Luriosans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
Du har alltså som mål att hoppa av skolan för att leva på andras bekostnad? Vad sägs om att antingen läsa klart och söka jobb, eller hoppa av och söka jobb. Du kan inte ha som mål att börja gå på bidrag när du är 18 år för helvete.
Där sa du sanningens ord! Det låter helt skadat att vilja leva på bidrag när man bara är 18 år gammal, hur ska resten utav TS liv se ut egentligen?
Citera
2011-09-21, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkrid
har du jobbat förut? Alfa-kassa. (ungefär som a-kassa) fast mindre pengar och mindre krav på att få utbetalt.
Bostadsbidrag
Ungdomsgarantin på arbetsförmedlingen. Ca 3000:- i månaden.
Socialbidrag

Du kommer få gå praktik genom soc också. Dom kräver att du söker jobb och är aktiv på arbetsförmedlingen.
Men det är i stort sätt det som finns.

TS kommer inte få 3000 kr från Arbetsförmedlingen. En 18åring utan slutbetyg som är inskriven i Ungdomsgarantin får 960 kr per månad.

Tror knappast att TS är berättigad till bostadsbidrag då personen bor hemma, men för all del jag kan ha fel. Skulle väl vara om h*n räknas som inneboende, men då måste denna ha ett hyreskontrakt, vilket h*n får skriva tillsammans med föräldrarna. Om TS inte betalar hyra på riktigt (som en inneboende) så blir det bidragsfusk. Bor de i hus, så är det nog kört.
Senast redigerad av Baltimora 2011-09-21 kl. 23:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in