• 1
  • 2
2011-09-21, 19:21
Medlem
duffmckagans avatar
Vill inte framstå som något pucko som inte kan söka då jag vet att det finns gamla trådar som har med det här att göra, men vill ha mer och dessutom fräschare info. Hoppas ni har översikt med detta!

Jag ska arrangera en pokerturnering (texas) på 14 personer delat på två bord hemma hos mig, insatsen är på 400kr och deltagarna har blandad kunskap om texas hold'em.
Vi hade tänkt att börja runt 17-tiden en lördag och jag hoppas på lite hjälp av er som verkligen kan det här.
  • Hur mycket chips bör vi starta med?
  • Vilka blinds bör vi börja med samt hur ofta borde vi höja blindsen? (för att inte behöva avsluta turneringen 08.00 dagen efter)
  • Hur många ska vi vara kvar när vi går ner på ett bord?
  • Tips på klädsel? (för nöjes skull)
  • Borde vi tänka på andra regler?
Kom gärna med tips! Endast seriösa svar
Citera
2011-09-21, 19:33
Medlem
Semestas avatar
Startchips får du avgöra själv men sätt cirka 2000 värde i chips.
Börja blinds med 10/20, höj varje halvtimme med det dubbla.
Brukar vara ca åtta runt ett och samma bord, förflyttningar beroende på markvärde kan skes.
Klädsel är antingen casual (gärna skjorta) eller fullt ut. Inget sunk i mjukisbyxor bara.
Regler får ni göra upp själva innan.
Citera
2011-09-21, 19:37
Medlem
duffmckagans avatar
Okej. Hur borde vi dela upp chipsen? Färgvis/värdet då förstås, eller det kanske inte spelar någon roll?
Tack för svaret!
Citera
2011-09-21, 19:39
Medlem
Semestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duffmckagan
Okej. Hur borde vi dela upp chipsen? Färgvis/värdet då förstås, eller det kanske inte spelar någon roll?
Tack för svaret!

Ptjaa... de marker som det finns flest av har minst värde, färgen spelar ingen större roll om det är en kul turnering hemma.
Citera
2011-09-21, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semesta
Startchips får du avgöra själv men sätt cirka 2000 värde i chips.
Börja blinds med 10/20, höj varje halvtimme med det dubbla.
Brukar vara ca åtta runt ett och samma bord, förflyttningar beroende på markvärde kan skes.
Klädsel är antingen casual (gärna skjorta) eller fullt ut. Inget sunk i mjukisbyxor bara.
Regler får ni göra upp själva innan.

Vad snackar du om? I en turnering, iaf en seriös sådan, början man med mer än 100bb, blinds borde höjas 30mins melanrum, kläder, finns ingen "poker dress code" som ovanstående säger, titta nu, det gäller att ha BEKVÄMA kläder när du spelar poker, då du kan sitta lätt än 8-10 timmar och spela en turnering live, per dag. Så ja, börja med en sisådär 200BB, flera BB genererar roligare spela som är med "skills" baserat än om ni blir shortstacked fort.

Om ni vill ha en kort turnering, ha färre BB, då är den inte like skicklighets baserad, eller en med mer BB, då är det mera skicklighets baserad. Hoppas du förstår vad jag skriver, är sinnesjukt trött för tillfället.

FÖrlåt för all stavning <--- Dyslexi.
Citera
2011-09-21, 19:44
Medlem
Semestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MongoTroll
Vad snackar du om? I en turnering, iaf en seriös sådan, början man med mer än 100bb, blinds borde höjas 30mins melanrum, kläder, finns ingen "poker dress code" som ovanstående säger, titta nu, det gäller att ha BEKVÄMA kläder när du spelar poker, då du kan sitta lätt än 8-10 timmar och spela en turnering live, per dag. Så ja, börja med en sisådär 200BB, flera BB genererar roligare spela som är med "skills" baserat än om ni blir shortstacked fort.

Om ni vill ha en kort turnering, ha färre BB, då är den inte like skicklighets baserad, eller en med mer BB, då är det mera skicklighets baserad. Hoppas du förstår vad jag skriver, är sinnesjukt trött för tillfället.

FÖrlåt för all stavning <--- Dyslexi.

Men det är ingen miljon i potten, bara ett par grabbar som vill ha kul och spela poker. Jag förenklade det hela och du verkar mot all kritik kunna poker bättre än mig. Dress coden var för skojs skull och de ville inte sitta så många timmar. Gjorde bara upp simpla riktlinjer de kan följa och twista men om de vill ta det ett steg längre i allvaret så kan dom lyssna på dig.
Citera
2011-09-21, 19:44
Bannlyst
För ett roligare spel föredrar jag superstacks med 300bb i startmarker som höjs var 20e minut men det beror på också hur länge ni hade tänkt att spela.
Citera
2011-09-23, 16:02
Medlem
duffmckagans avatar
Tack för alla svar!
Citera
2011-09-23, 18:24
Medlem
Snowsmiles avatar
Vill ni sitta lite längre så kolla strukturen i Långlördag, på svs, vill ni ha lite kortare ta strukturen från djupen kl 21:00.

Vill ni ha ytterligare längre tar ni den från supersöndag.

MEEEEN dubbla blinds tiderna, 20min är det minsta, 30 min eller längre att föredra.

Kläder= lika med sköna, men undvik urtvättade ock äckliga mjukiskläder, lite stil höjer
glädjen lite.

Börja på två bord och ha 7 pers på varje. se sen till att ballansera bordet så att det altid är lika många på varje.

Sen kan man lägga till en "twist" om man känner för det, alla som åker har rätt att köpa in sig igen en gång för halva bi (200:-) ett, och få en startstack som den som har minst.

Om ni inte har speciella dealers, så kan man göra så att den som åker först får "deala", när nästa åker så tar denne man över etc...
Citera
2011-09-24, 00:16
Medlem
Lika bra att börja med ordentlig struktur från början som används på de flesta live turneringar

25/50
50/100
75/150
100/200
150/300
osv.

10.000 eller mer i startstack är att rekommendera för bra och trevligt spel. 20 minuter eller mer för varje blindhöjning.
Citera
2013-04-26, 14:37
Medlem
DerplockHolmess avatar
Tjena, testar tråden trots ett par år gammal.

Jag arrangerar ett litet texas hold'em-lir till imorgon kväll med 7 polare och har lite frågor angående upplägg och mörkerstruktur. Vi är alltså 7 spelare och kommer förmodligen ha en starting stack på ungefär 1500 chips. Vår önskan är att spelet varar i kanske 5-6 timmar åtminstone och med det sagt undrar jag om ni har några tips på hur vi bör lägga upp mörkerstrukturen?

Obs, turnering (sit 'n' go och inte cashgame)

Tack på förhand!
Citera
2013-04-26, 17:37
Moderator
easy_dans avatar
Har markerna valör på förhand eller bara färger?

Vårt homegame ser ut såhär

5K startmarker, rebuy om man bustar under första 3 perioderna.

50/100
100/200
150/300

200/400
300/600
400/800

600/1200
800/1600
1000/2000
1500/3000
2000/4000

Kör 30 minuter varje period, 20 minuter paus i mellanrummen så har du drygt 6 timmar turnering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in