2011-09-21, 16:45
Medlem
Jag har suttit och gjort ett ölspel från och till i två dagar nu (ja, jag är arbetslös och väldigt uttråkad). Nu har jag stirrat mig blint på allting och jag skulle behöva lite tips!

Här får ni en bild på halva spelplanen, dvs den andra halvan men också den halvan som nästan är färdig. Jag behöver tips till rutor på den andra halvan och även idéer till uppdrag och chans-korten.

http://i218.photobucket.com/albums/c...robajsssss.jpg

Tack på förhand!

Jag vet att jag inte har något liv, no need att påpeka det
Citera
2011-09-21, 16:59
Medlem
FetDudes avatar
Fan såg asgrymt ut!!! ibland lite oklart med vikken som var en ruta o inte för att vara kritisk

Men annars tips till chanskort kan man juh ta typ från andra ölspel typ vattenfall eller att alla tjejer/killar dricker eller att man ska berätta en saga(första säger: det, andra säger: det var, tredje: det var en gång osv) man får inte tveka med andra ord ska flyta på fint + man ska komma ihåg hela sagan ^^

keep on the good work!
Citera
2011-09-21, 17:22
Medlem
Du skulle kunna lägga in någonting som, 7ans tabell-, kategori-, och regelrutor.

7ans Tabell: spelare 1 börjar säga 1 nästa säger 2 osv, den som säger en siffra i 7ans tabell 7, 14 ,21 osv får dricka eller den som säger en siffra med 7 i sig, 17, 27, 70.

Kategori: en kategori väljs av spelaren som hamnar på rutan, ex ciggmärke eller ölmärken var och en säger ett märke tills någon inte kommer på ett ytterligare svar och får dricka.

Regel: spelaren som hamnar på rutan bestämmer en vettig regel som alla måste följa, ex slå handen i bordet innan du dricker eller drick med vänster hand. bryter man regeln så blir det fler klunkar.

Dessa skulle även kunna göras om till uppdrag- och chanskort.

Lägg gärna upp bilder med framsteg, ser riktigt nice ut!
Citera
2011-09-22, 13:24
Medlem
elimicmats avatar
Helt rätt TS. Ölspel man gör själv blir fan så mycket roligare. Garanterat.

Jag och en polare gjorde ett själv för 10-15 år sedan, och blev klart nöjda. Vi hade dock en "traditionell" spelplan med den, för ölspelet, obligatoriska genvägen (helvetet på din plan).

Hade bl.a. utsatt "Moes tavern", "Kapten Borr"-rutan, Reklam rutan (härma en ölreklam) etc etc...

Sen gjorde vi runt 50 chanskort som min polare lyckades få laminerade. (Ölspel kan ju bli ganska slabbigt annars). Bl.a "dödens kort" som gjorde man byta ut all öl mot vatten tills man slog en sexa
Citera
2011-09-22, 16:05
Medlem
Tack för bra tips och idéer!

Jag har en genväg på den första halva av spelet, och jag har redan ordnat med att få allt alminerat för att kanske kunna använda det fler än en gång ;> Måste nog göra ett öl mot vatten-kort! Dock är mina vänner rätt torra så jag måste begränsa det på något sätt :>
Citera
2011-09-22, 18:12
Medlem
elimicmats avatar
Sätt så dom får dricka dubbelt med öl då...

Nu vet jag att spelet bara är ploj så du behöver ju inte tänka så mycket på det jag skriver, men tänk efter så vissa saker inte "kör in i varandra".

T.ex på vårt spel hände följande:

1) Jag fick ett kort att inte få lov att prata på ett helt varv, och fick sen ett kort att berätta en rolig historia. Men med lite gäster med gester gick det också och blev ganska kul.

2) Ett annat kort gjorde att någon fick nynna/vissla/sjunga "Imse vimse spindel" under viss tid (tror det var tills nästa gång eller nåt) medan nästa sen fick härma grannen till vänster, vilket gjorde det blev ett jävla liv i lägenheten

Men viktigast av allt och förlåt mina stora bokstäver:

SE FÖR 17 TILL ATT DET BARA FÅS GÅ PÅ DASS PÅ VISSA RUTOR ELLER S.K. PISSEKORT. Det är det som är utmaningen med ölspelet. När man är så jävla nödig att det gurglar i munnen då är det spänning på hög nivå......
Citera
2011-09-22, 20:04
Medlem
Jinglebear-Cherrys avatar
Ser riktigt schysst ut ju! En grej jag tänkte på är att det kändes lite enformigt, ett flertal rutor som i princip var "Alla dricker tre klunkar!". Tror att det skulle bli roligare om det varierades lite, du kan ju istället ta "Alla högerhänta tar x klunkar!", eller "Alla mörkhåriga tar x klunkar!". Jävligt tråkiga exempel, men jag tror du förstår vad jag menar.

Sen skulle det vara roligt med en längre bana, men förstår om det är jobbigt! Fan, blev riktigt taggad på att göra en egen.

Posta gärna regler osv. när du är klar!
Citera
2011-09-23, 11:32
Medlem
Nu har jag kommit till skriva ut och laminerings-fasen! Av många års erfarenhet så vet jag att rök och kisspaus-kortens medverkan är ett måste.. Eftersom att vi ofta är mestadels brudar på våra förfester så blir det väldigt mycket sådant innan allt är över. OCH DOM SKA JÄVLART TYGLAS. Höhö.

Här kommer första och andra delen av spelplanen:

http://i218.photobucket.com/albums/c...lspel1klar.jpg

http://i218.photobucket.com/albums/c...lspel2klar.jpg

Och här är korten jag har gjort. Med lite fix och trix och vända papper i skrivaren så har jag lyckats få en logga på framsidan och instruktioner på baksidan:

http://i218.photobucket.com/albums/c...s/kortklar.jpg

Jinglebear: Fan att jag inte tänkte på att man kunde göra så med alla "drick x klunkar"-rutor! Får ta med det om jag gör om någon ruta till nästa gång! Ska inviga spelet ikväll så jag har lite småbråttom just nu ;>

Kan tillägga att det kan vara svårt att få tag i en lamineringsmaskin om man inte har århundradets prylbög till fader som kan hitta en i sina gömmor
Citera
2011-09-23, 11:41
Medlem
Här är alla uppdrag jag har kommit på hittils, självklart kan man göra allting väldigt mycket elakare, men vi ska ha en lugn och hyffsat sansad kväll ikväll så jag nöjer mig med lite vanilj uppdrag ;>

Skäll som en hund varje gång någon slår tärningen.
Gäller en omgång.
Obs! Detta kort är hemligt! Visa det inte för någon!

Drick 4 klunkar medan någon sitter på din rygg!

Detta kort ger dig möjligheten att när som helst pausa spelet för en
KISS OCH RÖKPAUS

Sjung en snapsvisa och få med dig så många som möjligt i körsången!

Balansera en tom plastmugg på huvudet och gå ett varv runt bordet. Lyckas du får du ge bort 5 klunkar, annars dricker du 5 klunkar!

Spela sten, sax, påse med spelaren mittemot dig. Vinner du får din motståndare dricka 3 klunkar, men förlorar du får du dricka 6 klunkar!

Ställ dig på alla fyra och ryt som ett lejon så slipper du dricka 4 klunkar!

Kom på en REGEL!

Välj ut en person vid bordet och upprepa allt som han eller hon säger under två omgångar.
Obs! Detta kort är hemligt! Visa det inte för någon!

Starta ett vattenfall!

Gör 5 armhävningar eller drick 5 klunkar!

Säg emot alla i två omgångar! Obs! Detta kort är hemligt! Visa det inte för någon!

Drick ett glas vatten din FYLLEHUND!

Japanerna tycker det är hövligt att rapa, men det tycker vi inte i Sverige.
Lyckas du rapa högt och ljudligt får du dela ut 5 klunkar, annars dricker du 5 klunkar själv.

Chanskorten har jag inte tid att kopiera in, måste handla spriiiit!
Citera
2011-09-23, 15:09
Medlem
Jinglebear-Cherrys avatar
Fan, blev ju riktigt sugen på att göra ett eget! Skriver upp detta på min "att göra"-lista. Sköna frågor för övrigt, gillar det där med att man inte får berätta om kortet. Det skulle vara kul med något som inte är så uppenbart, till exempel låtsas att man börjar bli ordentligt packad. Skulle vara kul att se reaktionerna när man låtsas spy eller något. Riktigt stelt!
Citera
2011-12-03, 19:24
Medlem
hejsanvas avatar
ingen fortsättning? =)
Citera
2011-12-03, 23:01
Medlem
FarbrorKjells avatar
Ser ju riktigt bra ut.
Idéer : kanske någon funktion där man kan spela kvitt eller dubbelt, alltså inte dricka alls, eller tvingas dricka den dubbla mängden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in