2012-04-02, 16:20
Medlem
Spunkes avatar
Citat:
För det första. Biggie kommer från en stadig familj och gick på privatskola som liten. Han hade aldrig problem ekonomiskt och det känns lite som att han skapade sin "street-mentalitet" själv eftersom han inte haft problem under sin uppväxt.

Vafan säger du ´? Läs på lite,kolla på filmen om honom osv... skäms..

Citat:
rotts att Tupac enligt mig låter som en vanlig 90'tals mainstream rappare medans Biggie kom och droppade väldigt unik gangsta rap / soul / all sorts hiphop relaterad musik..?

Mainstream ? han gjorde något helt nytt ju..
Citera
2012-05-05, 07:42
Medlem
Solidaritet92s avatar
2Pac har bättre texter att göra låtar om lite mer olika saker medans Biggie kör mer på en sak, men det finns såklart undantag med Biggie oxå.

Här har ni några av mina favorit låtar som jag kommer på just nu från dem bägge som jag tror inte så många har hört som inte är Hiphop fanatikers, det är inte dem mest kommersiella låtarna som alla vet om,

Biggie - Niggas Bleed, har nog en av den bästa öppningsversen som finns,
Biggie - Gimme Tha Loot, flowet är på en helt annan nivå

2Pac - Heartz of Men, flowet och texten är helt unik tkr även den är sanningsrelaterad till hur folk och välden kan se ut idag.
2Pac - Young Niggaz, unikt beat till en helt otrolig text om hur ungdomar vill bli gangsters osv.

PS: jag skriver det här på fyllan peace
Citera
2012-05-06, 00:30
Medlem
Ass.Parades avatar
Om man vet vem Tupac är SKA man veta vem Biggie är.
Tupac var jävligt grym och tack vare bra låtar + en omtalad död blir man överskattad, så är det.
Men ärligt talat, finns det några bättre rappare än just Tupac?
Biggie är bra men tycker han låter "tjockis", jag vet att jag är dum nu men så tycker jag haha.

Bästa producenten är Dr Dre självklart men när det kommer till rappandet har jag svårt att se någon klå Tupac, Twista och Jay Z är ju rätt bra också men nog inte på samma nivå som Tupac.

Sen var Tupac och Biggie aktiv under dom bästa Hip Hop åren någonsin. Fan skulle kunna göra mycket för att uppleva 90-talet från start till slut. Musiken i alla de tre bästa genrerna (R&B, Pop och Hip Hop ) var underbar
Senast redigerad av Ass.Parade 2012-05-06 kl. 00:33.
Citera
2012-05-14, 18:35
Medlem
basseakers avatar
Alltså vi ser ju det här ifrån ett perspektiv ifrån Europa. Tror nog det är annorlunda i USA. Tänk på att 2pac och biggie var gigantiska i USA, men utanför USA så var 2pac jävligt stor också.

Förövrigt ni som pratar om att 2pac körde på en mer mainstream stil, vad är inte då Juicy med Biggie?
Om ni bara lyssnar på hitsen från pac och biggie så kommer ni att få mainstream låtar skapade för att bli hits. Lyssna genom deras albums istället så märker ni att deras andra låtar är skapade för hip-hop kulturen. De visste att de inte kunde göra en skiva som vara 100% hip-hop men som saknade hits för då skulle de inte få några pengar.

Ett exempel på sånt här är Latin Kings andra skiva "I skuggan av betongen" den är ur ett hip-hop perspektiv grym som fan, men den saknar hits, den hade inga låtar med trallvänliga texter. Tänk då på deras första album som hade låtar med en enkel refräng man kunde komma ihåg som Snubben och Kompisar från förr.

Sen är det väll en viktigare fråga varför rappare som Big L och Eazy-E är helt bortglömda i Sverige. Eazy-E har gjort minst lika mycket för hip-hop som Biggie och 2pac. Men varför känner knappt någon till honom i Sverige? Jo för varken Eazy-E eller Big L släppte en hit som kunde slå igenom till alla mainstream nissar som lyssnar på det som NRJ spelar.
Citera
2012-07-20, 12:08
Medlem
Fred-Asps avatar
Det enda jag undrar är varför människor idag värderar biggie så jävla högt. 2pac såg ju till att han fick massor av uppmärksamhet, men det är typ enda anledningen. Jag säger inte att biggie inte var en bra rappare, men ärligt talat finns det ju massor av rappare som är bättre , Kool G, Rakim Nas, Big Pun, Bizzy- och Krayzie bone bara för att nämna några. Han kan absolut inte jämföra sig med 2pac.
Citera
2013-05-06, 22:31
Medlem
Germanofils avatar
Tycker ärligt talat att båda är överskattade. Självklart är de ikoner inom hip-hopens musikhistoria men jag lyssnar inte överdrivet mycket på någon av dem. Tror inte att de nått samma legenstatus om de inte varit för att de blev mördade.
Citera
2013-07-28, 23:44
Medlem
Ingen nämner någonsin Miilkbone...
Kolla upp honom. Inte en av de bästa men fortfarande för underground.

Btw, någon som tror på att Logic (aka Young Sinatra, från Rattpack. Notera att det är två t'n*) kommer att bli "One of the greats"?
Citera
2013-07-28, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g-ounze
Tja!
Trotts att Tupac enligt mig låter som en vanlig 90'tals mainstream rappare medans Biggie kom och droppade väldigt unik gangsta rap / soul / all sorts hiphop relaterad musik..?

.

Hm, jag skulle säga att största skillnaden på Biggie och Tupac var att tupac lade mer gangstershit i raderna medan Biggie lade mycket filosofi, struggling i hans liv osv.

Jag tycker iallafall att Biggie är pionjär iallafall, han lyfte upp eastcoast till högre grader medans Westcoast hade länge producerat artister.
Citera
2013-07-29, 12:20
Bannlyst
Folk som säger detta kan inte ha hört mycket Hiphop antagligen. 2pac är grym, men inget jag lyssnar på hela tiden.
Citera
2013-07-29, 19:52
Medlem
epiks avatar
Självklart är 2pac överskattad, ingen diskussion om saken. Han har dock blivit en ikon, därför kallas han den bästa rapparen genom tiderna. Hans lyrics är inget speciellt, speciellt på hans senare verk. På The lost tapes var han bra, dock slutade med han sådana låtar och gick 'mainstream'

Oftast är det även de som inte kan någonting om hiphop som musikgenre, de som lyssnar på Lil Wayne eller J cole och kallar sig själva en hiphopguru

Edit: Biggie var i grunden en freestyler och en battler, och en bra sådan, och det borde han ha fortsatt att göra istället för att ha sålt ut sig
Senast redigerad av epik 2013-07-29 kl. 19:55.
Citera
2013-10-10, 16:05
Medlem
Herr.Vakens avatar
Den här låten är bäst. http://www.youtube.com/watch?v=cgI8qdijcFg
Citera
2014-05-03, 16:02
Medlem
2pac fake gangsta

Undrar hur folk kan ha sån otrolig respekt för 2pac? Killen gick på balett och hade en fin utbildning, samtidigt sjunger han om crack sales och hur skotten ven runtom honom.
2pac är enligt mig förmodligen den största fake-gangstern någonsin.

Är folk verkligen så lättlurade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in