2011-09-21, 10:14
Medlem
Hej,

Ska byta ut datorer och vill föra över användarprofil från gammal dator (osx 10.5.8) till en ny (osx 10.6.8). Har testat massa olika sätt och inget fungerar.

Nu provar jag att köra Flyttassistenten (Migrate assistant tror jag den heter på engelska) och flyttar över profilen från gamla datorn till den nya, loggar in med det kontot som är aktuellt för profilen (loggar in mot ett AD) men jag har inga rättigheter på mappen.

Vad är de rätta kommandona för att ta över rättigheterna till rätta användaren?

Om det är oklart kan jag skriva om.... Tack på förhand
Citera
2011-09-21, 10:24
Medlem
tzjs avatar
Skall du föra över all info till en ny dator?

http://support.apple.com/kb/HT4413?viewlocale=sv_SE

Ett alternativ är att använda en Timemachine backup också.
Citera
2011-09-21, 10:55
Medlem
Tack för svaret. Problemet är ju rättigheterna. Skiten funkar att flytta men rättigheterna fuckas. Söker rätt terminalkommando för att då en specifik domänanvändare till ägare för filerna och hela mapphierarkin. Har provat chmod -r /sökväg/ användare:grupp men det vill sig ej, inte på undermappar i alla fall
Citera
2011-09-21, 10:57
Medlem
tzjs avatar
Hur ser dina rättigheter ut på hemmappen?
Finder/Hemmappen/visa info.
Citera
2011-09-21, 11:02
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babbasxd
Hej,

Ska byta ut datorer och vill föra över användarprofil från gammal dator (osx 10.5.8) till en ny (osx 10.6.8). Har testat massa olika sätt och inget fungerar.

Nu provar jag att köra Flyttassistenten (Migrate assistant tror jag den heter på engelska) och flyttar över profilen från gamla datorn till den nya, loggar in med det kontot som är aktuellt för profilen (loggar in mot ett AD) men jag har inga rättigheter på mappen.

Vad är de rätta kommandona för att ta över rättigheterna till rätta användaren?

Om det är oklart kan jag skriva om.... Tack på förhand

Ligger hemkatalogen lokalt och kontot i ett AD? Om kontot är ett mobilt konto och hemkatalogen ligger lokalt så borde det väl räcka att köra "sudo chown -R användare /Users/användare" (ersätt "användare" med namnet på användaren och hemkatalogen).
Citera
2011-09-21, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Ligger hemkatalogen lokalt och kontot i ett AD? Om kontot är ett mobilt konto och hemkatalogen ligger lokalt så borde det väl räcka att köra "sudo chown -R användare /Users/användare" (ersätt "användare" med namnet på användaren och hemkatalogen).

Testade detta i går kväll och det rullade inte.
Nu körde jag igen med telepatiskt stöd från dig och det rullar! Tack!
Citera
2011-09-21, 14:20
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babbasxd
Testade detta i går kväll och det rullade inte.
Nu körde jag igen med telepatiskt stöd från dig och det rullar! Tack!

Telepatisk, haha! Fint att det löste sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in