2011-09-21, 06:07
Medlem
Bilen jag satt i blev i helgen påkörd bakifrån av en annan bil i en rondell då bilen jag satt i var tvungen att bromsa. Var hos doktorn efteråt.

Har inga problem med nacke eller rygg men kände mig groggy efteråt.

3 dagar efteråt känner jag fortfarande en viss huvudvärk. Någon som vet hur lång tid innan den går över? Är inte alls lika groggy längre och mitt kontorsarbete går ok. Problemet är att jag vill idrotta då säsongen börjar nu. Så hur länge ska jag känna mig tung i huvudet?
Citera
2011-09-21, 06:13
Medlem
Amarths avatar
Hört att man ska gå till läkaren så tidigt som möjligt för att lindra whiplash, eftersom det kan vara en kronisk skada.
Senast redigerad av Amarth 2011-09-21 kl. 06:16.
Citera
2011-09-21, 07:04
Medlem
qubecs avatar
Fråga din doktor om allt du frågade här nu så att du får professionell hjälp så tidigt som möjligt, han kommer ha alla svar. Det är onödigt att riskera nånting så värdefullt genom att lita vad någon säger på fb, det finns säkert folk här som vet men det finns nog lika många som chansar eller tror att dom vet. Så kolla med doktorn och lycka till!
Citera
2011-09-21, 08:10
Bannlyst
vad e wiplash? låter som en Ipod av någon slag..
Citera
2011-09-21, 09:58
Medlem
Damorkesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enysaveru
Bilen jag satt i blev i helgen påkörd bakifrån av en annan bil i en rondell då bilen jag satt i var tvungen att bromsa. Var hos doktorn efteråt.

Har inga problem med nacke eller rygg men kände mig groggy efteråt.

3 dagar efteråt känner jag fortfarande en viss huvudvärk. Någon som vet hur lång tid innan den går över? Är inte alls lika groggy längre och mitt kontorsarbete går ok. Problemet är att jag vill idrotta då säsongen börjar nu. Så hur länge ska jag känna mig tung i huvudet?

Efter en sådan olycka som du beskriver, så kan en viss spänningshuvudvärk kvarstå i upp till en månad, det är helt normalt och ingenting ovanligt. Det du ska vara observant på är om problemen ÖKAR i förhållande till dags dato, då kan ett mer långtgående problem ligga bakom det hela.
Jag tycker du ska söka upp en duktig naprapat/kiropraktor eller massör och be dem känna på din nacke/halsrygg och dina axlar, om man går och har muskelspänningar i dessa områden kan de fortplanta sig till huvudvärk. En duktig naprapat/kiropraktor/massör avgör direkt om han/hon kan/vill göra något eller om där finns något problem som en läkare behöver titta på först. I så fall är det vårdcentralen du vänder dig till men jag antar att det var där du var direkt efter olyckan, såvida inte du blev så pass skadad att du togs in med ambulans.
Citera
2011-09-21, 10:05
Medlem
Damorkesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaxjoMirrowMan
vad e wiplash? låter som en Ipod av någon slag..

Whiplash är en skada som kan uppstå då huvudet kastas framåt/bakåt t ex vid en trafikolycka då man blir påkörd bakifrån. Det som händer är att musklerna/mjukdelarna i nacke översträcks och små bristningar uppstår som tar tid på sig att läka.

Behandlingen av whiplash-skador är sjukgymnastik, mobilisering till smärtgräns och behandling med smärtstillande läkemedel under tiden. Man ska INTE använda halskrage. Om rätt behandling sätts in från dag 1, dvs fri mobilisering och hjälp att röra nacken så att inte musklerna stelnar och fastnar i en felaktig position så brukar man bli fullt återställd inom några månader.
Endast ca 1-2% av alla som drabbas av whiplashliknande skador får kvarstående bekymmer.
Citera
2011-09-23, 05:47
Medlem
Tack för era svar. Det har inte blivit värre sedan i helgen vilket är tur. Hade inget nackstöd i baksätet. :/

Jag var hos doktorn rätt efteråt och klämde på rygg/nacke och kollade reflexer.

Vad tror ni om idrottande? Måste man vara helt 100 huvudvärksfri för att börja igen? Har avstått från veckans träningar så klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in