Kommer igår gör två år sedan när det var ett jävla skriveri i kvällspressen om att en tjej anmälde en facebook-grupp som
(om jag minns rätt) hette "Är hon mer än 10 meter från spisen från spisen har hon rymt", en humoristisk grupp där man drev med kvinnor. Sidan stängdes ner och alla PK-as förfasades över hur hemsk den sidan var.
Samtidigt fanns det en massa liknande sidor, bl a "Är han mer än 10 meter från soffan har han rymt" där man drev och skämtade om men, men de sidorna var ok och antar att de fortfarande finns kvar.
Kom att tänka på en annan grej som tycker jag är lite smårolig. För några år sedan så uppträddde humorsånggruppen Last Call på en formell universitetsmiddag i Lund. När de sjöng en av sina sånger gick Tiina Rosenberg
(professor, genusforskare och före detta medlem i F! som hon var med och grundade) i taket. Hon rusade fram till scenen och skrek "Fuck you! Fuck you! Fuck you!" och att "de trampade på vänsterrörelsen" åt sångarna och lämnade sedan lokalen.
Var denna låt, en ganska harmlös visa som hon reagerade på:
http://www.youtube.com/watch?v=4RDf7hhrO9o
Jag tycker det är lite konstigt då t ex så kallade "radical cheerleaders" har uppträtt på F!´s möten och att de då själva har sjungit manshatarvisor. Har någon då ifrågasatt det så har de försvarat det med att det är just humor. Det är tydligen helt ok att skämta om saker, men bara så länge just de själva inte känner sig träffade på något sätt. De tycker det är ok att sjunga manshatarvisor, men de skulle bli helt vansinniga och skrika om kvinnofientlighet om någon skulle sjunga t ex The Kristet Utseendets låt ”Quinna” eller valfri sång av Eddie Meduza.