2011-09-20, 19:18
Medlem
Jag har den äldre modellen av MacBook pro och jag gjorde en total återställning och installerade om allt. Efter det startar inte datorn. Det som händer är att jag får oftast igång den så man hör start ljudet och ibland kommer man tom till skrivbordet men sen piper det till och den stängs av.

Jag har kollat batteriet och det är fulladdat. Jag har även provat med och utan laddare och dragit ut alla internetkablar & usb minnen...

Nån som har nåt bra tips?
Citera
2011-09-20, 19:20
Medlem
Ska kanske tillägga att det händer kanske en gång av 30 att den startar och om man då flyttar datorn lr råkar putta till den stängs den av igen
Citera
2011-09-20, 19:24
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara - Mac

//Mod
Citera
2011-09-22, 17:22
Medlem
p9s avatar
Modekorts fel!

Det ultimata testet är att tippa ena sidan med handen kanske 20-30 grader åt höger eller vänster.
Händer det något? Gör då samma sak i butiken, då får du helt enkelt en ny om du har apple care!
Annars är det R.I.P till stackarn..om du inte vill betala för ett brand new moderkort.
Senast redigerad av p9 2011-09-22 kl. 17:36.
Citera
2011-09-22, 20:38
Medlem
Xindaks avatar
Jag hade provat att starta datorn utan batteriet i.
Citera
2011-09-24, 04:16
Medlem
gnurglas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eksjostedt
Jag har den äldre modellen av MacBook pro och jag gjorde en total återställning och installerade om allt. Efter det startar inte datorn. Det som händer är att jag får oftast igång den så man hör start ljudet och ibland kommer man tom till skrivbordet men sen piper det till och den stängs av.

Jag har kollat batteriet och det är fulladdat. Jag har även provat med och utan laddare och dragit ut alla internetkablar & usb minnen...

Nån som har nåt bra tips?

Moderkortet har pajjat,, prova flasha bios lr ngt
Citera
2011-09-24, 15:20
Medlem
Bios I mac? Nu är du på fel ställe.

Det behöver inte vara logikkortet, det kan även vara grafikkortet.
Och har du tur i det läget kanske du kvalificerar för NVIDIA problemet på de äldre macbook pro'sen.

Kolla det, innan du lyssnar på alla wannabee IT-tekniker på flashback har att säga...

Bios... haha

Länk till NVIDIA issue:
http://support.apple.com/kb/ts2377

QQ
Citera
2011-09-24, 23:25
Medlem
p9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crymoar
Bios I mac? Nu är du på fel ställe.

Det behöver inte vara logikkortet, det kan även vara grafikkortet.
Och har du tur i det läget kanske du kvalificerar för NVIDIA problemet på de äldre macbook pro'sen.

Kolla det, innan du lyssnar på alla wannabee IT-tekniker på flashback har att säga...

Bios... haha

Länk till NVIDIA issue:
http://support.apple.com/kb/ts2377

QQ
Japp då är det reflow som gäller om TS händer är stadiga, men det inte garanterat att det hjälper.
Efteråt använder man små koppar plåtar och rikligt med dyr kylpasta.
MEN det är riktigt bra att apple bjuder på ett nytt logic-kort utan kostnad i det här fallet, det här är ju ett känt fall även hos HP's laptops, en varav jag reparerat.
Tyvärr var chipset också utbränt skärmen fungerade men ist. var det en massa vertikala ränder på skärmen.
För att notera, det måste vara logic-kortet eftersom grafikkretsen sitter lött på moderkortet (logic-kortet) som de kallar det.
Citera
2011-10-02, 11:04
Medlem
reedtowers avatar
Kan vara på sin plats att testa med att återställa pram och nvram: command, Alt, p, R starta datorn håll ner de fyra tangenterna tills datorns startljud hörs, fortsätt att hålla ner tangenterna till tre startljud har plingat, låt datorn starta som vanligt. Troligtvis så hjälper det inte men har varit med om det mesta med macar och ibland så har det faktiskt löst problem med uppstart.
http://docs.info.apple.com/article.h.../en/26871.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in