"Pojken mste straffas fr sina synder innan han dr. Annars dr han utan att ha sonat sina brott hr p jorden. D blir hans straff istllet evigt i helvettet. Vill du rdda honom frn plgan efter dden, s straffa honom istllet medan han r i livet".
Kompisen, skolan, frldrarna och prsten frskte rdda honom. De slog, frvisade honom, gjorde han hemls, vergiven och utan att ens veta varfr. Men straffet var inte tillrckligt, han hamnade i helvettet. Djvulen sin sida hade inget intresse av att hjlpa pojken.
"Pojken mste straffas fr sina synder innan han dr. Annars dr han utan att ha sonat sina brott hr p jorden. D blir hans straff istllet evigt i helvettet. Vill du rdda honom frn plgan efter dden, s straffa honom istllet medan han r i livet".
Kompisen, skolan, frldrarna och prsten frskte rdda honom. De slog, frvisade honom, gjorde han hemls, vergiven och utan att ens veta varfr. Men straffet var inte tillrckligt, han hamnade i helvettet. Djvulen sin sida hade inget intresse av att hjlpa pojken.
Lite inne p samma spr men:
Det skulle kunna vara s att de individer som har lst lappen har tidigare ftt besk av ngon form av kraftfullt vsen som helt enkelt har berttat fr dem att de mste behandla pojken med lappen dr det str x ssom de sedan gr. Om de inte gr det kommer de sjlva att d eller ngot liknande.
Det skulle kunna vara s att de individer som har lst lappen har tidigare ftt besk av ngon form av kraftfullt vsen som helt enkelt har berttat fr dem att de mste behandla pojken med lappen dr det str x ssom de sedan gr. Om de inte gr det kommer de sjlva att d eller ngot liknande.
Jo, men jag tnkte mer att det skulle bli symboliskt, att just de som gillar grabben, r de som gr honom illa. Fast av krlek. Den enda som inte straffar pojken r ju djvulen, den onde.
S sensmoralen blir lite att ibland gr mnniskor saker som man ogillar, fast i all vlmening. Frldrar som tvingar en att vara hemma fre tolv. Kompisar som berttar att ens flickvn r en slampa. Lraren som rekomenderar sommarstudier under frldrasamtalet.
Inget av detta r kul. Men nd tecken p omtanke.
S djvulen i denna historie var allts tillsynes "hygglig" men egentligen den enda som inte visade omtanke.
I ditt frslag hittar jag inte riktigt ngon sensmoral
Ts, om det var allt lraren sa tycker jag att svaret var fruktansvrt dligt. Ingen filosofisk eller logisk finess alls enligt mig, utan ett mellanmjlkssvar.
Ingen mer n jag som undrade varfr grabben inte bara ppnade lappen och lste sjlv?
Haha, ven min tanke hela texten igenom.
Mitt resonemang var att det p lappen stod ngot som tilltalade varje persons sjlvhat, ngot i stil med "du r:", och drefter kom reaktionen i form av projektion och frnekelse.
Drfr Djvulen var likgiltig eller tog det som en komplimang typ.. Haha
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!