Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-29, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s-tefan
Ok. Timmar kvar till sista avsnittet. Det kommer onekligen bli spännande att se hur allt vävs samman. Ser inte fram emot tomrummet efter avslutningen. Sista spekuleringen:

- Rasmus är inte ute efter någon hämnd. För långsökt.
Däremot tror jag att han räddar dagen och får sin upprättelse, alternativt stryker med. Han är trots allt den polis som är närmast händelsens centrum i senaste avsnittet.

- Emil är antingen en av två mördare. Men något säger mig att han är HELT OSKYLDIG.
Mycket tack vare det jag tidigare har berört angående scenen där han gör kopplingar mellan konstverken och morden. Utvecklar det här nedan:

- Freddie Här kommer den stora tvisten som kommer röra om hela säsongen. Jag tror faktiskt att Freddie är hjärnan bakom allt och att "hans" son Jan är den sista pusselbiten för det sista mordet.
Kan inte riktigt förklara hans motiv i nuläget. Men han har genom hela säsongen varit mån om att Jeanette skall hållas inlåst på hans domäner. Inte för att skydda henne, utan för att han behöver hennes son för att slutföra allt. Emil har kidnappat Jan för att rädda honom helt enkelt.
Kan möjligen hans svenska hustru vara hans medhjälpare? Det må vara långsökt, men jag är fullt övertygad om att vi iaf får en sådan tvist i den kalibern ikväll.

- Henrik kommer göra allt för att rädda Saga ikväll. För hon är förmodligen den enda som skulle kunna lösa fallet gällande hans familj. Men något säger mig att Henrik vet mer än vad vi tror om sin familjs försvinnande. Skulle gissa på att vi antingen får ett levnadstecken från familjen ikväll, alternativt något som tyder på att dom är döda. Oavsett tror jag att det kan bli ett underlag för en eventuell fjärde säsong.

- Saga Allt pekar mot att vi antingen får ett öppet slut där vi inte får reda på om hon bli överkörd av tåget eller så får vi ett definitivt slut där hon dör. Tror faktiskt att Bron är över för gott efter den här säsongen. Och blir det så...

...kan vi se Bron som den absolut bästa kriminalserie som har gjorts. Inte bara i Sverige/Danmark. Utan överhuvudtaget. En fjärde säsong skulle bara riskera att seriens status skulle sjunka.

Wow, riktigt bra gissningar!!! Tycker att det mesta låter fullt möjligt. Har inte tänkt i riktigt samma banor men varför inte - tror som du att det blir en twist i storleksordningen den du beskriver om Freddie. Min gissning är att det gäller andra karaktärer i första hand, men är det Freddie som är mer skum än vi hittills trott, kan det bidra till en bra upplösning.

Det jag verkligen hoppas de inte kokat ihop är att någon polis är delaktig i morden, sånt brukar kännas kalkon.

Tror som du angående öppet slut. Nekar Sofia Helin till en säsong fyra, lär de försöka göra en spin-off med Henrik som huvudperson, gissar jag. Men vi i den här tråden håller ju tummarna för ett ja från Helin
Citera
2015-11-29, 19:53
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-man
Jag har ju önskat och blivit bönhörd förut (gällande Marc), vågar man hoppas på en förlupen kula som tar Rasmus av daga, gärna med fortsättning rätt genom pannloben på svenska chefen som pratar som hon har en pinne i röven (Maria Kulle). Fast hon bemödar sig väl inte att gå ut genom dörrarna till polishuset...
Har också ett ont öga till Linn. Hans har accepterat Sagas egenheter då hon är hans bästa polis. Linn kommer där och ska styra upp - "det ska vara lika för alla", eller "vi måste ha ordning och reda", oavsett vad som fungerar eller ej. Kanske har hon svårt att tåla att Saga är både självständig och duktig, ingen får sticka ut.

Rasmus passar på och sticker lite knivar i ryggen och snackar in sig hos nya chefen.

Koden borde väl gälla en donator, kanske Freddie då eftersom Emil kallar honom pappa.

En annan sjuk tanke som jag fick, Freddie verkar ju ganska ego, det är enormt viktigt för honom att föra sina gener vidare. Att vilja bli förälder är normalt, men detta är ett steg till, det är liksom han själv som ska leva vidare för alltid. Hans hus är ren show-off, han skyr inga medel, som att blåsa Claes på både frun och konsten. Han visar omtanke mot Jeanette, men också ett stort kontroll behov och äganderätt. Barnet är inte hans och Åsas, det är HANS SON.

Denna sjuka tanke gäller inte incest, för det är väl provrörsbefruktning, men inavel. Tänk om Jeanette också är ett av donatorsbarnen? Hans eget som han spårat? Han är så egenkär att han vill avla enbart på sig själv, typ. Avla fram en liten Freddie2.0?

En vild teori, jag vet.
Senast redigerad av TigerKid 2015-11-29 kl. 19:55.
Citera
2015-11-29, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Wow, riktigt bra gissningar!!! Tycker att det mesta låter fullt möjligt. Har inte tänkt i riktigt samma banor men varför inte - tror som du att det blir en twist i storleksordningen den du beskriver om Freddie. Min gissning är att det gäller andra karaktärer i första hand, men är det Freddie som är mer skum än vi hittills trott, kan det bidra till en bra upplösning.

Det jag verkligen hoppas de inte kokat ihop är att någon polis är delaktig i morden, sånt brukar kännas kalkon.

Tror som du angående öppet slut. Nekar Sofia Helin till en säsong fyra, lär de försöka göra en spin-off med Henrik som huvudperson, gissar jag. Men vi i den här tråden håller ju tummarna för ett ja från Helin

Yes.

Om en timme vet vi och den här tråden lär ju explodera vid 22.00.
Citera
2015-11-29, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s-tefan
Ok. Timmar kvar till sista avsnittet. Det kommer onekligen bli spännande att se hur allt vävs samman. Ser inte fram emot tomrummet efter avslutningen. Sista spekuleringen:

- Rasmus är inte ute efter någon hämnd. För långsökt.
Däremot tror jag att han räddar dagen och får sin upprättelse, alternativt stryker med. Han är trots allt den polis som är närmast händelsens centrum i senaste avsnittet.

- Emil är antingen en av två mördare. Men något säger mig att han är HELT OSKYLDIG.
Mycket tack vare det jag tidigare har berört angående scenen där han gör kopplingar mellan konstverken och morden. Utvecklar det här nedan:

- Freddie Här kommer den stora tvisten som kommer röra om hela säsongen. Jag tror faktiskt att Freddie är hjärnan bakom allt och att "hans" son Jan är den sista pusselbiten för det sista mordet.
Kan inte riktigt förklara hans motiv i nuläget. Men han har genom hela säsongen varit mån om att Jeanette skall hållas inlåst på hans domäner. Inte för att skydda henne, utan för att han behöver hennes son för att slutföra allt. Emil har kidnappat Jan för att rädda honom helt enkelt.
Kan möjligen hans svenska hustru vara hans medhjälpare? Det må vara långsökt, men jag är fullt övertygad om att vi iaf får en sådan tvist i den kalibern ikväll.

- Henrik kommer göra allt för att rädda Saga ikväll. För hon är förmodligen den enda som skulle kunna lösa fallet gällande hans familj. Men något säger mig att Henrik vet mer än vad vi tror om sin familjs försvinnande. Skulle gissa på att vi antingen får ett levnadstecken från familjen ikväll, alternativt något som tyder på att dom är döda. Oavsett tror jag att det kan bli ett underlag för en eventuell fjärde säsong.

- Saga Allt pekar mot att vi antingen får ett öppet slut där vi inte får reda på om hon bli överkörd av tåget eller så får vi ett definitivt slut där hon dör. Tror faktiskt att Bron är över för gott efter den här säsongen. Och blir det så...

...kan vi se Bron som den absolut bästa kriminalserie som har gjorts. Inte bara i Sverige/Danmark. Utan överhuvudtaget. En fjärde säsong skulle bara riskera att seriens status skulle sjunka.
Jag har svårt att tro att Saga skulle dö eftersom Hans Rosenfeldt har pratat om en eventuell fjärde säsong. visst han kan mörka, men jag finner det osannolikt. Dessutom tror jag inte man har bort två av huvudkaraktärerna under samma säsong, Hans och Saga och dessutom Kim Bodnia förra säsongen.
Citera
2015-11-29, 20:16
Medlem
Är fosterbarnen (Emil och Annika och läkar-fostersonen, kanske fler?) ett team? Som samarbetar kring morden och även sätter varandra i offerroller för att vilseleda? Eller med avsikt att bräcka varandra på något sätt? Nån slags tävling?

Rummet i Johanssons källare, vem bodde/verkade där? Iom att "cancelling christmas" arrangerades av mördaren/mördarna, kan ju källarrummet också ha arrangerats, alltså vid mordtillfället? På samma sätt som det arrangerades i industrilokalen där Annika hittades?
Citera
2015-11-29, 21:05
Medlem
kauwts avatar
Min teori om Rasmus försvann rätt snabbt. Jag är för jävla dålig på att gissa.
Citera
2015-11-29, 22:00
Medlem
Citera
2015-11-29, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kauwt
Min teori om Rasmus försvann rätt snabbt. Jag är för jävla dålig på att gissa.

Jag tror att det hade varit ett rimligt slut, och inte helt osannolikt. Men den här säsongen har inte tror jag handlat om fallet i sig, utan mer om Sagas och Henriks resa.
Citera
2015-11-29, 22:08
Medlem
foool13s avatar
Inte ett skit twists, tråkigt.
Citera
2015-11-29, 22:09
Medlem
lilladinyas avatar
Känns som att mitt hjärta är en disktrasa och mitt liv en blodig arbetsbänk. Går och stänger in mig.
Citera
2015-11-29, 22:11
Medlem
snapphonas avatar
Tillfredsställande slut, men alldeles för många sidospår i säsongen som helhet, som i slutändan inte hade med huvudintrigen att göra.

Man hade kunnat knyta ihop det på ett bättre sätt.

Henriks och Sagas fortsättning ser jag däremot fram emot.
Senast redigerad av snapphona 2015-11-29 kl. 22:16.
Citera
2015-11-29, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilladinya
Känns som att mitt hjärta är en disktrasa och mitt liv en blodig arbetsbänk. Går och stänger in mig.

Eller hur? jag var helt förstörd. Oerhört mycket känslor i detta avsnitt. Rädsla, oro, förtvivlan, hopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in