Citat:
Ursprungligen postat av
Mollgan
Grejen är tydligen att Hans Rosengren typ vill göra tvärt emot alla konventionen. Lyckliga slut blir därför olyckliga, kvinnan (Saga), som snusar och är hård m.m. är mer man än Martin som är kastrerad och känslig. När Rasmus kommer tillbaka i serien mot slutet tror man att han ska lösa fallet som en hjälte, men istället klantar han till det igen. Serien är fylld av sånt som går emot konventionerna när det gäller den här typen av serier.
...och könsrollerna i stort har han ju verkligen försökt vända på, också. Bra grepp, jag gillar det verkligen! Att de nu ska göra Saga till en mer "rund karaktär" är också hoppfullt. Jag tänker mig att den här säsongen slutade så pass öppet med anledning av att man vetat från början att det blir en tredje omgång. Samspelet mellan Saga och Martin lovar ju större dramatiska kvaliteter. Martin kan ju bara inte sitta i fängelse, det vore ju för knasigt. Nej, jag tror mer på att det finns någon annan förklaring till det där med Jens, och att Martin finns tillgänglig för nytt polisande med Saga.
Vad tror vi kan vara ingredienserna i nästa serie? I detta var ju starka teman det här med mediciner, Münchhaussen, hämndbegär, virus och bakterier osv. I nästa, vad blir det? Fortsätter det med anonyma nätmanipulationer och hintar om miljöengagemang som täckmantel eller som genuint motiv? I slutet av den här säsongen kom ju självmord upp när det gäller Pernille, och som en tanke när det gäller Jens. Sedan tidigare kände vi till Sagas systers självmord och det verkar det ju som att vi ska få veta mer om.
Önskelista inför Bron III:
--fortsatt samarbete mellan Saga och Martin
--en fördjupning i relationen mellan dem, men INTE en romans
--mer information om Sagas förflutna
--en utveckling av Sagas karaktär och färre försök att göra sig lustig kring överdrivna aspergerdrag
--en utveckling av Martins karaktär till mer skärpt och pålitlig överlag. Helst påklädd hela tiden.
--en utveckling av grundreceptet att skapa många karaktärer som faller ifrån allteftersom, nu kan vi det och vill bli överraskade

--ett övergripande tema som blir tydligt i slutet. Denna säsong trodde jag länge att man skulle hamna på något sådant kring hämnd, ondska och någon slags underliggande sensmoral men det kanske kommer i nästa säsong? Typ olika vägar att gå när man själv blivit mobbad/utsatt för brott osv - här hoppas jag innerligt att Martins känsloliv inte satte käppar i hjulet för honom utan att vi får veta att han gjorde något vettigt med sin relation till Jens. Alternativt att vad som nu än hände blir hans vändpunkt, DÅ får hans karaktär mer av rationalitet, samtidigt som motpolen Saga får mer kontakt med sina känslor. Det här med övergripande sensmoral finns ju i all stor dramatik - Bron är ju redan en klassiker!
--nätdiskussioner på liberala forum, nätverkande på dessa forum på båda sidor om lagens gränsmärken...
--gärna en tydlig form vad gäller just själva brons betydelse. Lägg in en scen i slutet av säsong två där Martin åker över bron, innan seriens säljs på DVD. Bron är ju nu mellan Saga och Martin, vilket såklart ska åtgärdas nästa säsong. Logiskt vore att varje säsong börjar och slutar på eller vid BRON. Såna formdetaljer är viktiga för klassiker!
--att det tar MAX två år innan vi ses igen i denna tråd:-)