Bruka slin
Fr ganska ofta frga kring detta p pm s ja kan frska dra lite fr ingen ska bli sjuk eller skadad s lnge ja fr sitta hr och skriva.
Slin (insulin) r nyckeln till drren i cellerna. Utan nyckeln kan inte nringen komma in i cellen och utan nring byggs inga stora muskler.
Insulin produceras normalt sett i bukspottskrteln i kroppen och frigrs nr man ter mat och i synnerhet snabba kolhydrater. insulinet SNKER blodsockerniverna. kroppen tar allts hand om sockret som den ska. en diabetiker som inte har insulin i kroppen fr allts skyhgt BS och mste tillfra insulin utifrn fr att snka det.
Grundregler fr slin:
1.fr varje enhet insulin man tillfr ska man ta 10 gr kolisar fr att ligga p skerhetsmarginaler. Injectar jag 4 IU insulin ska jag allts ta 40 gram kolhydrater till detta och utver kolisarna ska jag f i mig proteiner och fett.
2. aldrig ngonsin ngongng fr man anvnda slin nr man r trtt, eller det r sent p kvllen. ALDRIG! Somnar du kommer du aldrig vakna igen. Thats a fact!
3. Anvnd endast snabbinsulin. Det lngsamma ger mindre pslag men kan verka ver s lng tid att det blir omjligt att ha full koll, om man inte tar sitt BS (blodsocker) 5 ggr om dagen.
4. Bsta effekt fs efter gymmet. d r man mest mottaglig fr fdan och cellerna skriker efter nring. musklerna mste f brnsle och terhmta sig. det r HR den anabola effekten r s bra p slin.
hur knner man om man r p vg att hamna i hypoglykemi?
om man tar insulin och antingen ter fr lite, eller vntar fr lnge s sjunker BS snabbt och man drabbas av HYPOGLYKEMI - fr lgt BS ( blodsocker)
nr man inte har nt BS slutar hjrnan att fungera. detta gr fort. det handlar om minuter. vid stora doser slin handlar det inte ens om minuter utan kan handla om sekunder till nn minut. Utan socker i blodet stnger hjrnan ner sina funktioner. Man ser dligt. man hr dligt. man frstr inte var man befinner sig. man klarar inte tnka. man r p vg att bli medvetsls och efter det hjrndd om man inte fr socker i blodet (koma)
1. det frsta knnetecknet man mrker brukar vara en
"knning" som bestr av att man upplever att man brjar skaka. man blir nervs och brjar kallsvettas allt frn lite bara till massor och skyblt.
2. man upptcker att synen kan brja ndras. frger kan skifta och man knner av pverkad andning och hjrtklappning. (
nu brjar det bli brttom)
3. nu r BS s lgt att din hjrna r s kraftigt pverkad att du brjar f svrt att tnka. mycket kraftig svettning. mycket hg puls. svrt frvirrad. att ens ta sig till kylskpet r inte en sjlvklarhet i detta tillstnd.
hela det scenario som ja beskrev 1-3 tar normalt ett par minuter.
MEN ter du blockers (betablockerare) s maskerar du punkt 1 och 2. Detta r LIVSFARLIGT. med blockers fr du inga varningar. du kan inte bli skakig. du kan inte f adrenalinpslaget med svetten. du gr frn punkt 0 diekt till punkt 3 p 30 sekunder.
det r otckt. ja har gjort det mnga ggr sjlv. hade ja inte vart berdd p det och haft alla bitar p plats hade jag varit dd troligtvis. att f ett hypo med full kraft p 30 sekunder r inget man skmtar bort. d handlar de om liv eller dd direkt.
s t fr fan inte blockers om ni r nya p slin.
men hur har d jag o andra som kr slin verlevt? jo vi har satt upp skerhetstnk innan vi injectar.
alltid ha massor av socker i handen och 2 timmar minst framt efter injecten.
alltid ha massor av mat p en armslngd.
ni vet att ja kr moonsterdoser p slin men ja anvnder mig av metoder som skiljer sig frn det normala bruket. det r inget ja gr in p hr utan denna mall r till fr normalt bruk av slin ja just skriver och den ska ni flja fr det.
Sammanfattar lite
anvnd 10 ggr s mycket socker som enheter slin.
ett hypo kan ta frn inject upp till 1.5 timmar innan man knner av (likasom det kan g p 10 minuter) s tro inte du r sker efter 20 min. glm det. de kan smacka p lngt efter det.
anvnd endast vid mltid eller efter gymmet i samband med mltid.
anvnd aldrig p kvllen
kp BS-mtare
Brja med mycket sm doser 2-4 IU.
Ha grna en kompis med som vet om att du tagit om nt hnder som kan hjlpa dig. va helst inte ensam allts.
sist men inte minst. tro inte att slin r nt som ger en kick, rus eller nt pump eller liknande. man mrker inte slin. de arbetar p cellniv och ger bara din muskel nring.
slin har en alldeles srskild lukt. lr dig den lukten s du vet om du ftt skit eller bra.
du kan anvnda slin som gtt ut bst fre datum i ndfall s lnge det inte blivit grumligt. slin r genomskinlig vtska. men frsk hlla hrt p att det ska va frska varor ni fr.
den som pstr ni ska ta fre gymmet, stora doser, eller inta det p annat stt n subqutant som r det rtta sttet (fettet) ska ni inte lyssna p.
slin ger dig inte en andra chans. du kan inte chansa.
Va skra p det ni gr. r ni det s r ni smarta.
frsta ggn ja testade gjorde ja det med en kille som va mycket farlig o alla va rdd fr. han va mycket ldre n mig och ja va bara liten grabb. ja vgade inte annat n gra som han sa. ingen av oss visste va vi skulle gra med slinnet. s han ville ja skulle testa frst o se vad som hnde....
idag inser ja hur nra dden ja va den gngen.
idag r jag ett monster men jag r ven en mnniska som vill det ska g er vl. jag r rdd om er alla drute. s va noga och skra p vad ni gr.
frga hellre 5 ggr fr mycket o nn blir lack p er, n att skippa en frga o rka illa ut.
i rtt hnder r slin inte farligare n nt annat! det r som att lra sig cykla. nr man kan det r de s enkelt
kmpa p. jag finns p pm om ni vill ha mer tips o hjlp
/P